Valmetka, byla poldovská Via Appia

Někomu to může připadat směšné, ale... Silnice Valmetka, spojující huť Koněv s novou ocelárnou na Dříni, byla strategickou dopravní tepnou, stejně jako starořímská Via Appia. Ale přes jejich důležitost obě postihl trpký konec.

Při cestování prstem po mapě resp. „guglování“ na internetu, jsem narazil na Řím – není divu, vždyť všechny cesty, i ty počítačové, vedou do Říma… A dostal jsem se až k informacím o Via Appia. Mimo jiné jsem se dočetl, že to byla svého času nejdůležitější silnice římské říše a že její stavbu začal cenzor Appius Claudius Caecus (r. 312 př. n. l.), po němž je pojmenována. Je to pěkné, když silnice nese jméno svého zakladatele. Jak by se asi měla jmenovat naše legendární D1 nebo současná problémová D8…

A co má společného s Valmetkou? Slavná Via Appia sloužila, jako důležitá zásobovací tepna pro armádu. Podobně po Valmetce zase denně drandily stovky nejrůznější vozidel – většinou nákladních, včetně Valmetů, podle kterých dostala své jméno – Valmety byly speciální „nohatá" vozidla na přepravu několikatunových žhavých ocelových ingotů.

Z dobových obrázků usuzuji, že jízda po betonové Valmetce, byla už v době největší slávy kladenských oceláren hodně podobná jízdě po kameny vydlážděné Via Appia. Jezdil jsem po ní několik let, někdy i několikrát denně, takže jsem na vlastní zadek dokonale znal každý hrbol či ďouru. Je obdivuhodné, jaký provoz vydržela silnice i moje pozadí…

Jak jsem se dále dočetl, tak od pozdní antiky docházelo k postupnému poškozování silnice z důvodu nedostatečné údržby. A nemlich stejně to dopadlo s Valmetkou. Dokud existoval poldovský ocelárenský gigant na Dříni, se svými stotunovými pecemi, tak byla jakás takás sjízdnost Valmetky nutností, ale s jeho úpadkem, jakoby přestala existovat i když…

Dávno už nemá ono strategické průmyslové poslání, tak její význam je stejně důležitý… Stala se z ní totiž standardní veřejná komunikace, po které se řidiči jedoucí z Kročehlav do Švermova a dál vyhýbají centru Kladna. Platí na ní standardní dopravní předpisy, třebaže vede areálem bývalé huti Koněv. A proto je asi standardně neudržovaná - vím to, protože po ní také občas jedu a opět trpí můj zadek.

Hledal jsem, hledal informaci, jestli není v plánu města či kraje její rekonstrukce, ale žádnou jsem nenašel. I když to tak možná na první pohled vypadá, není to tak, že by se silnice na Kladně neopravovaly vůbec, ale… Valmetce nejblíže, byla pouze deset let stará zpráva o aktivitě Kladna a Středočeského kraje směřující k oživení areálu bývalých hutí, podle které: „Je chystaná výstavba silnice vedoucí od Buštěhradu přes Dříň na Koněv. Hotova by měla být do roku 2010. Náklady na její výstavbu se pohybují v částce přibližně 300 milionů korun. Silnice by měla zatraktivnit okolní pozemky v Poldovce a ulevit zejména nákladní dopravě v kladenských ulicích.“

P.S. Deset let uteklo, jako voda, ale...

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Luboš Chott | pondělí 13.3.2017 6:32 | karma článku: 8,75 | přečteno: 252x