Chodím městem a dívám se za vrata aneb Do žen, do melounů a do silnic se nevidí

Do žen a do melounů se nevidí. Já jsem toto známé přísloví rozšířil o silnice. Proč? Protože do silnic, resp. do jejich složení se nevidí zrovna tak. Když jsou nové, jsou rovné, ale po čase zvelbloudovatí. Proč?

Ještě před nástupem průmyslové revoluce v Evropě platilo, že silnice musí být v co nejhorším možném stavu, protože tak zbrzdí případný vpád nepřítele. (Wikipedia) V tom případě jsme na Kladně dokonale chráněni, ale...

Dnes nejsou silnice zničené proto, abychom se ubránili vpádům cizáků. Důvodem jejich často zoufalého stavu, je nejen hustota dnešní autodopravy, ale také peníze. Pokud chce stavební firma či nedej bůh i investor uspořit resp. vydělat tzv. malou domů, tak např. použije nekvalitní materiály, nebo jinak ošidí zavedené stavební předpisy, normy a postupy.

Nejsem brouk Pytlík a nevím přesně, proč silnice jednoho dne na některých místech či úsecích zvarhanovatí, ale… Nespadl jsem z Marsu. Stavbu silnice lze přirovnat např. ke stavbě rodinného domu. Také silnice má své základy, jednotlivé konstrukční vrstvy a nakonec „fasádu“ z asfaltu, tak jako dům. A pokud jsou špatně vybudované základy resp. podloží a nezbytné práce pod asfaltem, tak je k ničemu sebelepší materiál.

Našel jsem informaci, že asfaltová směs se skládá z 95 procent kameniva. Samotný asfalt tak představuje jenom 5 procent hmoty. Je tedy pouhým pojivem většinového kameniva. A přesto se šetří resp. šidí. Jak? Odpověď je, zdá se, jednoduchá. Jestliže se na nové silnici objeví velbloudí hrby, znamená to, že je něco špatně… Buď není podloží schopno novou silnici a její zátěž unést, nebo nebyly dodrženy normy předepsané pro podkladové vrstvy, nebo byla ošizena finální asfaltová vrstva tzv. obrus.

Z důvěryhodného zdroje mám informaci, že právě na síle či tloušťce obrusu se šetří resp. šidí resp. vydělává nejvíc. A nejedná se o milimetry, nýbrž až o několik centimetrů asfaltové směsi a tudíž o tisíce...

Tak jako při pohledu na základovou desku rodinného domu není poznat, jestli při její betonáži, bylo použito potřebné množství cementu, podobně není vidět, jestli na silnici byla položena normou stanovená vrstva asfaltu. Všichni jsou spokojeni, ale… Nesmí dojít k závadě např. v podobě výše zmíněných hrbolů. Pokud se tak stane, navíc ještě v záruční době, je to průser, protože v tu chvíli jde nejen o životy, ale hlavně o peníze – ne, nespletl jsem si pořadí.

Všechny kroky výstavby nové silnice, je nutno průběžně kontrolovat – od toho je, stejně jako v případě stavby domu, stavební dozor. Nejsem stavební dozor, ale… Kdybych jím byl a měl na bedrech zodpovědnost např. za čerstvě zrekonstruovanou silnici v ulici Gen. Klapálka v Kladně, tak bych silničáře před zahájením stavby silnice informoval, že po jejím skončení v ní namátkou udělám několik kontrolních sond čili vrtů – nevím, jestli se to smí, ale nic důvěryhodnějšího mě nenapadá. A aby to bylo natuty, tak po mě by přišel ještě nezávislý auditor a teprve potom proběhne kolaudace.

P.S. Jsem naivní? Rád se nechám poučit.

Autor: Luboš Chott | pondělí 25.11.2019 5:21 | karma článku: 8,49 | přečteno: 198x