Chodím městem a dívám se za vrata aneb Bude autobusákem dál fičet?

Změní kladenské autobusové nádraží konečně svoji tvář? Plánovali to primátoři Volf i Jiránek. Původní park se stoletými stromy a lavičkami, který jsem zažil, by se mi tam sice líbil víc, ale… Snad zmizí letitá ostuda Kladna. 

Současný vzhled a stav kladenského autobusového nádraží je tristní – je mementem, že nic netrvá věčně. Ještě před třiceti lety bylo hlavním dopravním uzlem. Denně jím prošli tisíce lidí zaměstnaných v nedaleké Poldovce. Jiní tam zase přestupovali na další spoje, ale… S hutěmi a šachtami víceméně skončilo i nádraží. Co s ním?

Kus si z něho sice „ukrojil“ jeden obchodní řetězec, ale… Nádraží je pořád zbytečně velké, takže působí opuštěně a v noci až nebezpečně – lampy pomrkávají do tmy a uvolněné střešní plechy skřípou v poryvech větru. Nátěry zastřešení pamatují ještě slavnou éru. Asfaltové povrchy jsou na řadě míst popraskané a vyboulené, takže bacha kam šlapete.

Mockrát jsem tu stáll ve frontě na autobus, když jsem jel ze šichty z Poldovky a když jdu kolem, tak před očima vidím ty davy čekajících. A je mi z toho, jak autobusák dopadl, smutno, ale…

Snad se konečně blýská na lepší časy. Na papíru vypadá poslední architektonická studie celkem pěkně, ale… Vždycky se ozvou kritické hlasy. Ty radikální by autobusák nejraději zrušily, přemístily ho do blízkosti vlakového nádraží „Na Výhybce“ a na jeho místě obnovily park – ten by se mi také líbil, ale… Buďme realisti.

Nejnovější návrh počítá se zachováním autobusového nádraží tam kde je, ale… Ještě menším. Touto úpravou by mělo vzniknout více než sto tolik potřebných parkovacích míst pro osobní auta. „Jde zejména o to, aby cestující byli dobře kryti a celá plocha lépe upravena.“ řekl Kladenskému deníku letos najaře dnes už exprimátor Jiránek.

No, a jsme u toho… Do dvou let, by tu sice měla být zbrusu nová hala s čekárnou a toaletami, dobíječky pro elektromobily, zázemí pro řidiče autobusů a také trochu zeleně. Pro cyklisty resp. pro jejich kola, by v prostoru nádraží měly být stojany, ale… Co se týká samotných nástupišť, která mě nejvíc zajímají, tak nic nového resp. opět jenom sloupy a na nich střecha. Někdo z vás si možná říká: „Tak vymysli něco lepšího ty architekte!“ No, to asi nevymyslím, ale…

Nedivte se mému zklamání a nejen mému. My, kteří jsme tam čekávali v zimě na autobus, si budeme do smrti pamatovat, jak tam ze všech stran protahovalo a nebylo kam se schovat před deštěm či sněhem. To se zřejmě nezmění, leda… Že by kladenští mocipáni, po vzoru svých předchůdců, chtěli poručit větru a dešti.

Radniční web dále informoval o tom, že zrekonstruované autobusové nádraží bude vybaveno dopravní telematikou, která navede cestující na správné nástupiště. Pro řidiče budou instalovány informační tabule ukazující počet volných míst, nové schodiště propojí nádraží s novou autobusovou zastávkou v ulici Dukelských hrdinů a… Že tam bude fungovat „wifina“. „To je dobře,“ pomyslel jsem si, ale…

Podivil jsem se, že někteří se mnou nesouhlasí… Na FB se o tom rozjela zajímavá diskuze: „Plánu fandím ale ta wifi... Tu fakt nedávejte všichni víme jak to bude vypadat,“ zní jeden protinázor. „Kdyby tam nedali Wifi tak tam nikdo nastupovat nebude,“ oponuje mu druhý. „Když tam bude, tak se tam zase budou všichni bát nastupovat bez WiFi to bude aspoň krapet menší "zevlovaci park". Každopádně autobusové nádraží je primárně určena pro přepravu, k té wifi fakt není potřeba,“ dává mu za pravdu další. „Já myslím že je to hovadina něco dělat žije tady spoustu romu který to zničí dam na to půl roku a už žádné nové nic nebude,“ míní radikál. Ale...

Jak známo, primátora Jiránka před několika dny odnesl čas – doufám, že navždy a na jeho místě ho opět vystřídal Volf – který se, doufám, poučil z předchozích nezdarů. A se staronovým primátorem může dojít k oživení „jeho" projektu rekonstrukce autobusového nádraží. 

P.S. Připomínám, že dnes už bývalé vedení radnice s exprimátorem Jiránkem (ODS) naplánovalo investici za 60 až 70 milionů korun. Proti tomu současné vedení města s primátorem Volfem (Volba pro Kladno) chtělo projekt uskutečnit za 345 milionů korun. Tak uvidíme...

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Luboš Chott | pondělí 21.9.2020 5:49 | karma článku: 5,65 | přečteno: 177x