Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pád letadla v Alpách: Můžeme takovým tragédiím vůbec zabránit?

Zádušní mše za oběti poslední letecké katastrofy ve Francii a s tím spousty otázek. Důvod katastrofy je nám znám, otázka však zní, proč k tomu muselo dojít? Je to již druhá katastrofa v poslední době, kdy je pozornost zaměřena na pilota. U zmizení malajského letadla není dodnes jasné, co se vlastně stalo. I tam se ale vyšetřovatelé zaměřili na pilota a jeho možné motivy s letadlem havarovat. U případu Airbusu společnosti Germanwings je to už jisté. Důvodem byla sebevražda druhého pilota. Otázkou ale zůstává, proč to udělal.

Nehody letadel zaviněné piloty z touhy po pomstě, z důvodu finančních problémů, zhrzené lásky nebo touhy po publicitě se už v historii staly. Ať už to byla sebevražda kapitána EgyptAir, jemuž hrozilo propuštění z důvodu obtěžování žen, nehodu Boeingu 737 společnosti SilkAir, jehož kapitán měl finanční problémy nebo japonský pilot, který trpěl halucinacemi. Celkově se stalo přibližně 11 úmyslných leteckých nehod. Z pohledu psychologa jde o pocit pomsty, že to bude „rychlé“, upozornit na „svou bolest“ a pocit publicity. Dá se tomu zabránit? Jakými testy projde pilot, než usedne do kokpitu dopravního letadla?

Pokud se někdo rozhodne stát se dopravním pilotem, čeká ho několik psychotestů a „horkých chvil“ před psychologem. Pokud máte jiný zdravotní problém, většinou se dá rychle zjistit co vám je a dá se to léčit. U psychiky to je daleko horší. Navíc, i pilot je člověk, kterého trápí vlivy současné doby jako je strach o práci, o peníze a mezilidské vztahy. U pilotů je to o to horší, že získat dnes práci je velmi náročné a pokud se to podaří „doma“, je to téměř zázrak. Časté několika týdenní pobyty v zahraničí mezilidským vztahům také moc neprospívají. Hodně pilotů se tak například rozvádí. Dopravní pilot má tedy velkou prestiž, dělá práci, kterou miluje, ale je to stále jen člověk.

Pokud se někdo rozhodne létat jako „dopravák“, musí získat 1. třídu zdravotní kvalifikace. Ta se od 2. třídy (pro soukromé piloty) liší daleko vyšší náročností na zdravotní stav. Je to naprosto logické. Dopravní pilot létá ve dne i v noci, řídí velmi složitý stroj, lety jsou dlouhé a musí být připraven řešit nejsložitější situace pod obrovským tlakem a to rychle. Musí mít dobrou krátkodobou paměť, protože dostává zprávy od řízení letového provozu a zároveň si musí pamatovat základní postupy v případě závady, jako je například ztráta přetlaku v kabině, požár motoru a další.

Důraz u pilotů je kladen také na týmovou spolupráci. U velkých dopravních letadel je posádka dvoučlenná. Rozloží se tím práce pro každého z pilotů, kdy jeden je tzv. "pilot letící" (řídí letadlo) a druhý "pilot monitorující" (hlídá přístroje, komunikuje s řízením letového provozu a vykonává požadavky letícího pilota /vysouvá podvozek, vztlakové klapky apod./, aby se ten mohl soustředit na řízení letadla). Který pilot bude řídící a který monitorující si domluví před letem a při zpáteční cestě si role vymění. Z pohledu psychologie jde o to, aby oba piloti byli schopni spolu komunikovat, řešit úkony a v kokpitu byla dobrá spolupráce. Je ale nutné, aby druhý pilot byl schopen upozornit kapitána na případnou chybu. I kapitán se totiž může splést. V praxi není jednoduché toto udělat, protože kapitán je pro začínajícího pilota autoritou. Kapitán zase musí respektovat svého méně zkušeného kolegu. Jinými slovy, každý pilot musí být mixem psychologických vlastností.

Při vstupní lékařské prohlídce se budoucí pilot setká s psychotesty poprvé. Na psychologickém oddělení čekají na pilota velice náročné paměťové testy, testy na logické myšlení, testy na prostorovou orientaci, testy na zvládání více úkolů najednou, osobnostní testy a na závěr pohovor s psychologem. Že není vyhráno ani, když se budoucí pilot dostane k pohovoru s psychologem, svědčí mnoho vyhozených adeptů. Kolují také neověřené historky, kdy adept skončil poté, kdy byl po vstupu psychologem dotázán, proč nezavřel dveře. Když se otočil aby je zavřel skončil, protože dveře sice zavřel, ale podle psychologa si dopravní pilot musí být jistý tím, co udělal.

Během výcviku je sledován, hodnotí se jeho přístup a zodpovědnost. Další kolo psychotestů čeká již „hotového“ pilota během výběrového řízení ke společnosti. Tady je to již na společnosti, jaké testy a formu psychotestů zvolí. Je to různé, ale nutno říct, že jsou to velmi složité testy (Germanwings, mají stejně jako většina západních leteckých společností velmi podrobné a složité psychotesty. To samé platí i pro české letecké společnosti). Opět zahrnují paměťové testy, testy orientace v prostoru (dopravní piloti létají hlavně podle přístrojů, protože létají v mlze, v noci, ve sněhové vánici apod. Musí svou polohu umět vidět jen na přístrojích), osobnostní testy. To vše je završeno týmovým psychotestem, u nás nazvaným „Ostrov“. V tomto testu jde o to, že skupina „ztroskotá na ostrově“, má k dispozici pár věcí a musí společně určit důležité vybavení a vytvořit postup přežití. Chování každého člena a celé skupiny sleduje psycholog a cílem je profilace každého adepta - kdo je „vůdce“, kdo se nedokáže prosadit nebo třeba kdo je problémový člověk. To celé je opět završeno rozhovorem s psychologem. I během výběrových řízení neprojde psychologickými testy hodně lidí a patří k nejtěžší části výběrového řízení. Problém s psychikou se nedá vyléčit za týden a pro mnoho pilotů jsou psychotesty „konečná“ nebo odklad na dlouhou dobu.

To jsou psychotesty na startu kariéry. Pak ale přicházejí ty životní situace, které už psychotesty nezachytí. Nikdo z nás nemá každý den dobrou náladu, ale pokud má kdokoli dlouhodobé deprese, potká ho těžká životní událost nebo cítí, že má duševní problémy, musí to řešit. Obejít vstupní psychotesty je téměř nemožné, ale pak už je to na každém z nás. Důležitým faktorem je pak přístup lidí společnosti k pilotům. To je ale u velkých společností, kde létají stovky pilotů v praxi složité, ale pokud tam přístup je, dá se podobný problém zachytit.

Další formou jak předejít podobným situacím jsou postupy společnosti, které posádky musejí dodržovat. Dveře do pilotní kabiny jsou jištěny kódem, aby se nikdo nepovolaný nemohl do kabiny dostat. Piloti je mohou i úplně zamknout pro případ, že by terorista pod pohrůžkou chtěl po letušce, aby dveře kódem otevřela. Na středovém panelu pak mají piloti obrazovku, kde vidí, kdo za dveřmi stojí. To bylo ale bohužel u toho případu zneužito.

Proto je důležité dodržovat nařízení, že pilot nesmí být v kabině nikdy sám. A to i z důvodu možné nevolnosti pilota, pokud jeden z pilotů musí kabinu opustit - například když musí na toaletu.

Většina leteckých nehod je způsobena lidským faktorem. Nejde jen o piloty, ale i o pozemní personál, řízení letového provozu, plánovače letu atd. Dopravní piloti musí mít sebedůvěru, maximální zodpovědnost, dokázat pracovat pod velkým tlakem a umět se rychle rozhodovat. Zvládat velký stres. Ale jsou to jen lidé a důležitý je i přístup lidí leteckých společností směrem k pilotům.

Hořelo 150 svíček za oběti této katastrofy. Důležité je se teď poučit a vytvořit takové postupy, aby se podobné tragédie neopakovaly. 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Marek Černoch | čtvrtek 23.4.2015 17:16 | karma článku: 14,98 | přečteno: 447x
  • Další články autora

Marek Černoch

Evropa pod náborem teroristických útoků

Evropou otřásl další brutální teroristický útok. Dočkáme se už konečně adekvátní reakce evropských politiků?

23.5.2017 v 12:16 | Karma: 35,77 | Přečteno: 1200x | Diskuse| Politika

Marek Černoch

Hrozí nám absolutní ztráta soukromí?

Evropská unie chystá v tichosti změnu zákona, podle kterého bude mít policie právo číst naše zprávy přes chat.

31.3.2017 v 17:41 | Karma: 34,89 | Přečteno: 904x | Diskuse| Politika

Marek Černoch

Žijeme snad v době, kdy se za pravdu trestá?

Evropský parlament zrušil poslaneckou imunitu šéfce Národní fronty Marine Le Penové. Policie zahájila vyšetřování poté, co Le Penová zveřejnila záběry z vražd páchaných islámskými radikály.

6.3.2017 v 13:05 | Karma: 41,89 | Přečteno: 1659x | Diskuse| Politika

Marek Černoch

Incident indického Boeingu 777 nad ČR očima bývalého pilota Boeingu

Dopravní letadla mají minimálně dvě rádia (vysílačky), mají tzv. odpovídač sekundárního radaru (díky kterému jsou vidět na radaru) a další systémy, kterými jsou schopny komunikovat s řízením letového provozu nebo nebo s dispečinke

22.2.2017 v 15:20 | Karma: 35,31 | Přečteno: 2213x | Diskuse| Společnost

Marek Černoch

Konec kampaně HateFree, jako vítězství zdravého rozumu.

Končí kampaň jejichž hlavním cílem byla pouze cenzura nepohodlných názorů. Stát nemůže říkat občanům, co si mají myslet!

7.2.2017 v 16:28 | Karma: 40,41 | Přečteno: 1492x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Mají rakovinu, metastázy a nic nezabírá. Léčba je, ale pacienty by stála miliony

22. května 2024

Premium Muži s metastazující rakovinou prostaty, na kterou už nezabírá jiná léčba, se upínají k poslední...

Zvedneme minimální mzdu o tisíce, drtí predikce Zaorálek

22. května 2024

Sociální demokracie, kdysi nejsilnější strana, vypadla ze Sněmovny a teď se snaží proniknout...

Proč se malým Němcům nedaří v matematice. Ve školství nefunguje integrace

22. května 2024

Premium Vypadá to, jako by němečtí žáci najednou ztratili schopnost počítat. Podle nové studie německé...

Vyhrajte vstupenky na finále MS v hokeji. Máte jedinečnou šanci s iDNES Premium

22. května 2024

Je tady ještě jedna šance, jak získat vstupenky na finále hokejového mistrovství světa! Dvě místa v...

  • Počet článků 102
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1579x
Dopravní pilot a v současnosti poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Veřejně činný. Osobní stránky www.marekcernoch.cz

Seznam rubrik