Biopaliva: Bude to stát miliardy a výsledkem budou jen vyšší emise a zrezlá auta!
Evropská komise si tento fakt velmi dobře uvědomuje, a tak dnes od původních záměrů s biopalivy ustupuje. Proto také vydala rozhodnutí o omezení podílu biopaliv vyráběných z potravinářských plodin na 5 % spotřeby pohonných hmot v dopravě. Zbylých 5 % pro splnění zmíněného 10% limitu, budou muset být biopaliva z jiných zdrojů. Konkrétně např. z nepotravinářské biomasy jako je dřevo, sláma nebo biologický odpad z domácností, nebo z řas. Což jsou vlastně biopaliva druhé nebo třetí generace, ve kterých vidí budoucnost i mnoho členských zemí.
Mimo jiné jsou totiž biopaliva první generace vyráběna z obilnin, cukrové řepy a řepky, což sebou přináší nejeden negativní jev, dokonce i výrazné zdražování potravin, což jasně prokázala i studie Světové banky z roku 2008.
Takže nejen, že biopaliva sáhnou lidem ještě hlouběji do kapsy, ale ještě mají velmi negativní vliv na životní prostředí. Produkce CO2 při jejich výrobě je totiž opravdu velká a pro naše ovzduší je to obrovská zátěž. Například při výrobě paliva MEŘO z řepky olejky vzniká 5,3krát více CO2, než při výrobě nafty. Ministerstvo životního prostředí přitom tyto údaje velmi dobře zná, protože si samo nechalo zpracovat dílčí studii, ve které jsou tato alarmující čísla zmíněna.
Česká republika jde naprosto opačným trendem. Místo toho, abychom přemýšleli v dlouhodobém horizontu, v souladu s vizí EU, slepě chceme prosadit biopaliva, aniž by k tomu existoval nějaký skutečně pozitivní důvod.
Jako by nám nestačilo, že výrobci benzínu a nafty musí do paliv biopaliva přimíchávat. Zatímco výroba benzínu z ropy stojí okolo 10 korun na litr, výroba z biopaliv je čtyřikrát dražší. Každé procento biopaliv, které bylo přimíchávané do benzínu a nafty logicky tyto pohonné hmoty zdražuje. Jen co došlo k snížení astronomických cen benzínu a nafty na čerpacích stanicích a řidiči si oddechli, už se na ně chystá další zdražení.
Navíc podle informací automobilek snižují biopaliva životnost motorů asi o 70 %, motory totiž rezaví. Tak dochází k tomu, že výměny oleje a filtrů u motorů používajících biopaliva musí být třikrát častější. Biopaliva také zvyšují spotřebu až o 8 %, jinými slovy řečeno, tankovat se prostě musí daleko častěji a na plnou nádrž se ujede méně kilometrů. Ti, co do benzínu bioložky přimíchávají, si přitom ročně přijdou na miliardy.
Bez výrazného státního zvýhodnění by byla biopaliva oproti klasické motorové naftě prostě a jednoduše nekonkurenceschopná. Chceme skutečně narušit tržní prostředí? Je státní rozpočet skutečně v situaci, kdy si může dovolit zříkat peněz ze spotřební daně? Jediný, kdo na tom vydělá, budou firmy, které biopaliva vyrábí. A kdo to skutečně zaplatí? Čeští občané. Je to opravdu to, co chceme?
Přitom bez zásahu vlády by program podpory biopaliv letos v létě skončil. Nestalo se tak. Místo toho tu řešíme jeho prodloužení, které je vtělené do zákona a má trvat až do roku 2020. Kdo na tom může mít takový zájem? O kom se v této kauze mluví v souvislosti se střetem zájmů? Ano, je to ministr financí, Andrej Babiš. Právě on by podle dostupných informací vydělal prostřednictvím svých firem několik miliard.
Položme si otázku. Co by se stalo, kdyby stát začal danit biopaliva stejně jako motorovou naftu? Pro spotřebitele by se s největší pravděpodobností skokově zvýšila jejich cena, takže by se nejspíš vrátili ke klasické naftě a trh s biopalivy by se propadl. Více než polovinu trhu přitom ovládají firmy Agrofert, Preol a Primagra, pana ministra Babiše. Co z toho vyplývá? Kde by nebyla poptávka, nebyl by ani zisk.
Poslední bod v problematice biopaliv, ke kterému bych se rád vyjádřil, je zvýšení zaměstnanosti. Důvodová zpráva k novele zákona totiž zmiňuje zvýšení zaměstnanosti a s tím spojené vyšší odvody do státní pokladny. Bez jakéhokoli přesného a konkrétního zdůvodnění je v důvodové zprávě napsáno, že vzniknout by mělo asi 14 tisíc nových pracovních míst. To by mělo do státní kasy přinést asi 15 miliard. Kde se tato čísla vůbec vzala? Jsou nějak garantována? Existují pro tuto kalkulaci relevantní podklady? O tom už ale nikdo nemluví. Nikdo nic negarantuje, takže ani záruky na snížení nezaměstnanosti nemáme.
A přesně z výše uvedených důvodů, jak dnes už všichni víme, EU počítá i s odstraněním veškerých státních dotací na biopaliva vyráběná z potravinářských plodin poté, co v roce 2020 vyprší současná legislativa.
Nedovedu si tedy vysvětlit, proč jde Česká republika naproti něčemu, o čem se již dnes ví, že to povede ke zdražování a ještě to naprosto zásadně ovlivní naše životní prostředí. Zatímco jiné evropské státy hledají alternativu v palivech druhé a třetí generace, Česká republika chce schválit něco, od čeho již ostatní státy ustupují. Nevím, co skutečně brání tomu, aby se Vláda ČR zapojila k iniciativě EU a svojí váhou přispěla k úplnému zrušení této nesmyslné směrnice a místo toho dělá pravý opak.
Marek Černoch
Evropa pod náborem teroristických útoků
Evropou otřásl další brutální teroristický útok. Dočkáme se už konečně adekvátní reakce evropských politiků?
Marek Černoch
Hrozí nám absolutní ztráta soukromí?
Evropská unie chystá v tichosti změnu zákona, podle kterého bude mít policie právo číst naše zprávy přes chat.
Marek Černoch
Žijeme snad v době, kdy se za pravdu trestá?
Evropský parlament zrušil poslaneckou imunitu šéfce Národní fronty Marine Le Penové. Policie zahájila vyšetřování poté, co Le Penová zveřejnila záběry z vražd páchaných islámskými radikály.
Marek Černoch
Incident indického Boeingu 777 nad ČR očima bývalého pilota Boeingu
Dopravní letadla mají minimálně dvě rádia (vysílačky), mají tzv. odpovídač sekundárního radaru (díky kterému jsou vidět na radaru) a další systémy, kterými jsou schopny komunikovat s řízením letového provozu nebo nebo s dispečinke
Marek Černoch
Konec kampaně HateFree, jako vítězství zdravého rozumu.
Končí kampaň jejichž hlavním cílem byla pouze cenzura nepohodlných názorů. Stát nemůže říkat občanům, co si mají myslet!
Další články autora |
Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média
Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Pavel ve volební kampani porušil pravidla, zjistila kontrola. Trestu unikne
Premium Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) nedávno zveřejnil...
Matka žáka přišla do školy na schůzku, na chodbě vlepila učitelce facku
Napadení učitelky základní školy ve Zlíně matkou jednoho z žáků řešili městští policisté. Žena,...
Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let
V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro...
Přidejte se k nám, přesvědčoval Hamás před masakrem Íránce i Hizballáh
Palestinské teroristické hnutí Hamás usilovalo o to, aby se do jeho útoku z loňského 7. října...
ANALÝZA: Život migrantů v Rusku. Na „rizikové“ míří razie, další lákají na Ukrajinu
Rusko se nachází ve schizofrenní situaci. Ruské hospodářství trpí nedostatkem pracovníků,...
Vrací se Pulp Fiction: Historky z podsvětí, jež změnily kinematografii
Premium Před třiceti lety zažil festival v Cannes okamžik, kdy film začal psát novou kapitolu. Zlatou palmu...
Zpracovatel jaderného odpadu zanedbal IT bezpečnost. Hrozila mu ztráta dat
Největší světový zpracovatel jaderného odpadu, britská státem vlastněná společnost Sellafield,...
Chcete mít zářivý úsměv? Vyhrajte profesionální bělení zubů doma
Toužíte po zářivém úsměvu, který dodá vašemu vzhledu sebevědomí? Nyní máte šanci si splnit sen o bílých zubech z pohodlí domova! Zapojte se do naší...
- Počet článků 102
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1579x