Hellboy – recenze

Retro recenze ke příležitosti premiéry nového filmu režiséra Guillerma del Tora Pacific Rim - Útok na Zemi. Recenze byla napsána 11.9.2004.

Tuto sezónu přišlo do našich českých kin mnoho comicsových filmů, Spiderman, Daredevil, CatWoman a třeba i nějaké další, ale jedním a nejvíce očekávaných byl Hellboy. Takový malý čertík, který má místo pravé ruky kámen a na hlavě krásně upilované rohy. Čekání na tento film bylo pro Českou republiku jako utrpení, protože světovou, hlavně americkou, premiéru měl tento film už v dubnu, a do ČR se dostal na začátku záři. Nechápu tedy distributory, proč tomu tak je, ale myslím si, že ti, kteří mohli si sehnat DVD v Americe, si ho už koupili. Nebo využili možnosti, že v několika půjčovnách si mohou půjčit DVD, sic v regionu 1 (US) bez české podpory.

Historie comicsu Hellboy je dost mladá. Teprve asi tak před deseti lety talentovaný kreslíř Mike Mignola namaloval svoje první stránky, a proto je celkem div, že oproti supermanovi, Batmanovi a dalším už klasickým dílům čekal tento comics na kvalitní zfilmování tak krátkou dobu. Možná, že je to taky zapříčiněno, že se už před deseti lety comics zalíbil v té době ještě neznámému režisérovi Giullermo del Torovi, a ten po svých úspěšných filmech, jako je například druhý díl dalšího comicsového filmu Blade, který byl o dost lepší než díl první, se vrhl na další comics. A začal na filmu spolupracovat s originálním autorem comicsu.

Podařilo se mu sehnat herce, se kterými měl dobré zkušenosti v jeho předchozích filmech. Vymodlil si i herce podle svých představ. A tak hlavní dvojkou herců je nejslavnější český herec v amerických filmech Karel Roden, a druhý z herců, který zas má oblibu hraní v maskách, je Ron Perlman, který hrál například ve filmu Star Trek – Nemesis.

Jak asi možná víte, Hellboy (Ron Perlman) je takový velký čert s upilovanými rohy, s pravou kamennou rukou, který sype hlášky jako na běžícím pásu. Je produktem nepovedeného pokusu Rasputina (Karel Roden) za druhé světové války, když se snažil napomoci Hitlerovi k získání ještě větší moci spojení s jinou dimenzí, s bohy chaosu. Naštěstí pro svět se jeho pokus nezdařil a Hellboye, který během přišel jako malé dítě krátce otevřenou branou s jinou dimenzí na zemi, získal doktor Dr. Trevor Bruttenholm (John Hurt) a Rasputin zemřel.

Po mnoha letech, na začátku nového tisíciletí už Hellboy je na straně dobra a zachraňuje svět před zlými temnými stvořeními, a FBI se snaží Úřad pro Paranormální výzkum a obranu skrývat před očima veřejnosti. Což je ji stěží daří, protože HellBoy je čilý chlapík, a rád se prochází sám městem a před očima veřejnosti. V Úřadu pro Paranormální výzkum a obranu ještě pomáhá Hellboyovi nový agent John Myers, „pirokinetička“ Elizabeth Sherman (Selma Blair) a tajemný obojživelník Abraham Sapien.

Rasputin je znovu oživen a pomocí svých pomocníků krásné německé blondýnky Ilsy Haupstein (Biddy Hodson). a Karla Ruprecht Kroenena (Ladislav Beran) se mu podaří oživit temnou stvůru – Sammaela – ničitele -vládce stínů – psa vzkříšení, který se sice dá zabít, a je taky Hellboyem zabit, ale má jednu malou nevýhodu, po jeho smrti se začínají věci zhoršovat. Ale sami uvidíte. Nebylo by to fér, kdybych Vám celý ten příběh napsal. Jenom podotknu, že Rasputin se snaží, aby se HellBoy vrátil na jeho stranu a tím začalo peklo na zemi.

Režisér Giullermo del Toro si vydupal na svých producentech herce, které potřebuje, a tak se mu podařilo natočit film svěží, docela chytře natočený, plný humoru a hlášek. Je docela s údivem, kolik kvalitní akce a triků se mu podařilo do filmu dostat s omezeným rozpočtem, a jak se, v porovnání s jinými filmy podle comicsu, filmu daří. Sic na Spidermana nemá, ale jiné filmy lehce značně převyšuje. Ron Perlman je v roli HellBoye vynikající, ve své masce se dokonale vyžívá, a je veliký úspěch maskérů, že maska Hellboye má dokonale propracovanou mimiku. Karel Roden je ve své roli také na svém místě. A další herci hrají své postavy tak, aby zapadli do comicsových linií.

Autor: Jiri Borovy | pondělí 8.7.2013 14:32 | karma článku: 5,73 | přečteno: 254x