"Dvorní" ilustrátor kapely KMFDM, Aidan Hughes, vystavuje v Praze

Ve čtvrtek, 18. března, zahájí v Praze výstavu britský ilustrátor Aidan Hughes, žijící přibližně čtyři roky v Praze. Ve světě je Hughes známý především svou tvorbou pro industriální hudební skupinu KMFDM, s jejíž hudbou se sice vůbec neztotožňuje, přesto má díky ní po světě miliony fanoušků. Pro KMFDM tvoří od roku 1985 a sám nemůže věřit tomu, že už to je čtvrt století. Za tu dobu pokryl svými ilustracemi téměř všechna jejich alba, od LP po CD; včetně singlů dohromady vytvořil na čtyřicet obalů. Jak sám říká, od té doby, co jsou hudební nosiče menší, a jeho ilustrace se tak smršťují na jakési náhledy, není to ono. Jeho tvorba je totiž plná detailů, navíc je velmi dynamická, a v plné síle vynikne pouze na větší ploše. Možná právě to je důvodem, proč pořádá další výstavu, v Praze celkově druhou. Za sebou už má města jako New York, San Francisco, Chicago, Seattle, Amsterdam nebo Londýn. Kromě obalů vytvořil Hughes také videoklip A Drug Against War, který vyšel v r. 1993, a který rozhodně stojí za shlédnutí i po 17 letech.

Výstava Aidana Hughese v Praze

Nejvíc fanoušků má Hughes v USA, kde nějakou dobu žil nejen on, ale taky hlavní interpret KMDM Sascha Konietzko, přestože tato kapela má kořeny v Německu. Hughes a Konietzko jsou přátelé a svého času dokonce bydleli kousek od sebe ve stejné části Seattlu. KMFDM prodali pouze v USA přes 2 miliony desek (všechny nesou ilustrace AH), a tento údaj je z roku 2003, novější se mi nepodařilo najít. Další miliony fanoušků jsou roztroušeny hlavně v Kanadě, Rusku, Austrálii a většině Evropy. Hughes má kromě těchto zemí svoji fanouškovskou základnu taky v Japonsku. V Praze Hughes moc známý není, řekla bych že pouze mezi některými expatrioty.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aidan Hughes je ale především komerční umělec, nebo alespoň – jak sám říká – snaží se “být tak komerční, jak to jen jde, někdy to ale jde ztuha”. V minulosti vytvořil ilustrace a animace pro takové klienty, jako např. Warner Bros., BBC nebo The London Evening Standard. Pracoval pro rádio, televizi a časopisy, vytvářel počítačové hry a spolupracoval s reklamními agenturami. Dnes žije v Praze na volné noze, žíví ho zejména malé zakázky od svých příznivců v zahraničí. Říká, že pop-art má být pro všechny, a proto ho baví dělat věci, jako designy pro tetování (ačkoliv by si sám žádné nikdy nedal), nebo designy na skateboardy. Dělá také např. portréty na zakázku, samozřejmě ve svém originálním stylu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Styl Aidana Hughese by se dal popsat jako velmi kontrastní, často pouze s použitím černé a bílé barvy, ale ještě častěji v jeho obrazech vidíme kombinaci černé a bílé plus jedné jiné barvy, převážně je to červená. V jeho ilustracích je nezřídka zachyceno násilí a sexuální scény, ať už naprosto jednoznačně, či skrytě. Ojedinělé nejsou prvky dominance a represe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hlavním zdrojem jeho inspirace jsou americké komiksy, největší vliv na něm zanechali umělci Jack Kirby, Steve Ditko, ruský konstruktivismus a italský futurismus. Na otázku, jak by sám charakterizoval svůj styl, odpovídá: “Žádný autor se nechce omezit na nějaké škatulkování do určitého uměleckého stylu, ale jestli na tom trváte, tak já tomu říkám “pop konstruktivismus” a nebo ještě lépe “popaganda”, tedy něco jako pop-artová propaganda.

Řekla jsem, že v Praze ho téměř nikdo nezná. Je ale pravda, že když jsem s ním vloni byla na koncertě KMFDM v Lucerně, poprvé jsem zjistila, kolik lidí už tady vidělo jeho práci. Na tom koncertě totiž snad nikdo neměl na sobě nic jiného než tričko s Hughesovými ilustracemi. Industriální hudba rozhodně není můj ani jehošálek čaje, důvod naší návštěvy byl jiný, ale zážitek to rozhodně byl a umělecký dojem byl velký už jenom z těch triček :)

Máte-li zájem vidět obrazy Aidana Hughese na vlastní oči, dejte mi vědět, zařídím vám privátní prohlídku :)

Autor: Zuzana Blanářová | sobota 13.3.2010 18:05 | karma článku: 14,68 | přečteno: 3021x