Železniční deník, 2. den: Doktor na kolejích
Na začátek vás zkusím ohromit čísly. Francouzský správce železniční infrastruktury SNCF, kde jsme aktuálně s kolegy ze Správy železnic na pracovní cestě, se totiž opravdu má čím chlubit. Spadá pod něj: spadá pod něj 30 936 km kolejí, z toho 15 500 km elektrifikovaných, a téměř 3000 km vysokorychlostních tratí. Tím ale nekončíme, tenhle státní podnik se zároveň stará o 2200 stavědel, 25 000 výhybek, 580 napáječek, 16 000 přejezdů, 130 000 umělých staveb (včetně 1600 tunelů) a 3029 železničních stanic.
Všechno dohromady to zároveň představuje 2 miliardy přepravených osob ročně a 14 tisíc vypravených vlakových spojů za den. Na vysokorychlostní trati Paříž - Lyon jede vlak každé 4 minuty, z největší pařížské železniční stanice Gare du Nord je dokonce za hodinu vypraveno 32 vlaků!
A teď se pojďme podívat na vysokorychlostní tratě, na jejichž přípravě pro Českou republiku spolupracuje Správa železnic právě s francouzským dopravcem.
Ještě před pandemií COVID-19 obsluhovalo francouzskou vysokorychlostní síť bezmála 1000 vlaků TGV. Právě vysokorychlostní vlaky tu ročně přepraví 110 milionů cestujících, a to v rámci 690 denních spojů. Dohromady obsluhují 230 stanic, což je třetina z celkového počtu francouzské železniční sítě.
Jak je to možné? Francouzská technologie používaná pro provoz vysokorychlostních vlaků umožňuje, aby tyto vlaky jely část cesty po vysokorychlostní trati a poté pokračovaly na trati konvenční, takže je pokryto mnohem větší území.
Snad jsem vás všemi těmi čísly příliš nezahltil, protože mám pro vás připravenou ještě novou várku poznatků přímo z terénu.
V Paříži mají jednu prima věc, jejíž zavedení se pod názvem „Nové spojeni II“ plánuje od nepaměti i v Praze. Jde o železniční síť, která by měla vést pod povrchem města a pomoci tak urychlit dopravu. Zatímco u nás jsme ale zůstali pouze u plánu, v Paříži – a například také v Mnichově – je tato síť plně funkční.
Jmenuje se RER a vlaky v ní vypadají podobně jako české Elefanty, nicméně se zajímavým rozmístěním sedaček 3+3 a 2+2. Nejvytíženější linkou je RER A, kterou se přepraví 1 milion cestujících denně. Pro srovnání, všemi linkami S se v Praze za den přepraví jen 100 tisíc osob.
Odpoledne patřilo návštěvě automatického střediska dálkového řízení provozu na jihu Paříže. Zjistili jsme, že většina procesů běží automaticky podle programu, takže dispečeři zasahují jen v případě zpoždění nebo poruch. Od zavedení automatizace v roce 2017 do loňska bylo díky tomu včas odbaveno o 150 tisíc vlaků víc a v roce 2020 jich 90 % dokonce i včas dojelo.
Jde o velkou inspiraci pro Českou republiku, kde musí dispečeři místo 8 hodin pracovat 12 a každou vlakovou cestu zadávají ručně. Umíte si představit to množství ušetřeného času a nákladů, kdybychom taky automatizovali?
Večerní program byl vysloveně za odměnu: čekala nás cesta okolo Paříže vysokorychlostní soupravou TGV IRIS 320.Tenhle „doktor na kolejích“ slouží k diagnostikování vysokorychlostních tratí a celou vysokorychlostní železniční síť objíždí jednou za 2 až 3 týdny, aby se předešlo nehodám. V soupravě jsou zabudována čidla na zjišťování chyb v geometrii kolejí (GPK), což se děje dvojím způsobem - laserem a ještě akcelerometrem.
Kombinace dvou různých detektorů slouží ke zpřesnění výsledků, protože například list ze stromu ležící na koleji vyhodnotí samotný laser jako vadu koleje, s akcelerometrem je ale list identifikován jako list, který žádný problém nepředstavuje.
Další čidla měří rychlost, a to s neuvěřitelnou přesností 5000 kmitů na otočení kola. Zároveň je měřena i poloha, aby šlo případný problém na koleji co nejlépe lokalizovat (čidla dokážou u koleje zjistit i milimetrovou odchylku!) Monitorováno je rovněž zabezpečovací zařízení, konkrétně síla signálu, GSM-R atd., a nechybí ani čidla a kamery na měření posunů trakčního vedení.
Kamery v kabině strojvedoucího pak pomáhají zjišťovat, jestli se v okolí tratě nenachází nějaké překážky, od přesahujících větví po mrtvou zvěř.
Sečteno a podtrženo, Francie je rozhodně skvělým příkladem, jak vysokorychlostní tratě provozovat, a já věřím, že si z ní pro Česko vezmeme to nejlepší. Tak zase zítra!
ŽELEZNIČNÍ DENÍK, Den druhý |
Milan Balahura
Železnice jako otloukánek pražské dopravy: jak je vrátit do hry?
Vlaky s sebou nesou vůni dálek, prázdnin, řízků v alobalu. I pražští politici se tak k železniční dopravě chovají, jako kdyby se jich vlastně netýkala. Železnice přitom mají potenciál výrazně Pražanům ulehčit život.
Milan Balahura
Mnoho cyklistů - planety Země smrt?
Včera jsem zahájil tradiční letní cykloutour, během které mám vždy spoustu času přemýšlet. Tentokrát jsem si při šlapání vzpomněl na zajímavou úvahu nazvanou “Jízdní kolo je pomalá smrt planety"...
Milan Balahura
Nedráždi Čínu bosou nohou!
Konfliktů ve světě je v poslední době mnoho a mezi ně patří i neutuchající spor mezi Čínou a Tchaj-wanem. Na jeho půdorysu však včera USA rozehrály riskantní hru, která se nemusí vyplatit. Co přesně se tu stalo?
Milan Balahura
Stará špína v Novém světe
Nedávné rozhodnutí amerického Nejvyššího soudu zrušit federální právo na potrat poslalo USA plnou parou vzad. Otázkou je, kolik dalších strašáků z minulosti bude ještě oživeno, než se v ní slavná bašta demokracie zcela utopí...
Milan Balahura
Kdo rychle dává, dvakrát dává: tak na co naše vláda čeká?
Tohle přísloví jste už určitě slyšeli a možná i zažili v praxi. Bohužel je však zjevně cizí naší vládě, která čas pro účinnou pomoc zaspala a teď už se jen snaží zpomalit děsivý trend chudnutí českých domácností.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
SPOLU paroduje heslo ANO a spojuje ho s Ruskem, premiér Fiala to hájí
V kampani před volbami do Evropského parlamentu vsadila koalice SPOLU i na antikampaň. Na sociální...
Summity EU jsou válečné kabinety, nemáme mírovou iniciativu, stěžuje si Fico
Evropská unie není s to přijít s mírovou iniciativou pro Ukrajinu, všechny schůzky státníků...
Bezpečnostní úřad má nového šéfa. Čuřín chce víc digitalizace a méně prověrek
V Národním bezpečnostním úřadu (NBÚ) je podle nového šéfa Jana Čuřína prostor pro digitalizaci a...
Žena zápasila s policisty o nůž, jednoho pořezala a sama se bodla do břicha
Policisté pomáhali v Sušici na Klatovsku ženě, která byla rozrušená a chtěla si ublížit. Před...
Prodej stavebního pozemku, Hněvousice, Pozemek na prodej, Hněvousice u Mnichova Hradiště
Hradecká, Mnichovo Hradiště - Hněvousice, okres Mladá Boleslav
3 820 000 Kč
- Počet článků 26
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 941x
Vždycky mě bavilo spojovat lidi, protože společně toho dokážeme mnohem víc než sami. Třeba i změnit to, co se na první pohled změnit nedá. Tahle myšlenka tak provází všechno, co dělám, od organizace dětských táborů po práci na Správě železnic, kde se starám o jejich modernizaci - aby si lidi byli zase o kus blíž.
S cílem zastavit nesmyslné developerské projekty na pražském Proseku jsem se nakonec pustil i do politiky. Společně s řadou dalších patriotů z Prahy 9 se nám podařilo zástavbu zarazit a teď se snažíme pracovat na tom, aby se tahle krásná městská část dál rozvíjela.
Jsem členem ČSSD, v roce 2019 jsem za tuto stranu kandidoval do Evropského parlamentu.