- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Já k nim rozhodně patřím a mám proto obrovskou radost, že se po dlouhých 31 letech podařilo zprostředkovat zážitek z TGV českým fanouškům přímo v naší zemi. Naposledy se tu totiž francouzská vysokorychlostní souprava objevila v roce 1991. A když už jsme u historie, v dnešním 1. díle miniseriálu o TGV, který jsem pro stejné blázny do vlaků, jako jsem já sám, připravil, u ní i zůstaneme: pojďme si říct něco o vzniku téhle francouzské legendy na kolejích.
Model TGV PSE rame 16, který bude v Česku až do soboty (harmonogram jeho tour najdete na webu Správy železnic), pochází z první generace TGV. Název TGV PSE přitom modelu dala trať Paříž - Lyon, pro kterou byla jednotka stavěna, tj. Paris – Sud-Est (Paříž – Jihovýchod) neboli LGV Sud-Est. První souprava TGV PSE byla sice dokončena v roce 1978, kvůli důkladnému testování však byla do provozu s cestujícími nasazena až o dva roky později, v září 1980.
První dvě jednotky „Patrik“ a „Sophie“, pojmenované po dětech hlavního konstruktéra, byly testované na přímé trati Colmar – Štrasburk v rychlostech dosahujících i 260 km/h, to byl ale pro budoucího rekordmana teprve začátek.
Už rok po nasazení do provozu totiž jednotka 16, vyrobená jako součást dodávky 109 jednotek TGV pro první trať LGV Paříž – Lyon, dosáhla světového rychlostního rekordu 380 km/h!!
V počátku provozu byla nicméně maximální rychlost omezena na 260 km/h, od roku 1982 pak o 10 km/h víc. A kde jste se vlastně mohli s TGV PSE setkat? Nejprve jen na trati Paříž - Lyon a dál po konvenci, třísystémové jednotky však zajížděly i do Švýcarska (hlavně do Ženevy, Lousane a Basileje). Od roku 1993 pak jednotky začaly jezdit i po nově otevřené LGV Nord z Paříže do Lille, kde také dojížděly poslední kusy. Vůbec poslední TGV PSE byla dodána v roce 1986.
Tím ale příběh TGV PSE nekončí! Víte, kdy vznikl ikonický oranžový design TGV a jak se v čase vyvíjel? A jak jednotku proměnily renovace? Ve druhém díle miniseriálu, který mám pro vás nachystaný už na zítra, dostanete další dávku informací, tentokrát o podobě a konstrukci vlaku. #TGVCESKO
Další články autora |