Chce to víc energie. Té levnější!

Patříte ke klientům zkrachovalých dodavatelů energií? Pak se nejspíš ptáte, kdo za to může. Zdražení plynu a elektřiny o 300 % (a občas i víc) je totiž pořádný zásah do peněženky, který se bez hledání viníka neobejde.

Na sociálních sítích je přitom celkem jasno: za energetickou pohromu je zodpovědný Andrej Babiš, v těsném závěsu za ním pak Evropská unie se svým Green Dealem, nenasytní majitelé dodavatelských firem a v neposlední řadě Pavel Liška. Svět sociálních sítí se však s tím reálným překrývá jen zčásti, a tak je příčinu krize potřeba hledat hlouběji, v kombinaci hned několika nešťastných faktorů.     

Ze srovnání cen elektřiny v Česku a jiných zemích je jasné, že v současné době kupuje náš dodavatel na burze elektřinu za obdobnou cenu jako dodavatelé v ostatních evropských státech.

Zde je ale důležité zdůraznit, že v mnoha západoevropských zemích, které silně propagují Green Deal a odstavují tím pádem uhelné (v některých případech i jaderné) elektrárny, se elektřina vyrábí z plynu. Také u nás již byla kdysi nejvýkonnější hnědouhelná elektrárna Počerady částečně přestavěna na plyn. No a protože zdražuje plyn, zdražuje i elektřina.

Za všechno může Rusko. Nebo ne?

Proč ale zdražuje plyn? Odpověď na tuhle geopolitickou otázku definuje trojstranný vztah mezi Ruskem, Evropskou unií a jejími jednotlivými státy. Historicky se smlouvy s Ruskem o dodávkách plynu podepisovaly na zaručený roční objem a cena plynu se odvíjela od ceny ropy. Poté ale EU iniciovala vznik energetických burz.

Důvod? Vytvořit konkurenční prostředí, které pro plyn v rámci EU prakticky neexistuje, neboť plyn z Norska, Egypta a Alžírska je marginální a infrastruktura pro zkapalněný plyn ještě není vybudována.

Rusko se zase snaží obejít Ukrajinu, Polsko, Slovensko a vlastně i trochu Česko plynovodem Nord Stream II, jehož kolaudaci zatvrzele brání EU i USA. Není divu, dobře si totiž uvědomují, že bude plyn v budoucnu sloužit Rusku jako krásný nástroj k tlaku na evropské země, aby se od unie odtrhly.

Putin tak do EU pouští jen minimální dodávky plynu – a dál už to znáte: nedostatek plynu a v návaznosti na to i elektřiny vede v unijních zemích ke strmému růstu cen obou komodit, zatímco v Rusku jsou zásobníky přeplněné a místo další úschovy se plyn vypouští do vzduchu.

K neúměrnému zvyšování evropských cen energií pak přispívá i panika, kterou aktivně šíří spekulanti. Ve výsledku je dnes výrobní cena elektřiny z jakéhokoli zdroje paradoxně mnohem nižší než ceny elektřiny na burze, kterou ovládají zjitřené emoce. Jak se zdá, neviditelná ruka trhu není všespásná. 

Dalším faktorem, jenž má na zdražování elektřiny v Evropě vliv, jsou ceny emisních povolenek. Ty musí i v souvislosti s často skloňovaným Green Dealem kupovat uhelné elektrárny, k nimž se některé země - mimo jiné opět kvůli příliš drahému plynu - vrací.

Nakonec tu máme začarovaný kruh, v němž trh žene nahoru ceny emisních povolenek a elektrárny si stále vyšší náklady na jejich pořízení kompenzují zdražováním elektřiny.

Černý kůň jménem Polsko

Pro úplnost je nicméně nutné dodat, že pokud jde o cenu elektřiny, ne všude je situace tak tragická. V rámci EU je velkou výjimkou Polsko, kde jsou ceny energií poloviční. Jedním z důvodů je dohoda o dodávkách plynu za dobrou cenu, kterou Poláci uzavřeli s Norskem během největší covidové krize. Polsko navíc postavilo terminál na zkapalněný plyn, který může dovážet z USA, a nechybí mu ani vlastní výkonné uhelné elektrárny.

To vše v kombinaci s nízkými cenami za dodávky elektřiny vede k tomu, že polský koncový uživatel může elektřinu kupovat dvakrát levněji než český, který si u dodávek ještě připlatí např. za dotace na obnovitelnou elektřinu z dob Rusnokovy vlády (pro více informací vyhledejte v Googlu heslo „solární baroni“).

Abyste ale našim sousedům příliš nezáviděli, po přerušení dodávek plynu plynovodem Jamal přes Polsko do Německa, k němuž došlo tenhle týden, můžeme zdražení plynu a elektřiny brzy očekávat i u nich.

Bez komunikace to nepůjde

Jak tedy zajistit levnější energie a nekrást? Naše vláda například osvobodila energie od výběru DPH. Je pravda, že tím pomohla běžným odběratelům, s nimi ale také lidem nebo firmám, které tuto pomoc nepotřebují. Ve Francii zase zamrazili odběratelské ceny plynu do konce roku 2022 (bohužel však jen kvůli prezidentským volbám, které tu už v dubnu proběhnou).

Funkčním opatřením může být i snížení daní na energie. Pro zajímavost: nejvyšší daně platí obyvatelé Dánska, kde je relativní podíl daně na celkové ceně elektřiny téměř 70 %, zatímco druhý extrém představuje Malta, kde daně tvoří pouhých 6 % z celkové ceny. 

Problémem těchto okamžitých řešení nicméně je, že jsou dlouhodobě neudržitelná. Pokud máme dosáhnout nižších cen energií, chce to systémové změny. Jednou z nich je usměrnění EU, která by neměla tolik přikládat pod kotel Green Dealu. Stejně tak je nutné konečně vyřešit situaci kolem stavby Nord Streamu II.

Od začátku bylo jasné, že Rusku jde především o geopolitiku, protože kapacitně současná přenosová soustava stačí, a to i s velkou rezervou. Proč tedy EU nezasáhla dřív a proti Nord Streamu bojuje až teď, nevím. Na druhé straně rozumím rozhořčení Ruska nad obstrukcemi, protože do tohoto projektu investovalo už spoustu peněz.

Všechny strany by si tak měly sednout k jednomu stolu, vše detailně prodiskutovat a domluvit se na dalším postupu. Jak se totiž ukazuje, bez zlepšení komunikace se neobejdeme, což platí i pro komunikaci EU vůči svým obyvatelům. Jinak zase začnou sílit hlasy volající po vystoupení z EU a odstřihnutí se od unijní elektrické sítě.

Že je to vlastně dobrý nápad? No, podobnou představu měl i Boris Johnson a dokonce ji začal uskutečňovat. Jeho skvělý plán však skončil neslavně a Velká Británie dnes intenzivně bojuje o opětovné připojení k evropské elektrické síti.

Pokud jde o energie, vyplatí se prostě dřív myslet než jednat.

 

Autor: Milan Balahura | čtvrtek 23.12.2021 9:53 | karma článku: 11,23 | přečteno: 435x

Další články autora

Milan Balahura

Železnice jako otloukánek pražské dopravy: jak je vrátit do hry?

Vlaky s sebou nesou vůni dálek, prázdnin, řízků v alobalu. I pražští politici se tak k železniční dopravě chovají, jako kdyby se jich vlastně netýkala. Železnice přitom mají potenciál výrazně Pražanům ulehčit život.

22.9.2022 v 17:40 | Karma: 9,61 | Přečteno: 192x | Diskuse | Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Mnoho cyklistů - planety Země smrt?

Včera jsem zahájil tradiční letní cykloutour, během které mám vždy spoustu času přemýšlet. Tentokrát jsem si při šlapání vzpomněl na zajímavou úvahu nazvanou “Jízdní kolo je pomalá smrt planety"...

6.8.2022 v 11:57 | Karma: 11,54 | Přečteno: 426x | Diskuse | Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Nedráždi Čínu bosou nohou!

Konfliktů ve světě je v poslední době mnoho a mezi ně patří i neutuchající spor mezi Čínou a Tchaj-wanem. Na jeho půdorysu však včera USA rozehrály riskantní hru, která se nemusí vyplatit. Co přesně se tu stalo?

4.8.2022 v 16:43 | Karma: 13,51 | Přečteno: 549x | Diskuse | Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Stará špína v Novém světe

Nedávné rozhodnutí amerického Nejvyššího soudu zrušit federální právo na potrat poslalo USA plnou parou vzad. Otázkou je, kolik dalších strašáků z minulosti bude ještě oživeno, než se v ní slavná bašta demokracie zcela utopí...

13.7.2022 v 18:24 | Karma: 10,36 | Přečteno: 325x | Diskuse | Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Kdo rychle dává, dvakrát dává: tak na co naše vláda čeká?

Tohle přísloví jste už určitě slyšeli a možná i zažili v praxi. Bohužel je však zjevně cizí naší vládě, která čas pro účinnou pomoc zaspala a teď už se jen snaží zpomalit děsivý trend chudnutí českých domácností.

29.6.2022 v 21:45 | Karma: 12,24 | Přečteno: 328x | Diskuse | Politická aréna - pro politiky

Nejčtenější

Tragicky zahynul moderátor počasí v České televizi Jan Šrámek

19. května 2025  12:44,  aktualizováno  13:37

V sobotu odpoledne při nehodě v italských Alpách zemřel dlouholetý meteorolog a moderátor počasí...

Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije

18. května 2025

Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie....

Cizinec zaplatil za jízdu taxíkem v Praze přes 200 tisíc, zjistil ráno s hrůzou

13. května 2025  17:07

O více než 200 tisíc korun málem přišel v Praze cizinec, který se v noci vracel na hotel taxíkem,...

Němcová ve studiu zahodila brožurku od Konečné. Nenávist, reagovala komunistka

18. května 2025  12:41,  aktualizováno  14:19

Nesete historickou vinu a podporujete miliardáře Andreje Babiše, zaútočila senátorka Miroslava...

Umučil studentský pár kvůli nepořádku. Brutalita vražd šokovala 1. oddělení

19. května 2025

Premium Spousta krve a dvě těla na posteli. Místo činu v roce 2013 připomínalo spíš jatka než byt...

Kapka v moři. Do Gazy dorazily po dvou měsících kamiony s pomocí

19. května 2025  18:53,  aktualizováno  20:21

Do Pásma Gazy v pondělí po dvou a půl měsících izraelské blokády tohoto palestinského území...

Rusko a Ukrajina dle Trumpa míří k jednání o příměří. Musí vyhovovat všem, míní Putin

19. května 2025  18:57,  aktualizováno  20:17

Rusko je připraveno s Ukrajinou pracovat na memorandu o budoucích mírových rozhovorech, řekl v...

Brusel jásá, nacionalista v Rumunsku neprošel. Proč ale neslavit příliš hlasitě

19. května 2025

Premium Rumunské prezidentské volby skončily vítězstvím centristického primátora Bukurešti Nicošura Dana –...

Kvůli žalobě Dětí Země se Baťův kanál zatím rozšiřovat nebude, uvedl spolek

19. května 2025  19:15

Krajský soud v Brně přiznal odkladný účinek žalobě Dětí Země podané kvůli rozšiřování přístaviště...

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
MANAŽER OBCHODNÍ SKUPINY / OBCHODNÍ ZÁSTUPCE - celá ČR

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

  • Počet článků 26
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 923x
Jsem patriot z Prahy 9, fanoušek železnic a šťastný táta dvou dcer. Hlavně kvůli svým dětem se snažím měnit věci kolem sebe k lepšímu.

Vždycky mě bavilo spojovat lidi, protože společně toho dokážeme mnohem víc než sami. Třeba i změnit to, co se na první pohled změnit nedá. Tahle myšlenka tak provází všechno, co dělám, od organizace dětských táborů po práci na Správě železnic, kde se starám o jejich modernizaci - aby si lidi byli zase o kus blíž.

S cílem zastavit nesmyslné developerské projekty na pražském Proseku jsem se nakonec pustil i do politiky. Společně s řadou dalších patriotů z Prahy 9 se nám podařilo zástavbu zarazit a teď se snažíme pracovat na tom, aby se tahle krásná městská část dál rozvíjela.

Jsem členem ČSSD, v roce 2019 jsem za tuto stranu kandidoval do Evropského parlamentu.  

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.