Výlet na Říp

Cestování se stalo mým koníčkem. Nicméně vzhledech ke komplikacím v souvislostmi s cestování do ciziny jsem se letos nakonec rozhodl v létě zůstat doma.

Na horu Říp jsem v minulosti stoupal každým rokem ve dni otevřeného nebe 30.3 a účastnil se zde slavnosti Duchovní univerzity Bytí. Vzhledem ke covidové krizi byla letos již podruhé tato slavnost zrušena. A tak jsem se rozhodl letos v létě na toto posvátné místo české země vyrazit sám.

Regiojetem jsem ráno vyrazil do Prahy a z Prahy vlakem do Roudnice nad Labem. Odtud jsem pak autobusem zamířil do obce Ctíněves od které vede jedna z cest na horu Říp.

ŘÍP

Říp je nevysoká, ale přesto vyjímečná hora, známá především svými vyhlídkami. Jedna z nich se nazývá pražská.

z Řípu

Na vrcholu stojí rotunda z 12.století. Nechal jí postavit kníže Soběslav na památku vítězství českých vojsk nad Německem v bitvě u Chlumce.

rotunda na Řípu

Večer jsem trávil pozorováním západu Slunce nad Českým středohořím.

z Řípu

V minulosti jsem na vrcholu již strávil pod širákem dvě noci. Na hoře jsem byl snad úplně sám. Letos byla noc trošku méně klidná. Pohybovalo se zde několik trošku hlučnějších mladíku, kolem mého spacáku se pohybovala poněkud dotěrná myš. I tak jsem si ale užil genia loci tohoto místa a při pohledu na noční oblohu jsem i pozoroval rej Perseid.

Ráno jsem se rychle sbalil. Ze stromů prosvítaly první sluneční paprsky nového dne.

Pěšky jsem se pak vydal cca 6km do blízké Roudnice nad Labem. Prošel jsem městem

Roudnice nad Labem

a pak ještě mostem přes Labe a vyrazil vlakem do Prahy.

Labe

Čekal mně zde ještě jeden naplánovaný cíl. Nikdy jsem ještě nebyl v Prokopském údolí a tak jsem se rozhodl jej zvolit za doplňkový cíl. Vlakem jsem dojel do Hloubětína a odsud pak pěšky skrze údolí do další železniční zastávky Hněvice. Údolí, které dostalo název podle poustevníka svatého Prokopa, který zde v 10.století před přesunem do Sázavy žil, bylo velice příjemné. Snad nejpěknějším místem údolí je jezírko mezi skalami.

Prokopské údolí

Odpoledne jsem opustil Prahu a večer se vrátil domů. Jsem vděčný především za to, že mi tento prázdninový výlet hezky pročistil hlavu.

Autor: Petr Bajnar | pátek 13.8.2021 14:20 | karma článku: 17,08 | přečteno: 334x