Uberománie a taxikologie

Už zase stávkovali taxikáři proti službě Uber. Neměl by jim někdo už konečně vysvětlit, že maso v cukrárně nikdy nedostanou? A to ani kdyby tam nocovali a cukráře utloukli rakvičkama. Pravidla přeci netvoří samotní řidiči Uberu...

Taxikáři na letišti slovně uráželi policii i řidiče Uberu. Tentokrát se již protesty taxikářů neobešly bez policejních těžkooděnců. Zřejmě se ze Slavie přestěhovali rovnou na letiště, ale teď vážně….

Chápu naprosto každého taxikáře, jelikož tak nějak cítí, že konkurence nabírá na síle a jim prostě ujel vlak. Taxikáři mají dopravu lidí jako svou hlavní profesi, musí dodržovat vyhlášku Magistrátu, projít zkouškami a teď jim ubývá práce. Kdo by necítil příkoří? Jenže rozbíjet stroje jako kdysi v 19. století, nadávat na konkurenci a komplikovat letišti dopravu nepomůže. Jen naštvou klienty, samotné letiště a navíc ještě dělají reklamu Uberu. Zdarma. Kdo ho doteď neznal, možná ho vyzkouší, aby měl srovnání.

Uber vznikl v Kalifornii jako technologická společnost v roce 2009 a právě i v Kalifornii mu vznikla v roce 2012 další konkurence, společnost Lyft. Určitě i další, které neznám. Trend je tedy jasný. Sdílíme…. A zákony na nově vznikající odvětví ekonomiky neexistují. Problémy mají podobné firmy všude po světě. Logicky. Nikdo nepředjímal rozvoj technologií do kapes lidí v takovém rozsahu.

Samotnou mě zajímalo, zda je Uber protizákonný. Myslím, že kdyby skutečně byl, tak by firmu okamžitě zrušili. Jenže ona funguje dál a rozvíjí se. Oproti stejnému období loni došlo letos v Praze k nárůstu o 340 procent, uvádí sám Uber. A tvrdí, že není taxislužba. Je to pravda? Nevím, tak pátrám…..

Je to hra se slovy, ale definice jsou podstatné. Podívejme, co říká známá wikipedie:

„Taxislužba je způsob veřejné dopravy, při němž je nabízena přeprava (zpravidla osobními automobily) po trase podle individuálního přání zákazníka. Doprava je nabízena buď na vyznačených nebo neoficiálních taxistanovištích, nebo jízdou vozidel po ulicích tak, aby zájemce o přepravu mohl vozidlo například pokynem ruky stopnout, nebo na telefonickou objednávku. Jízdné se platí přímo řidiči vozidla, zpravidla při skončení jízdy.“

Uber splňuje pouze to, že je to přeprava dle přání zákazníka. Nemůžete si ho stopnout na ulici, nemá žádná stanoviště, samotnému řidiči neplatíte nic. Je veřejná? Nejsem právník, ale je zřejmé, že přístup k němu má pouze část veřejnosti, lidé s chytrým telefon a staženou aplikaci.

No wikipedie není někdy přesná, hledám tedy v zákoně číslo 111/1994 Sb. o silniční dopravě. Jeho znění najdete třeba přímo na stránkách Ministerstva dopravy. Paragraf  2 řeší základní pojmy a hovoří jasně:

„Odst 9 - Taxislužba je osobní doprava pro cizí potřeby, kterou se zajišťuje přeprava osob včetně jejich zavazadel vozidly určenými k přepravě nejvýše 9 osob včetně řidiče a která není linkovou osobní dopravou, mezinárodní kyvadlovou dopravou nebo příležitostnou osobní silniční dopravou.

Odst. 10 - Příležitostná osobní silniční doprava je neveřejná osobní doprava pro cizí potřeby, která není linkovou osobní dopravou nebo mezinárodní kyvadlovou dopravou a kterou se na základě předchozí objednávky zajišťuje přeprava osob včetně jejich zavazadel vozidly určenými k přepravě“

Zřejmě je tedy Uber příležitostná doprava, vždyť spousta řidičů to má jako přivýdělek. Uber sám toto na svých internetových stránkách neřeší, chybí mi tam dokonce název a sídlo firmy, která tady podniká. Je to česká pobočka? Je to samostatná firma? Dopátrám se však jinak – zisky tedy inkasuje česká firma Uber Czech Republic Technology s.r.o. se sídlem v Praze 8, Thámova 166/18. Majitelem je holandský Uber. Výsledky založeny ve Sbírce listin. Čisté, jasné, průkazné. Za rok 2016 tržby necelých 19 milionů korun, daň z příjmů zaplacena ve výši 737 tisíc korun. V Čechách.

Tolik veřejné zdroje.

Taxikáři by měli obrátit pozornost k těm, kdo tvoří pravidla a zákony, také do svých řad, poskytovat kvalitní a cenově srovnatelné služby a nikoli pronásledovat řidiče alternativní služby a apelovat na chybějící účtenky, taxametry a znalost místa. Vždyť je přeci všechno v aplikaci. 

Pravidla se tvoří, zatím tu jsou služby dvě. Můžete si vybrat. Jedno je však jasné, jako klient budete vždy řešit cenu. A tu u Uberu víte dopředu, včetně trasy, kudy pojedete, zatímco u taxíku je to velké překvapení. 

P.S. Taky nechápu, proč s vámi taxikář podniká nevyžádanou okružní cestu po Praze cestou z letiště, když mu musí být jasné, že jste Čech jak poleno. Zkušenost pár let zpátky.

P.S.S. A nechápu, že oni teď nechápou....

 

Autor: Iva Apanasenková | úterý 19.9.2017 10:16 | karma článku: 27,52 | přečteno: 854x