Mýto na norský způsob, aneb netransparentní zakázky i na Severu
Myšlenka byla na počátku ušlechtilá – uspíšit výstavbu tolik potřebné infrastruktury tím, že budou řidiči splácet nový úsek tak dlouho, dokud se náklady na výstavbu nezaplatí. Pomiňme, že Norsko má ve srovnání s jinými zeměmi tolik zdrojů, že kdyby chtělo, mohlo by mít dokonalou dálniční síť do několika let – jak jsme si již řekli dříve, běžní Norové neznají reálné bohatství vlastní země a mají pocit, že stát musí neustále šetřit každou děravou korunu, jinak nastane hladomor. Připusťme tedy, že někdo přišel s nápadem, jak financovat stavbu infrastruktury tak, aby se řidiči mohli prohánět po nových silnicích a přitom za to státní kasa nezaplatila moc peněz.
Plán vypadal následovně:
1) Stát (který má obrovské přebytky, pozn. aut.) si půjčí peníze na výstavbu konkrétního úseku na nízký úrok, který je zaručen tím, že splácet nebude stát, ale řidiči, kteří používáním daného úseku budou silnici financovat tak dlouho, dokud nebude zaplacena. Banka peníze státu dá, stavba může začít.
2) Stavba se dokončí, postaví se mýtné brány. Výtěžek z mýtného půjde kraji, jehož zastupitelstvo musí vybrat a zaplatit firmu provozující daný systém a zároveň bude platit splátky bance, která financovala silnici. Aby na to kraj měl, musí stanovit částku za průjezd, která bude pokrývat náklady na provoz plus splátky.
3) Stavba se zkolauduje, používá, splácí, až se splácení dokončí a mýtné brány se odstraní.
Tolik teorie.
V praxi to ovšem i v korupcí málo postiženém Norsku vypadá často jako příklady z kraje Vestfold, které uvedu – za všechny jmenujme úsek dálnice E18 mezi Tønsbergem a Sande. Projděme si jednotlivé body teorie a porovnejme je s tím, jak k samotné realizaci došlo.
1) Stát si půjčil, začal stavět. Potud to funguje skvěle.
2) Dokončeno bylo v roce 1995, byly drobné vícenáklady, ale kde nejsou, že. Kraj vytvořil firmu „E18 Vestfold AS“ zodpovědnou za vybírání poplatků, postavily se mýtné brány a stanovilo se za projetí úseku v délce 30 km mýto 30 kr za osobní auto a 60 kr za auto nad 3,5 tuny. Podle deníku Aftenposten 58 procent z této částky jde na správu a jen zbytek jde na splácení silnice a úroků. Problém je ovšem v tom, že podle opozičních politiků i zástupců místních firem je správa celého systému mohutně předražená a poukazuje se na to, že kraj neodolal tomu používat náklady na „administraci mýtného“ na docela jiné účely.
3) Dálnice se měla podle původních odhadů splatit až v roce 2015, nicméně protože aut jezdilo více, než se čekalo, tak i přes obrovské „administrativní náklady“ bylo počátkem tohoto roku jasné, že splaceno bude v srpnu. Ve firmě E18 Vestfold i na kraji vypukla panika. Všichni počítali s tím, že tento úsek se přestane splácet až poté, co se otevře nový úsek dálnice mezi Tønsbergem a Sandefjordem (25 km, vybírat se má 88 kr za osobní auta a dvakrát tolik za nákladní), jenže najednou to začalo vypadat, že se bude dát projet přes celý kraj zadarmo, objede-li se jedna mýtná brána v Larviku za 10 kr po osmikilometrovém úseku staré silnice, což by znamenalo výpadek bezpracného příjmu. Firma E18 Vestfold tak krajskému zastupitelstvu ohlásila, že odstranění mýtných bran bude stát 50 milionů norských korun, pročež žádá o odklad jejich odstranění o tři měsíce, aby se to z provozu zaplatilo. Kraj promptně vyhověl navzdory faktu, že podle místních stavebních firem byla zakázka na odstranění mýtných bran desetkrát předražená.
Musím dodat, že výše uvedený případ je ještě stále příběhem s dobrým koncem. Poplatek dvaceti korun vybíraných za vjezd do Oslo, ze kterých se financoval městský okruh a tunel pod městem, měl být zrušen již někdy před patnácti lety; místo toho se zdražil na třicet a přibylo ještě vnější pásmo za patnáct, takže vjezd do Oslo stojí 45 norských korun pro osobní auta. Politici se brání, že peníze jsou vynakládány dobře – z mýtného se financuje rozvoj městské hromadné dopravy. Jenže ať se na mě radní nezlobí – pořád je to podvod na voličích, neboť volič souhlasil s mýtným pouze výměnou za urychlenou výstavbu silničních staveb. Rozvoj metra (T-Bane), tramvají i vlaků je sice pěkný, ale k čemu je dobrý, když jízdenky jsou tak drahé a parkování u nádraží a stanic metra natolik nedostupné, že se navzdory všem poplatkům stále vyplácí jezdit do práce autem? A to ještě že neprošel návrh, že by město z vybraných peněz mělo financovat například sociální bydlení.
Mýtné je jedním z hlavních témat zdejší předvolební kampaně – a oprávněně. Lidé v České republice by měli zpozornět, hovoří-li představitelé Ministerstva dopravy o zavedení podobného způsobu financování výstavby silnic. Jestli totiž i v transparentním a v mnoha ohledech poctivém Norsku zastupitelé nedokáží odolat pokušení se přisát na penězovod tohoto typu, jak to dopadne v Česku?
A co na to daňový poplatník?
Andrej Ruščák
Babišova snaha o "potravinovou soběstačnost"? Chudoba pro všechny.
V Norsku je z domácí produkce, kvůli protekcionismu, kolem 40 % potravin v supermarketech. Výsledek je oligarchizace celého potravinového řetězce, vyloučení živnostníků a menších firem a totální oligopol v podobě velkých koncernů.
Andrej Ruščák
Opozice se musí konsolidovat - už je nejvyšší čas
Je nejvyšší čas na konsolidaci opozice. To, že bude pro mnohé demokratické politiky problém odpískat vlastní "samostatný" projekt, není z hlediska budoucnosti naší země podstatné.
Andrej Ruščák
Podstata vězení obnažená na kost
Norsko spustilo ve věznici v Haldenu přesně před deseti lety experiment. Ty nejtěžší zločince zavírá do vězení, které je záměrně tak humánní, jak je to jen možné.
Andrej Ruščák
Dnešní maskulinita je do značné míry toxická. Ale tradiční není ani náhodou
Ačkoliv jsem si vědom toho, že fakt, že se o firmě Gillette bude mluvit, je přesně důvod, proč kontroverzní reklamní kampaň rozjeli, otevřeli tím ve společnosti téma, které je potřeba adresovat a rozebrat.
Andrej Ruščák
Ohrožují nás konzervativci, progresivisté, obě skupiny najednou, nebo snad nikdo?
Jan Moláček publikoval v Aktuálně.cz velmi dobrý text na téma příkopů v naší společnosti a zabývá se tím, které jsou prospěšné a které nikoliv. Pojďme se ovšem podívat na to podstatné – kde se ty příkopy berou.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Mexičtí narkos už nepašují peníze, platí si šmouly. Je to legální a bez rizika
Premium Vsaďte se, že nevíte, jak mexičtí narkos pašují peníze z Ameriky. Jistě, viděli jste v seriálech na...
Nová vlna podvodů. Vyluxovaným účtem to nekončí, přeprodávají se osobní data
Premium Kyberzločinu dlouhodobě přibývá, v Česku se s končící lhůtou pro daňová přiznání podvodníci...
Životní prostředí v Československu patřilo k nejhorším na světě, líčí vědec
Premium V roce 1989 se stal vůbec prvním ministrem životního prostředí. Profesor Bedřich Moldan patří mezi...
Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval
Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...
Prodej, Pozemky pro bydlení, 1 320 m2 - Jizbice - Zavadilka
Jizbice - Zavadilka, okres Nymburk
4 050 000 Kč
- Počet článků 211
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 6414x
Autor analýz o Blízkém Východě na Dedeníku - http://www.dedenik.cz
***
');
//-->
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');
ga('create', 'UA-73590340-1', 'auto');
ga('send', 'pageview');