Městská cyklistika v ohrožení – samotnými cyklisty
Jsem velkým zastáncem městské cyklistiky, sám jsem hodně aktivní cyklista, vlastním elegantní městské kolo, dále pak i vymazlené expediční kolo, kterému dělám kompletní servis a průběžně ho udržuji v co nejlepší kvalitě a na kterém jezdím na stovky kilometrů dlouhé výlety. Mám ke kolům tak blízko, jak jen mohu. Bydlel jsem v Nizozemí, kde mě nadchla místní cyklistická infrastruktura a kde jsem se na kole cítil jako ryba ve vodě a rád jezdím na výlety do Dánska, kde je to podobné. Rád bych něco podobného viděl i v Česku. Ale poté, co jsem viděl to, co jsem viděl v Praze a v Hradeckém lese, začínám mít plné pochopení pro to, proč je v Česku tolik lidí alergických na cokoliv, co má s cyklistikou něco společného.
Z toho, co jsem viděl, totiž, kromě mizerné infrastruktury pro cyklisty, škodí zapojení cyklistiky do městského provozu i něco jiného – soukromě takovým lidem říkám, útlocitnější duše snad prominou, cyklodebilové. Nevolím takové označení nadarmo, protože jak jinak nazvat člověka, který rychlostí 40+ km/h uhání na horském (!) kole v superdrahém dresu, superdrahých brýlích a na kole s výbavou Shimano XTR, po cyklostezce v Hradeckém lese mezi cyklisty svátečními, rodinami na kole s dětmi či staršími lidmi? Nemám nic proti drahému sportovnímu oblečení ani proti drahým kolům, sám dost drahé kolo (to expediční) vlastním – byť „jen“ s XT, protože závodník nejsem a sponzora nemám, ale uhánět na něčem takovém v Hradeckém lese mi přijde tak absurdní, jako túrovat motor Ferrari na plné obrátky při 100 km/h na Gočárově třídě. Každý soudný člověk by šílence předvádějícího se s Ferrari ve stovce ve městě považoval za vraha, není pak divu, když se na rekreační cyklostezce dostane podobného hodnocení takovému cyklistovi. A bohužel tato zkušenost nebyla jediná a ani se neomezovala na Hradec Králové; v Praze jsem takových viděl více. Speciálně náplavka je mezi cyklodebily zvláště oblíbená.
Aby bylo jasno – na dopravu po městě slouží primárně městské kolo. Pokud některý z výše uvedených šílenců neví, jak takové kolo vypadá, nechť si klikne na tento odkaz. Na takovém kole se člověk po cyklostezce pohybuje zpravidla ne rychleji než 20 km/h, proto se, je-li infrastruktura dobrá, na něm nenosí ani přilba. Nemá-li člověk městské kolo ale kolo jiné, například horské, silniční či expediční, má jet po městě tak, jakoby na městském kole jel. To znamená pomalu, předvídatelně, ohleduplně. Být připravený kdykoliv zastavit, snažit se pouštět druhé v rámci snahy o co nejplynulejší provoz, ukazovat změnu směru jízdy, případně zvonkem (ano, zvonek má být součástí kola, nechápu, proč jeho přítomnost na kole tolik lidí v Česku považuje za trapnou) upozornit na lidi před sebou, že mají za sebou cyklistu. Chce-li jet cyklista po městě rychleji, má jet po silnici a tam platí vše výše uvedené – jezdit ohleduplně, předvídatelně, ukazovat, ideálně mít reflexní vestu. Než jsem se odstěhoval do zahraničí (2007), jezdil jsem hodně po na kole po Praze i po Hradci. Tehdy to ještě nebylo moderní a byl jsem tak na silnici v podstatě sám. Přesto se mi nikdy nic nestalo a ani jsem neměl pocit ohrožení, protože jsem na kole jezdil tak, jako bych jezdil autem – čili ukazoval jsem, kam chci jet, držel jsem se na pravé straně toho jízdního pruhu, kde jsem jel a měl jsem reflexní vestu, abych byl vidět (náhrada za svícení v autě). Světe, div se, šlo to.
Když jsem pak bydlel v Nizozemí, kde jsem se nadchnul pro městské cyklostezky, nerozuměl jsem tak docela tomu, proč tolik lidí v Česku reaguje na cyklisty ve městě tak podrážděně – vždyť jsem měl každodenní příklad toho, že to funguje a že je to perfektní způsob dopravy. Jenže pokud místo slušné jízdy dotyční cyklisté jezdí jako arogantní debilové, pak naprosto chápu ono podráždění. Jistě, ne všichni tak jezdili. Dokonce bych řekl, že tak 80 % účastníků cykloprovozu v Praze i v Hradci, co jsem měl tu možnost vidět, jezdili velmi slušně. Ale těch zbývajících 20 procent je bohužel silně viditelných.
Těžko říct, jak to změnit. Nemám na to recept, pouze mě mrzí, když vidím, jak negativní reklamu dělají cyklistům cyklodebilové. Přitom argument o tom, že „ne každý má na to mít více kol pro více účelů“ je v jejich případě naprosto zcestný – slušné městské kolo stojí 700-900 €, což pro člověka, který má karbonové horské kolo s XTR rozhodně nemůže být žádný problém. Problém je spíš v tom, že se slušným městským kolem se nejspíš nemůžou tolik vytahovat, jako se závodním horským, a jízda tam, kde by s takovým horským kolem měli jezdit, je většinou spojená s tím, že je nikdo nevidí. K městské cyklistice patří, nebo by aspoň měla patřit, pohoda, klidné tempo a užívání si života, spíš než lámání rekordů. Jenže dokud to tito lidé nepochopí, budou dělat slušným cyklistům ostudu a diskutéři na internetu budou mít oprávněný pocit, že výstavba drahých rekreačních cyklostezek pro tyhle lidi je akorát vyhazování peněz oknem.
Andrej Ruščák
Babišova snaha o "potravinovou soběstačnost"? Chudoba pro všechny.
V Norsku je z domácí produkce, kvůli protekcionismu, kolem 40 % potravin v supermarketech. Výsledek je oligarchizace celého potravinového řetězce, vyloučení živnostníků a menších firem a totální oligopol v podobě velkých koncernů.
Andrej Ruščák
Opozice se musí konsolidovat - už je nejvyšší čas
Je nejvyšší čas na konsolidaci opozice. To, že bude pro mnohé demokratické politiky problém odpískat vlastní "samostatný" projekt, není z hlediska budoucnosti naší země podstatné.
Andrej Ruščák
Podstata vězení obnažená na kost
Norsko spustilo ve věznici v Haldenu přesně před deseti lety experiment. Ty nejtěžší zločince zavírá do vězení, které je záměrně tak humánní, jak je to jen možné.
Andrej Ruščák
Dnešní maskulinita je do značné míry toxická. Ale tradiční není ani náhodou
Ačkoliv jsem si vědom toho, že fakt, že se o firmě Gillette bude mluvit, je přesně důvod, proč kontroverzní reklamní kampaň rozjeli, otevřeli tím ve společnosti téma, které je potřeba adresovat a rozebrat.
Andrej Ruščák
Ohrožují nás konzervativci, progresivisté, obě skupiny najednou, nebo snad nikdo?
Jan Moláček publikoval v Aktuálně.cz velmi dobrý text na téma příkopů v naší společnosti a zabývá se tím, které jsou prospěšné a které nikoliv. Pojďme se ovšem podívat na to podstatné – kde se ty příkopy berou.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Kyjev na Rusko vyslal drony, balistická raketa v Oděse způsobila požár
Sledujeme online Ukrajinské drony v noci na čtvrtek poškodily energetickou infrastrukturu v západoruské Orlovské...
Tlaková níže přinese mírné ochlazení. O víkendu bude oblačno, přijdou i bouřky
Přímý přenos Silný vítr a nebezpečí vzniku požáru na vybraných místech v Česku hrozí ještě ve čtvrtek, výstrahy...
USA uvalily nové sankce na stovky subjektů. V Rusku, Číně i na Slovensku
Spojené státy americké uvalily nové sankce na stovky osob a právnických subjektů. Souvisejí hlavně...
Zřícená dálnice v jižní Číně má již 36 obětí, další pátrání komplikuje počasí
Nejméně 36 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...
PRACOVNÍK PODPORY PRODEJE (A12500)
AURES Holdings a.s.
Olomoucký kraj
nabízený plat:
30 000 - 32 000 Kč
- Počet článků 211
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 6414x
Autor analýz o Blízkém Východě na Dedeníku - http://www.dedenik.cz
***
');
//-->
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');
ga('create', 'UA-73590340-1', 'auto');
ga('send', 'pageview');