Klamavé praktiky v praxi

Koukám se na sociální sítě a někdy mne zaujme reklama. Třeba na podprsenku, co krásně vytvaruje tělo a ještě pomůže zhubnout a ozdravět.

Někdy vážně zírám, co všechno je možné. Ale díky tomu, co jsem už zažila, nečtu jenom bombastickou nabídku, pod jejímž vlivem člověk nerozvážně klikne a hned je o pár stovek lehčí, než uzavřu obchod, dívám se i dál. A někdy zírám ještě víc.

Konkrétně dnes mi prodejce nabízel „podprsenku s turmalíny, která umí detoxikovat, tvarovat poprsí a ještě zvýšit metabolismus, čímž se může podpořit hubnutí“. Jasně, že mě to zajímalo, ale už mi zasvítila kontrolka, protože mi není jasné, čím se toho docílí.

Čtu dál:„Existuje asi 400 klíčových turmalínových bodů, které jsou zdobeny magnety pro podporu krevního oběhu a odblokování meridiánů.Uvolňují záporné ionty, které aktivují buňky a udržují ženská prsa zdravá, čímž zlepšují celkové zdraví těla.“

Začíná mi to zavánět klamavou praktikou, je otázka, jestli jsou tato tvrzení pravdivá a jestli by to mohl prodejce vůbec dokázat… Dívám se na způsob platby, je to jasné! Platba jenom kartou nebo paypal. Bez možnosti dobírky. Tak to je také podezřelé!

Zjišťuji, zda jsou na výrobek recenze, je tam jen jedna a samozřejmě pozitivní, ale i ujištění, které by mne mělo uklidnit: „Nabízíme e-mail a podpora vstupenek 24 hodin den, 7 dní v týdnu. Pokud potřebujete pomoc, kontaktujte nás. V případě problémů s nákupem kontaktujte zákaznický servis.“

Tak to mne neuklidnilo! Už asi vím, co udělám, ale ze zvědavosti se ještě dívám na pár dalších stránek. Mám to naučené a vlastně už to dělám ze zvyku. Procházím jednotlivé stránky:

O NÁS - asi bych čekala informace o prodejci. Je tam však významnější text: “ Milujeme vás a děkujeme, že jste součástí“.

KONTAKTUJTE NÁS – tak tam byl jen e-mail a často kladené dotazy. Pobavil mne zejména „Jak se máš“ a odpověď: „Dodáváme objednávky do zámoří poštou. Po dokončení zpracování vaší objednávky ji zašleme přepravní společnosti a bude s ní kompletně vyřízena. Po příjezdu do vaší země ji vyřídí poštovní služba vaší země. Po příjezdu do vaší země prosím laskavě kontaktujte místní poštu.“ Tak to je taky dobré vědět!

Čekala jsem hlavně, že zjistím, kde nakupuji, ale bohužel! Pátrám tedy dál, je to hodně napínavé, ale určitě to bude v obchodních podmínkách. Ty jsou ale šťavnaté: „Všechny naše objednávky jsou dodávány z Číny. Udělali jsme tolik spokojených zákazníků, kolik objednávek jsme odeslali. Musíte se prostě připojit k naší velké rodině. Poznámka: Protože jsou všechny naše objednávky odesílány z Číny, nepřijímáme žádnou odpovědnost za jakoukoli nemoc.

Ceny našich produktů mohou být změněny bez předchozího upozornění.
Vyhrazujeme si právo kdykoli změnit nebo přerušit službu (nebo jakoukoli její část nebo obsah) bez upozornění kdykoli.
Na změnu ceny, pozastavení nebo ukončení služby nebudeme odpovídat Vám ani žádné třetí straně.“

Tak tady se s tím tedy nemažou! Akorát je to tak trochu mimo naše zvyklosti, kdy nás právo chrání před nekalými praktikami, ale tím se všechno vysvětluje, jiné obchody mají jiné zvyklosti a zákazník asi není tak vítaný, jak se zprvu zdálo.

Sice zatím pořád nevím, kdo zboží nabízí, ale musím přistoupit na tyto podmínky:

SEKCE 13 - ODMÍTNUTÍ ZÁRUK; OMEZENÍ ODPOVĚDNOSTI

Nezaručujeme, nereprezentujeme ani zaručujeme, že vaše používání naší služby bude nepřerušované, včasné, bezpečné nebo bezchybné.
Nezaručujeme, že výsledky, které mohou být získány z používání služby, budou přesné nebo spolehlivé.
Souhlasíte s tím, že z času na čas můžeme tuto službu kdykoli smazat nebo kdykoli zrušit bez předchozího upozornění.
Výslovně souhlasíte s tím, že vaše užívání nebo nemožnost použití služby je na vaše vlastní riziko. Služba a všechny produkty a služby, které vám byly poskytnuty prostřednictvím služby, jsou (s výjimkou výslovně uvedenými) poskytnuty „tak, jak je“ a „dostupné“ pro vaše použití, bez jakýchkoliv zastoupení, záruk nebo podmínek jakéhokoli druhu, implicitní, včetně všech předpokládaných záruk nebo podmínek prodejnosti, prodejní kvality, vhodnosti pro určitý účel, trvanlivosti, vlastnictví a neporušení.“

Začínám si připadat jako hazardní hráč. Raději už nepátrám a podívám se jenom kdo si zaregistroval doménu. Tato informace je naštěstí veřejná … bohužel ne, protože zjišťuji, že je to nějaká subdoména, takže úplně anonymní a bylo by těžké vůbec zjistit, kdo si obchod zaregistroval.

Takových obchodů se vyskytuje na sociálních sítích bohužel dost a asi proti tomu není obrany, kromě jediné - NEKUPOVAT. Jestli tady někdo nakoupí, téměř určitě o své peníze přijde a žádný zázrak se ani konat nebude. Jediné, co z takového obchodu kouká, jsou podrážděné nervy.

Popsala jsem jednotlivé kroky, jak se dá prodejce ověřit a v případě takto anonymních stránek rozhodně nemohu doporučit.

Každý e-shop musí uvádět povinné informace podle zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů. Bez údajů o prodejci, důvěryhodných kontaktů (telefon, adresa, IČO), podmínek prodeje – konečné ceny, informacích o výrobku, způsobu dodání i informací o tom, jaká práva spotřebitel má, je rozhodně vhodné si nákup pořádně rozmyslet.

 

 

Zdroje: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1992-634#f1470089

https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89#cast4

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Alice Barešová | čtvrtek 22.6.2023 8:45 | karma článku: 23,80 | přečteno: 1414x
  • Další články autora

Alice Barešová

Mrkvové řezy

24.2.2024 v 18:35 | Karma: 13,63

Alice Barešová

Na co při tom ženy myslí

8.2.2024 v 8:16 | Karma: 17,35

Alice Barešová

Čas pro sebe

4.2.2024 v 11:42 | Karma: 10,94

Alice Barešová

Nezvaní hosté

21.1.2024 v 13:55 | Karma: 12,72

Alice Barešová

Tři na jednom pokoji

6.1.2024 v 16:25 | Karma: 23,10