„Povídala stará Blažková, že cena benzínu půjde nahoru. Prý to slyšela od nějakého odborní

Strašení motoristů informacemi o blížícím se zvyšování ceny pohonných hmot je jen forma poplašné zprávy. Od koho a proč?

Že cena benzínu po sezóně půjde opět nahoru? Nesmysl, páni ekonomové. Tuhle poloúčelovou čtvrtpravdu už jsme slyšeli několikrát. Vždy se stejným efektem, pár dní lidé kupují více benzinu „do zásoby“, pumpy zdraží a pak – protože poptávka je dál slabá, se cena vrátí téměř zpět.

Co za cenou benzínu a nafty je schované? U nafty dál jako přízrak sedí na ceně fakt, že diesel a ekologie dohromady nejdou. Už je známo i datum úmrtí naftových motorů u osobních automobilů. Nástup hybridů a prognózovaný „masivní“ nástup plně elektrických automobilů dělá se šejky z OPEC a dalšími producenty divy. Zásoby najednou nejsou na pár let ale na pár desítek let, všichni se snaží prodat, aby netratili. Amerika dala dovozu ropy vale, Evropa se na to chystá pomalu. Je sice velmi krátkozraké mluvit o tom, že elektromobily jsou ekologické a mají budoucnost, ale jsou tu zásoby plynu a plyn se dá získat snadno z čehokoliv. Přiměřená spotřeba pak v kombinaci s elektropohonem nebo spíše (daleko pravděpodobnější varianta) klasickým, benzinovým, spalovacím motorem bude mít navrch. Je tu sice ještě vodík a bioethanol, ale vodíkové čerpací stanice nijak nerostou a bioethanol ve velkém mají jen ve Švédsku, kde si na “BIO“ potrpí.    

Dnešní nová auta mají čím dál nižší spotřebu paliva a to se na jeho poptávce odráží ve velkém. Před deseti roky nebyla spotřeba kolem 8-9 litrů benzínu nijak zarážející. Dnes jsme u nových automobilů o 3 litry níž. A bude to ještě „horší“.

Auta na naftu jsou na tom ještě – se spotřebou – lépe, ale úmrtní list díky emisím, se kterými jde zatočit jen nákladně, je už napsaný. A města se začala snažit diesely z ulic vyhnat. Protože každý oči mající a mající čich v pořádku vidí a cítí, když kolem projede cosi na naftu. Stačí podřadit a sešlápnout plyn a ať je to zánovní terénní audina nebo mercedes či autobus nebo tahač, vyvalí se oblak kouře a sazí z výfuku. Jako jsme kdysi cítili, když projel před deseti minutami kolem dvoutaktní Trabant, dnes je cítit i spaliny z nedokonale spálené nafty. PDF (filtr pevných částic) to řeší jen částečně a navíc je to drahá legrace. Pokud se bude montovat i k benzinovým motorům pro dosažení emisních norem, pak naftové motory nemají sebemenší šanci přežít. Cedule s přeškrtnutým nápisem Diesel na vjezdu do měst je už namalovaná.

Zkrátka – tyhle skutečnosti, co se na nás valí již dnes, nemůžou zapůsobit na producenty ropy tak, že zdraží. Museli by zdražit všichni a naráz. V době konkurování si to nehrozí. Tak proč ten poplach o zdražení?

No asi proto, že stát vybere na dani méně peněz. A už jsme u ekonomů. Méně „škváry“ se rovná méně peněz „na konci potravního řetězce z vybrané daně“ i pro ně. Vyvolat – byť uměle – zvýšený zájem o nakupování je součástí jejich ekonomické hry. „A to je asi tak všechno“, jak by řekl Tom Hanks ala Forrest Gump.

Možná by si někteří promovaní ekonomové měli uvědomit, co je za datum. Možná že to kdysi fungovalo – říct banány nebudou, omezit jejich dovoz a rázem se mohly zdražit.

P.S. Jenže – to už nefunguje.       

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Aleš Baloun | neděle 28.8.2016 7:30 | karma článku: 18,94 | přečteno: 663x