Bude turistické Chorvatsko následovat Itálii?

Zdá se, že odliv turistů z Chorvatska, zejména těch českých, je alespoň na jihu země celkem výrazný. Proč to tak je?

Trajekt Ploce - TrpanjAleš Baloun

Volné apartmány, žádné návaly v restauracích, češtinu je slyšet daleko sporadičtěji, i trajekt připlouvá méně vytížený a stejně tak odplouvá. Co se to v Chorvatsku děje? Turisté nepřijeli? Vždyť přijeli, i když byla ekonomické krize. A ta nyní už skončila.

Již léta jezdíme do stejné lokality v Chorvatské Dalmácii, kousek nad Dubrovník. Odliv turistů zejména z Německa a Česka je patrný. Také i v místním hotelovém komplexu. Všude křik a halas v polštině…

I parkování v jinak přelidněném městečku Trpanj je celkem v pohodě. Místa je nebývale dost. Domácí Vám přiznají, že odliv obvyklých turistů z Česka a Německa je víc, než patrný. Částečně je nahradili Poláci. Jenže Ti jsou spořiví a koukají na každou kunu. Podle naší místní kamarádky, pracující v hotelu - v hotelu z nich nadšení nejsou. Jsou prý nevychovaní a všeho chtiví si odnést a sníst či vypít.

Kupodivu i ty nejoblíbenější pláže jsou tu poloprázdné. Že něco je jinak? Ano prý za to může podstatné zdražení. To nelze než potvrdit. Výlet na ostrov Mlet pro tříčlennou rodinu nás stál jen na poplatcích za trajekt (430 Kuna ), vstupné (90 Kuna na dospělou osobu, 45 Kuna na dítě) do národního parku a vypůjčení třech kusů jízdních kol (á 120 Kuna na 6 hodin za 1 kolo) pro pohyb v parku přes 1000 Kuna, tedy přes 3300,- Kč. Za jediný den... Když z druhé strany zjistíte, že běžná prodavačka v místním konzumu bere 2.500 Kuna měsíčně, pochopíte, že za sezónu si musí všichni vydělat dostatek na přežití času do sezóny další.

Pravda, většina potravin tu stojí skoro ty samé peníze jako u nás. I benzín (Natural 95) tu vyjde velmi podobně – litr nabízí INA za 9.56 Kuna. Ovšem jinde je mnohem levněji. Ve srovnání s námi nebo Chorvatskem.

Jenže turistům to začíná připadat drahé na to, co dostanou za svoje peníze. Kdysi bylo na začátku sezóny vidět, že se na ní všichni připravovali, opravovali, renovovali, vylepšovali…. Aby to měli hezké a tak dokázali, že se pro turisty něco dělá. Letos je to jiné i v tomhle směru. Více nepořádku, větší ceny a očekávání, že zase turisté zaplaví zemi a nechají tu svoje peníze.

Ejhle – první týden prázdnin, který obvykle bývá nejrušnější, je najednou spíš jako posezónní záležitost.

Není se moc čemu divit. Jsou už levnější a hlavně atraktivnější destinace. Bulharsko je toho příkladem. Do Chorvatska jedete autem do apartmánu za stejné peníze, jako do Bulharska letíte do hotelu s „all inklusive“… I my jsme o tom začali uvažovat. Ne že bychom Chorvatsko už neměli v oblibě, ale za ty samé peníze se nabízí jinde víc. To pochopili Němci a další. Teď jsme na řadě my.

A možná, že se tak Chorvatsko stane následovníkem Itálie, která pro drahotu vyhnala davy turistů ze země. Chorvatsko má stále dvě možnosti. Pochopit to a zase něco nabídnout nebo dopadnout jako Itálie. A situaci nezachrání ani skvělá dálnice…

P.S.  Tak snad zvolí Chorvaté správně. Byla by to škoda.

Autor: Aleš Baloun | pondělí 11.7.2011 7:30 | karma článku: 44,20 | přečteno: 15554x