- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Ať jdou všichni do háje se spiknutími. Vždyť ta letadla byla tehdy ráda, že se vůbec do vzduchu dostala a udržela se tam. Představte si motor o velikosti žentouru, z velké části kovářská práce, hadice nahrazené jen a jen potrubím. Motor rachotící, prskající a o výkonu 21 koňských sil.....
"Kapronka" měla 3 motory po 150 koňských silách a unesla na tu dobu celkem solidní náklad.
V roce 1919 u nás ještě neexistovaly postupy pro vyšetřování leteckých katastrof a podle toho to vypadalo. Havárií se naše MNO zpětně zabývalo až ve druhé polovině dvacátých let na základě šíření spiklenecké teorie o sestřelu aeroplánu, která se díky řezníkovi Lechtovi šířila tiskem. V květnu 1919 pád "Kapronky" vyšetřoval italský kapitán Federico Zapelloni. Zajímavé je, že zcela vyloučil příčinu, která je nejpravděpodobnější- silný nárazový vítr vanoucí od Malých Karpat. Dopravní piloti vědí, co dokáže.
Památka J.R.Š. byla ctěna za první republiky. Poté na půl století se stala nežádoucí. Až po r. 89 byla ,,vzkříšena". Po rozdělení ČSR pak, bohužel, opět hodně utlumena. Jeho zásluhy i podíl na vzniku ČSR však byly a jsou nezpochybnitelné. Byl vskutku výraznou osobností. V mnoha směrech. Čest jeho památce
Oprava a omluva za můj překlep. Pochopitelně M.R.Š