Obnovování bariér v komunikaci s klienty

Prostě už pouze neslyšíme natolik (nebo vůbec), abychom věděli, co říká druhá strana. Nadále mluvíme, čteme a píšeme česky. Pokud si zvolíme komunikaci v češtině, nechceme psát heslovitě, ale plnohodnotnou komunikaci.  

Leckdo umí dobře odezírat. Avšak odezírání není spolehlivé, je velmi náročné a také závislé na podmínkách (osvětlení, vzdálenost, artikulace a další). Kdyby bylo odezírání "čtení ze rtů", jak se mu dříve říkalo, stačilo by se naučit 25 písmen (jako v první třídě základní školy) a už by se jen četlo. Jenže některá písmena jsou však neviditelná zcela (h, ch, k, g), jiná napůl (s, c, d, t, z) další se zase snadno spletou jedno s druhým (b, p, m, ď, ť, ň) a z věty: "Strč prst skrz krk," se pak odezře třeba: "Trn, srst, trs, strk," což dává úplný nesmysl a z kontextu se domýšlí, co to asi mohlo být. U odezírání je totiž kontext nejdůležitější, takže když mi například řekne pracovnice za přepážkou na poště: "Tady to podepište," odezřu, co říká (kdyby to nebylo v kontextu u přepážky, neodezřu to) a seniorka, co si jde pro důchod také.
Na delší povídání to tedy u mě (o sluch jsem přišel náhle a zcela v 2003 - ve 40 let věku), ani u babičky, co přišla věkem o sluch, není. Nechceme "hádat", co říká druhá strana, když jdeme jednat o nějakém produktu. Často totiž záleží na každém slově, zejména u bank, operátorů, či poskytovatelů jiných měsíčně placených služeb (elektrika, plyn, atd.)  a chceme plnohodnotnou informaci.
Pro nás, kteří komunikujeme česky, je nejvhodnější simultánní přepis mluvené řeči. Prostě pouze neslyšíme a potřebujeme sdělení v jiné formě, nejlépe písemné.
Když jsem si na internetu přečetl článek, že Vodafone opět zavádí na svých pobočkách přepis (který zrušili), měl jsem velkou radost a byl rozhodnut, vrátit se k Vodafone od operátora, ke kterému jsem přešel, když u Vodafone přepis zrušili a na pobočce jsem nevěděl, co mi říkají.
Navštívil jsem tedy pobočku s přepisem, ale jsem z toho velmi zklamaný a zatím se tedy nevrátím, protože domluvit se na pobočce je pro mě prioritní. A domluvit se, bude myslím preferované i dalšími zákazníky, kteří komunikují česky a mluví.

Bylo to totiž téměř stejné, jako přede dvěma lety (2015) v České spořitelně a psal jsem o tom v článku Jak Česká spořitelna obnovila bariéru v komunikaci.

Když jsem na pobočce Vodafone požádal o přepis, pracovnice velmi ochotně přinesla tablet a pokoušela se přepis spustit. Tablet však zamrzal s hláškou, že nemá kompatibilní browser (pravděpodobně má prodejce tabletů nějaké 5 let staré modely a na nich staré prohlížeče), takže po snad dvaceti pokusech, zkusila spustit přepis na svém mobilním telefonu. Ten se tedy konečně spustil, ale rozhraní poskytovatele po nás chtělo, abychom napsali zprávu. Pravděpodobně proto, že poskytovatel služby přepisu, nepovažuje osoby, které mluví za neslyšící (ačkoli neslyší), ale považuje za neslyšící pouze ty, kteří neslyší a nemluví a "přepis" je pro něj "psaní" klientem.
Na moji námitku, že nechci psát na mobilu, aby to operátorka "přeložila" a napsala česky pracovnici o 2 cm výše, ale že normálně mluvím a potřebuji jen napsat, co mi pracovnice říká, nám operátorka poskytovatele napsala, že máme špatně nastavený mikrofon (tohle píší často, když chce někdo mluvit). Jak se dá v Androidu nastavovat mikrofon (když nic takového nejde), nám však nesdělila. Podle mě to byla pouze výmluva. Pracovnice Vodafone to tedy nakonec vyřešila tak (to už jsem byl v prodejně asi 50 minut a pustil dva zákazníky před sebe), že z jednoho mobilu telefonovala operátorce a na druhém mi bylo psáno, co říká.
Nebyla mi však psána slova, která pracovnice Vodafone vyslovila, ale jakýsi stručný obsah sdělení (z dvaceti vyslovených slov zestručněle pěti slovy).

 

Tohle pro mě není. A pro dalších 95 % osob s postižením sluchu  také ne. Chceme vědět doslova, co se řeklo, a obsah sdělení si vyvodíme sami. V České republice je totiž zhruba 0,5 milionu osob s postižením sluchu a z toho dejme tomu 480 000 mluví (komunikuje česky).
Věřím tomu, že zjednodušené psaní upřednostňují neslyšící, kterým je čeština cizím jazykem (a kteří jediní jsou pro poskytovatele služby neslyšící), jako bych upředňostňoval třeba já, zjednodušené psaní anglicky. Avšak když je čeština mým mateřským jazykem, vybral jsem si ji ke komunikaci na pobočce, tak jí přeci rozumím a není třeba, psát mi zjednodušeně, protože mě to doslova uráží.
Přijde mi to, že manažeři Vodafone (ale i České spořitelny), kteří zrušili přepis a schválili tento "čtvrtpřepis", ani neviděli předvedení, nebo že snad uvěřili tomu, že všichni, kdo neslyší, potřebují sdělení zjednodušit a své napsat.
Osobně by se mi nejvíce líbilo, kdyby si mohl klient vybrat, jestli tlumočení/zjednodušený přepis/nemluveni a vlastní psaní na tabletu/mobilu, nebo mluvení a psaní doslova.
Doslova píší přepisovatelé z řad mistrů světa, kteří přepisují pro Centrum zprostředkování simultánního přepisu, nebo pro předchozího poskytovatele přepisu na pobočkách.

 

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Autor: Ladislav Kratochvíl

Kráťa ohluchl ve svých 40 letech v roce 2003. Kromě psaní se věnuje vlastnímu webu (www.kochlear.cz), počítačovému poradenství a problematice ztráty sluchu ve středním věku a později. Zabývá se nejen touto tematikou a souvisejícími přednáškami, ale také možnostmi přepisu mluveného slova do textu v reálném čase.
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

Autor: Ztlumeno | čtvrtek 31.8.2017 7:55 | karma článku: 9,26 | přečteno: 295x

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Další články autora

Ztlumeno

Pan Dušek ohluchl a příjem do nemocnice

Náhle ohluchlí ve středním věku a později jsou najednou vytrženi z celého dosavadního světa. Většinou přijdou o práci, nikomu nerozumí a jsou odkázáni na to, co jim kdo napíše, protože jinak komunikovat neumí (jen mluvit).

25.4.2025 v 7:50 | Karma: 11,93 | Přečteno: 241x | Diskuse | Společnost

Ztlumeno

Příběhy pana Duška – pan Dušek neslyší zdroj hluku

Často se můžeme setkat s mýtem, že se ztrátou jednoho smyslu nějak zdokonalí druhý (nevidomý dokonale slyší, neslyšící dokonale vidí). To by pak hluchoslepí lidé vůbec neexistovali a neslyšící by nenosili brýle.

21.4.2025 v 7:37 | Karma: 9,30 | Přečteno: 227x | Diskuse | Společnost

Ztlumeno

Přelévání titulků: Pomoc pomalejším čtenářům, nebo problém?

Dříve titulky mizely rychleji, dnes „čekají“ na další a zůstávají déle viditelné. Pomáhá to pomalejším čtenářům, ale zároveň zakrývá důležité informace na obrazovce. Je to krok správným směrem, nebo spíš překážka?

5.4.2025 v 8:59 | Karma: 6,64 | Přečteno: 200x | Diskuse | Společnost

Ztlumeno

Domácí automatický titulkovač

Zkuste si u televizoru vypnout zvuk. Budete rozumět tomu, co se říká? Takto televizor vnímají diváci, kteří neslyší. Ale i slyšící, kteří mají televizi ztlumenou. Aby jej šlo sledovat bez zvuku, jsou potřeba titulky.

4.4.2025 v 8:59 | Karma: 8,78 | Přečteno: 199x | Diskuse | Věda

Ztlumeno

Ohluchlý a domovní zvonek: Vychytávky pro život bez zvonění

Jaký je život bez signalizace domovního zvonku? Pro lidi s postižením sluchu to znamená složitější domluvu. Naštěstí dnes existují technologie, které mohou usnadnit život nejen jim, ale i slyšícím, kteří očekávají návštěvu.

14.3.2025 v 9:28 | Karma: 9,77 | Přečteno: 121x | Diskuse | Společnost

Nejčtenější

Novým papežem se stal americký kardinál Prevost, přijal jméno Lev XIV.

8. května 2025  18:45,  aktualizováno  19:54

Sledujeme online Novým papežem se stal americký kardinál Robert Francis Prevost, oznámil z baziliky sv. Petra...

Zemřel Jiří Bartoška, charizmatický herec a prezident karlovarského festivalu

8. května 2025  13:53

Ve věku 78 let zemřel Jiří Bartoška. Byl dlouholetým prezidentem Mezinárodního filmového festivalu...

Nový poplatek za televizi a rozhlas: kdy se platí poprvé zvýšený a komu vznikne dluh

5. května 2025  14:53

Od 1. května se zvýšil poplatek za televizi a rozhlas. Pro Českou televizi o 15 korun na 150 korun...

Nekontrolovaně k Zemi padající sovětská sonda se zřítila do Indického oceánu

9. května 2025  18:35,  aktualizováno  10.5 13:09

Sovětská sonda Kosmos 482 ze 70. let minulého století se rozpadla v sobotu ráno kolem osmé hodiny...

Rusy rozzuřil hořící Kreml na ponožkách českého zmocněnce. Darebák, zní z Moskvy

9. května 2025  12:08

Řádnou vlnu emocí v Rusku vzbudil český vládní zmocněnec pro rekonstrukci Ukrajiny Tomáš Kopečný....

Fiala a Rakušan pohřbívají jistoty i kauzu Dozimetr, tvrdí SOCDEM na plachtách

13. května 2025  11:15,  aktualizováno  13:50

Na fasádě Lidového domu, sídla SOCDEM v centru Prahy, se objevily plachty, na nichž strana varuje...

Na dlouho poslední příležitost vidět základnu s gripeny, láká její velitel

13. května 2025  13:48

Čáslavská letecká základna se v sobotu 17. května na jediný den opět otevře pro veřejnost. A bude...

Kofola se přestěhuje do Dolních Vítkovic. Z hornických koupelen bude muzeum i sídlo

13. května 2025  13:45

V místech, kde generace horníků těžících v ostravském podzemí smývaly ze svých těl uhelný mour a...

Přijímací zkoušky na SŠ 2025: termíny, výsledky a druhé kolo

13. května 2025  13:30

Přes sto padesát tisíc zájemců o studium na střední škole čeká na čtvrtek 15. května. V systému...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 157
  • Celková karma 8,66
  • Průměrná čtenost 687x
ORBI PONTES šíří osvětu v oblasti sluchového postižení.Pořádáme pravidelně na konci září festival Týden komunikace osob se sluchovým postižením.

Sluchové postižení (SP) je označováno WHO (Světová zdravotnická organizace) jako 2.nejtěžší ihned po mentálním postižení. Lidé jsou odtrženi od komunikace. SP je velmi variabilní a není možné si jej vyzkoušet. Podle výše ztráty sluchu jsou lidé neslyšící, nedoslýchaví, ohluchlí, hluchoslepí, máme uživatele kochleárních implantátů. Každý člověk má jiné nároky na komunikaci. Prelingválně neslyšící dávají přednost znakovému jazyku, nedoslýchaví a ohluchlí lidé simultánnímu přepisu.

S podporou Blog iDNES.cz
 

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.