Neslyším a doručování přepravci je velký depresivní zážitek
Vždy mám doslova hrůzu z doručování balíku, kromě doručení Českou poštou. To mi totiž hodí doručovatelka papír do schránky, že mě nezastihla a že si mám balík vyzvednout na poště. Ale doručovací služby, zejména z různých e-shopů, to je u mě pomalu na infarkt.
Často nelze při objednání zboží zvolit přepravce, musí se uvést telefonní číslo a bývá to potom tak, že přepravce nebo přímo řidič zatelefonují, že už jedou.
Telefon je mi však platný jako hadovi noha, když neslyším, a tím pádem nemohu telefonovat. Dělám to tak, že v poznámce k objednávce napíšu něco ve smyslu, že se potřebuji domluvit písemně, kdy mám koukat z okna, či tak něco, jelikož se na mě nikdo nedozvoní a je škoda, když kvůli tomu, „že jsem nebyl k zastižení“, řidič odjede, ačkoli jsem byl doma. Navíc nejsem schopen koukat z okna dva dny v kuse (jednou mi napsali, že doručíme to ve středu nebo ve čtvrtek).
Následně toto sdělení odešlu i na potvrzení o objednávce, podporu atd. Výsledkem bývá odpověď: „Jasně, žádný problém.“ Jenže problém je (což si slyšící podpora atd. neuvědomí) a na balík jen napíší „příjemce neslyší“.
Tohle se mi několikrát stalo, například řidič poslal SMS (že u mě bude za pět minut – předtím nikdo nic), a já byl zrovna v čekárně u lékaře 1,5 km daleko od domova. Je jistě mrhání časem a pohonnými hmotami, když ke mně jede někdo zbytečně natřikrát. To se mi totiž stalo při doručení vibračního budíku. Dvakrát mě řidič „nezastihl“ a nakonec to dopadlo tak, že mi budík převzala obsluha v restauraci, kam občas chodím (jak to řidič zjistil, netuším), a měl jsem ho o týden později, než kdyby šel Českou poštou či přepravce komunikoval a domluvili jsme se.
Přitom kdyby byl v e-shopu u přepravce uveden písemný kontakt (nikoli pouze telefonní), bylo by vše v pohodě a mohl bych se domluvit přímo s přepravcem, a ne s odesilatelem (e-shopem).
Někde to jde dobře
Zcela jiné to však je s Rohlík.cz. Už několikrát jsem převzal zásilky zcela bez problémů. Asi to bude i tím, že Rohlík má své vlastní kurýry, k nimž se dostanou instrukce. Při nákupu si zvolím čas doručení. Jasně, to je pouze přibližně, v rámci jedné hodiny, takže si určitě nezvolím čas, kdy nejsem doma, ale například u toho lékaře. Při objednání je navíc i poznámka pro kurýra, do které napíšu (stačí poprvé – při dalších nákupech už to tam zůstane, ale dá se to i editovat), že neslyším a případné instrukce.
V aplikaci na tabletu potom mám zprávu, něco jako: „Kurýr už jede, dorazí v XX:XX, to je za YY minut.“ Přijde mi i SMS, že v čase XX:XX přijede kurýr ten a ten a telefonní číslo na kurýra. Zhruba 5 minut před doručením mi kurýr pošle SMS, že bude za chvíli u mě. Vykouknu z okna. Neslyším totiž zvonek, jsem v paneláku a nemnusím vyhlížet půl hodiny z okna. Když je kurýr u vchodu, pozdravím a sdělím mu, že jdu „zabzučet dveřmi“, aby se otevřely vchodové dveře. Po vstupu do vchodu kurýr rozsvítí chodbové světlo (má to v instrukcích) a já vím, že už je uvnitř a nemusím už „bzučet“.
Perfektní to však bylo i kdysi s dopravou zakoupené komody. To mě totiž přepravce (FOFR – asi už neexistuje) kontaktoval a po mém následném sdělení, že můj takový telefon je psaní na Skypu, se se mnou jejich operátorka přes Skype spojila, načež jsme komunikovali v reálném čase, úplně stejně, jako bychom telefonovali (jen se psalo a ona telefonovala s řidičem). Doručení pak proběhlo „jako na drátkách“. Dokonce jsme si i napsali, co má kdo k obědu, když jsem čekal s tabletem před domem.
Nikdy a s žádným jiným doručováním to nebylo tak v pohodě pro hluchého jako s Rohlíkem!
A celá myšlenka tohoto článku je neuvádění pouze telefonního čísla zákazníka (ve formulářích povinná položka), ale i kontakty a písemné možnosti komunikace s přepravcem při objednávce v e-shopu.
——–
Ladislav Kratochvíl
ohluchlý ve 40 letech
Ztlumeno
Pan Dušek ohluchl a příjem do nemocnice

Náhle ohluchlí ve středním věku a později jsou najednou vytrženi z celého dosavadního světa. Většinou přijdou o práci, nikomu nerozumí a jsou odkázáni na to, co jim kdo napíše, protože jinak komunikovat neumí (jen mluvit).
Ztlumeno
Příběhy pana Duška – pan Dušek neslyší zdroj hluku

Často se můžeme setkat s mýtem, že se ztrátou jednoho smyslu nějak zdokonalí druhý (nevidomý dokonale slyší, neslyšící dokonale vidí). To by pak hluchoslepí lidé vůbec neexistovali a neslyšící by nenosili brýle.
Ztlumeno
Přelévání titulků: Pomoc pomalejším čtenářům, nebo problém?

Dříve titulky mizely rychleji, dnes „čekají“ na další a zůstávají déle viditelné. Pomáhá to pomalejším čtenářům, ale zároveň zakrývá důležité informace na obrazovce. Je to krok správným směrem, nebo spíš překážka?
Ztlumeno
Domácí automatický titulkovač

Zkuste si u televizoru vypnout zvuk. Budete rozumět tomu, co se říká? Takto televizor vnímají diváci, kteří neslyší. Ale i slyšící, kteří mají televizi ztlumenou. Aby jej šlo sledovat bez zvuku, jsou potřeba titulky.
Ztlumeno
Ohluchlý a domovní zvonek: Vychytávky pro život bez zvonění

Jaký je život bez signalizace domovního zvonku? Pro lidi s postižením sluchu to znamená složitější domluvu. Naštěstí dnes existují technologie, které mohou usnadnit život nejen jim, ale i slyšícím, kteří očekávají návštěvu.
Další články autora |
Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?
Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...
Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje
Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...
Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií
Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...
Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let
Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...
Američané zadrželi na letišti mladé německé turistky. Musely se svléknout
Americká pohraniční stráž zadržela na Havaji dvě mladé německé turistky, protože neměly vybrané...
„Prokletý“ most v Brně opět vyžene vlaky. Viník jeho špatného stavu není stále znám
Už zhruba měsíc rozebírají bagry jednu z mostních konstrukcí na železničním viaduktu u Křenové...
Musí se začít lovit bachyně, říká studie. Zvýšené odstřely jinak nepomůžou
I když se počty odlovených divokých prasat v ČR stále zvyšují, nevedou odstřely k reálnému snížení...
Drony zásadně promění vysokohorskou turistiku. Šerpové mají strach o práci
Premium Až dosud byli Šerpové, legendární himálajští terminátoři, pro expedice v nejvyšších světových...
Nejlevnější benzin za poslední roky. Pokles cen pohonných hmot způsobilo víc faktorů
Premium Čeští řidiči si užívají nejnižších cen benzinu a nafty za několik let. Benzin tankovali levněji...

První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning
Přechod na pevnou stravu vždy představuje významný milník v životě děťátka i jeho rodičů. Je to období plné objevování nových chutí a získávání...
- Počet článků 157
- Celková karma 8,00
- Průměrná čtenost 686x
Sluchové postižení (SP) je označováno WHO (Světová zdravotnická organizace) jako 2.nejtěžší ihned po mentálním postižení. Lidé jsou odtrženi od komunikace. SP je velmi variabilní a není možné si jej vyzkoušet. Podle výše ztráty sluchu jsou lidé neslyšící, nedoslýchaví, ohluchlí, hluchoslepí, máme uživatele kochleárních implantátů. Každý člověk má jiné nároky na komunikaci. Prelingválně neslyšící dávají přednost znakovému jazyku, nedoslýchaví a ohluchlí lidé simultánnímu přepisu.
S podporou Blog iDNES.cz