- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Vládní koalice zarputile bojuje mezi sebou a už se to ani nesnaží maskovat. Nyní pořádně přiložil pod kotel ministr financí Kalousek svým návrhem státního rozpočtu. Tomu se nedá upřít jeden klad – rozpočet je předvídatelný a pan ministr je ve svých názorech konzistentní. Stejně jako loni či předloni najdeme v rozpočtu deficit ve výši hodně přes 100 miliard, brutální účetní škrty v sociální oblasti a zvyšování daní. Naopak v něm nenajdeme – opět stejně jako v minulých obdobích – žádná prorůstová opatření či skutečné úspory v jednotlivých resortech, které nyní doslova přetékají předraženými státními zakázkami, zástupy externích konzultantů a řadou dalších černých děr. Takový rozpočet nefungoval v roce 2010, 2011, nefunguje nyní, a dá se proto předpokládat, že nebude fungovat ani nadále. A že současnou ekonomickou krizi ještě více prohloubí.
Proti tomu protestuje šestice poslanců ODS, kteří tvrdí – a přiznejme, naprosto oprávněně – že ve volebním programu a slibech vládních stran a následném prohlášení vlády bylo něco úplně jiného. Ponechme nyní stranou, zda jsou jejich recepty (tj. zastavení růstu daní, nezavedení „milionářské daně“) tím pravým řešením a zda lze či nelze o upřímnosti deklarovaných motivů těchto pánů pochybovat.
Zásadním problém je, že všechny tyhle tanečky budou mít – respektive už mají – drtivý dopad na ekonomiku. Velmi rychle se totiž blížíme k situaci, kdy nebude čas státní rozpočet vůbec sestavit a země se ocitne v rozpočtovém provizoriu. Už teď si ale v ekonomice nemůže být nikdo ničím jistý. Jak vysoké bude například za dva měsíce DPH?
I bez provizoria je hospodaření státu málo průhledné, obtížně pochopitelné a nečitelné – stačí se podívat na základní čísla. Loni činil schválený schodek 135 miliard (proč se takovému rozpočtu říká úsporný?) a schodek skutečný 155 miliard – tedy 20 miliard rozdíl. Státní rozpočet tak místo seriózního dokumentu připomíná slepou mapu příjmů a výdajů, jejíž funkce je pouze orientační.
U nás v Plzni také každoročně sestavujeme rozpočet a předkládáme ho zastupitelstvu. Jistě, oproti státnímu rozpočtu jde o pakatel, „pouhých“ 6 miliard korun. Sice jde o částku, která by kohokoliv, kdo by ji třeba vyhrál v loterii, katapultovala mezi cca 20 nejbohatších lidí této země a pro většinu spoluobčanů jde o sumu nesmírně vysokou, ale z pohledu státního rozpočtu se jedná pouze o 33 procent ROZDÍLU (!) mezi deficitem plánovaným a skutečným. Rozpočet v „kalouskovské“ kvalitě, tedy bez podpory vlastní koalice, bychom přitom dokázali předložit jen jednou. Pak by zastupitelstvo v souladu se zdravým rozumem odvolalo všechny, kdo za návrh rozpočtu odpovídají.
Protože:
a) Plzeň by přestala být definitivně důvěryhodným partnerem pro finanční instituce.
b) Stávající investoři a zaměstnavatelé by minimálně nerozvíjeli svoje aktivity, a spíše by se poohlíželi po jiných lokalitách, kde si mohou být jisti pevnými pravidly (v celostátním rozměru třeba výší daňové kvóty).
c) Tohle všechno dohromady by vedlo k tomu, že by schopní a podnikaví lidé odcházeli z Plzně za lepším a roztočil by se začarovaný kruh. Vybralo by se méně daní, bylo by méně peněz v rozpočtu...
To samozřejmě zodpovědné vedení žádného města bez ohledu na stranickou příslušnost nedopustí. Pokud zaměníme slovo „Plzeň“ za slova „Česká republika“ zjistíte, proč se obávám, že se současná rozpočtová fraška mění v tragédii.
Další články autora |
S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...