Jak to bude s tím depem...

Každý, kdo připravuje jakýkoliv větší rozpočet, se někdy může zapotit – a jarní sluníčko v tom může být docela nevinně. Například nás, kteří mají na starosti správu věcích veřejných ve statutárním městě Plzni, čeká za několik týdnů docela žhavá diskuse, která se týká výstavby nové Technické základny, neboli „Depa dopravních podniků“. A také rozpočtového určení daní či dotací z fondů EU.

Plzeňská MHD depo potřebuje. Musíme se ovšem rozhodnout pro ekonomicky nejvýhodnější variantu.MfDnes

Ve všech třech případech jde přitom o záležitosti, které hranice našeho města přesahují. Například k Depu se již stačil vyjádřit ministr financí (jehož výrok mne diplomaticky řečeno překvapil). Rozpočtové určení daní bylo celostátním tématem a o problematice eurodotací je myslím zbytečné mluvit. Rozpočtové určení daní a evropské dotace jsou zároveň věci, které nás v Plzni velice ovlivňují, ale my je ovlivnit příliš nemůžeme.

A co to všechno znamená?

V první řadě to, že v městském rozpočtu bude méně peněz. O kolik? To ví, jak říkal druhdy populární filmový detektiv kapitán Exner, jen Bůh a Svatý Václav. Jediná částka, která je zatím plus minus jistá, je 100 milionů korun, o které přijde plzeňský rozpočet v roce 2013. V případě fondů EU jde zatím jenom o spekulace, stejně tak ani nelze příliš odhadnout příjmy, které do městské pokladny přijdou jako daně od podnikatelů a živnostníků (respektive ta část, která zůstává obci). Samozřejmě, můžeme připravit různé varianty vývoje městských příjmů – ty se však úměrně tomu, nakolik jde o vzdálenou budoucnost, od sebe značně liší. Při velkém rozdílu mezi nejlepší a nejhorší variantou pak už nejde o kvalifikovaný odhad, ale o regulérní hádání z křišťálové koule. Na tohle všechno mne i kolegy zastupitele ostatně upozornil i ministr financí. Jako bychom to sami nevěděli, dodávám.

Právě proto je našim hlavním úkolem hledat úspory, a jednou z možných cest je právě vybudování nového depa formou PPP projektu. Dopravní podnik je městskou organizací a údržba vozidel dnes rozhodně není – navzdory nevyhovujícím podmínkám stávajícího depa – levná záležitost. Konkrétně přijde na zhruba 260 milionů korun ročně.

Existuje přitom relevantní studie, podle které vybudování depa ušetří ročně 10% z této částky, tedy 26 milionů korun. Pracovní místa zůstanou zachována a díky tomu, že budou zakázku realizovat firmy z Plzeňského kraje, se přinejmenším zpomalí pokles koupěschopnosti obyvatel a tím pádem i pokles celkové prosperity regionu.

Cílem nás všech pak není zpomalovat pokles, ale učinit stimuly pro vzestup. A také dosahovat trvale vyrovnaných rozpočtů a nezadlužovat naše město.

Investice bezmála 12 miliard však znamená velkou odpovědnost, a proto je naší povinností seznámit se se všemi podstatnými čísly. Je lepší raději hlasovat několikrát a dobře, než jednou a špatně. Proto mne velmi mrzí, že pan Kalousek ani ministerstvo žádná nová čísla ani údaje nedodali a pouze zopakovali několik sice platných, ale pouze obecných frází.

Prioritou vedení města je zejména bezpečnost, školství a budování vyhovující infrastruktury. Výstavbu depa lze přitom realizovat pouze za předpokladu, že budou tyto priority dodrženy a v příslušných kapitolách rozpočtu nebude nutné škrtat.

Úkolem (nejen) komunálního politika je postupovat tak, aby jeho kroky nebyly proti zájmu obce – což přeloženo ze vznešené řeči znamená mimo jiné neuzavírat takové smlouvy, které jsou pro obec nevýhodné.  Rád bych tento úkol plnil po celou svoji politickou kariéru. A ještě raději bych byl, aby to o sobě mohli říci všichni politici. Nejenom v Plzni, ale v celé republice.

Autor: Martin Zrzavecký | pondělí 2.4.2012 12:58 | karma článku: 5,59 | přečteno: 590x