- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Plzeňská MHD depo potřebuje. Musíme se ovšem rozhodnout pro ekonomicky nejvýhodnější variantu.MfDnes
Ve všech třech případech jde přitom o záležitosti, které hranice našeho města přesahují. Například k Depu se již stačil vyjádřit ministr financí (jehož výrok mne diplomaticky řečeno překvapil). Rozpočtové určení daní bylo celostátním tématem a o problematice eurodotací je myslím zbytečné mluvit. Rozpočtové určení daní a evropské dotace jsou zároveň věci, které nás v Plzni velice ovlivňují, ale my je ovlivnit příliš nemůžeme.
A co to všechno znamená?
V první řadě to, že v městském rozpočtu bude méně peněz. O kolik? To ví, jak říkal druhdy populární filmový detektiv kapitán Exner, jen Bůh a Svatý Václav. Jediná částka, která je zatím plus minus jistá, je 100 milionů korun, o které přijde plzeňský rozpočet v roce 2013. V případě fondů EU jde zatím jenom o spekulace, stejně tak ani nelze příliš odhadnout příjmy, které do městské pokladny přijdou jako daně od podnikatelů a živnostníků (respektive ta část, která zůstává obci). Samozřejmě, můžeme připravit různé varianty vývoje městských příjmů – ty se však úměrně tomu, nakolik jde o vzdálenou budoucnost, od sebe značně liší. Při velkém rozdílu mezi nejlepší a nejhorší variantou pak už nejde o kvalifikovaný odhad, ale o regulérní hádání z křišťálové koule. Na tohle všechno mne i kolegy zastupitele ostatně upozornil i ministr financí. Jako bychom to sami nevěděli, dodávám.
Právě proto je našim hlavním úkolem hledat úspory, a jednou z možných cest je právě vybudování nového depa formou PPP projektu. Dopravní podnik je městskou organizací a údržba vozidel dnes rozhodně není – navzdory nevyhovujícím podmínkám stávajícího depa – levná záležitost. Konkrétně přijde na zhruba 260 milionů korun ročně.
Existuje přitom relevantní studie, podle které vybudování depa ušetří ročně 10% z této částky, tedy 26 milionů korun. Pracovní místa zůstanou zachována a díky tomu, že budou zakázku realizovat firmy z Plzeňského kraje, se přinejmenším zpomalí pokles koupěschopnosti obyvatel a tím pádem i pokles celkové prosperity regionu.
Cílem nás všech pak není zpomalovat pokles, ale učinit stimuly pro vzestup. A také dosahovat trvale vyrovnaných rozpočtů a nezadlužovat naše město.
Investice bezmála 12 miliard však znamená velkou odpovědnost, a proto je naší povinností seznámit se se všemi podstatnými čísly. Je lepší raději hlasovat několikrát a dobře, než jednou a špatně. Proto mne velmi mrzí, že pan Kalousek ani ministerstvo žádná nová čísla ani údaje nedodali a pouze zopakovali několik sice platných, ale pouze obecných frází.
Prioritou vedení města je zejména bezpečnost, školství a budování vyhovující infrastruktury. Výstavbu depa lze přitom realizovat pouze za předpokladu, že budou tyto priority dodrženy a v příslušných kapitolách rozpočtu nebude nutné škrtat.
Úkolem (nejen) komunálního politika je postupovat tak, aby jeho kroky nebyly proti zájmu obce – což přeloženo ze vznešené řeči znamená mimo jiné neuzavírat takové smlouvy, které jsou pro obec nevýhodné. Rád bych tento úkol plnil po celou svoji politickou kariéru. A ještě raději bych byl, aby to o sobě mohli říci všichni politici. Nejenom v Plzni, ale v celé republice.
Další články autora |
Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...