Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Karlovým Varům hrozí dopravní kolaps !

Karlovy Vary podléhají tlaku developerů a hodlají vyklidit stávající terminál na dolním nádraží. Nabízí řešení, které dle mého názoru je výrazně horší a zkomplikuje už i tak složitou situaci. Karlovým Varům hrozí dopravní kolaps !

Podíváme-li se do centra Karlových Varů například o víkendu, může náhodný pozorovatel konstatovat, že zatím ještě ne. Situace však není zdaleka tak ideální a bezproblémová, jak by se mohlo z letmého průjezdu městem zdát. Po letech nicnedělání a stagnace na cokoliv, se ve veřejné dopravě chystá revoluce. Zda přinese skutečné, kvalitativní zlepšení dopravních poměrů v krajském městě, je zatím velkou neznámou s mnoha otazníky.

Vedení města Karlovy Vary se totiž definitivně rozhodlo pro novou polohu zamýšleného dopravního „terminálu“. Uvozovky jsou naprosto na místě. Městští radní totiž zcela vážně kalkulují s představou, že nový terminál veřejné dopravy bude schopen odbavit všechny druhy veřejné dopravy krajského města! Na upřednostněné lokalitě „Varšavská“ je však již dnes veřejný prostor natolik determinován a omezen dopravou, že představy o jeho rozšíření, přebudování a zkapacitnění se rovnají sci-fi. Další systémovou chybou, kterou radnice udělala je, že záměr nebyl nijak veřejně projednán ani s Krajským úřadem, který je však za příměstskou dopravu přímo zodpovědný. Je tedy otázkou, nakolik lze skutečně hovořit o „terminálu“, jestliže je v kompetenci města pouze městská doprava. To, co definuje každý terminál, je propojení více druhů doprav do jednoho místa. Tato skutečnost výrazně převyšuje kompetence města např. i v územním plánování.

Hned po „výběru“ místa novodobé „Tržnice“ (lokalitu si de facto město vybralo samo, bez konzultace například s občany), následoval další silně diskutabilní krok. Zastavovací, objemovou a architektonickou studii zadalo vedení města Studiu Hangár z Karlových Varů a to bez jakékoliv veřejné soutěže. Že takové zadání má silný korupční potenciál je zcela zjevné a jasné každému, kdo se ve veřejných financích jen trochu orientuje. Argumenty radních o „zjednodušení“ procesu zadání jsou velmi laciné politické výmluvy. Cenu 780 tis. Kč raději necháme bez komentáře, protože nemá žádný vypovídající charakter (například neříká vůbec nic o kvalitě zakázky, s čímž si ovšem město hlavu zjevně nedělá, vždyť už kdysi se „losovačkou“ proslavilo téměř globálně).

To vše ale souvisí s očekávaným dopravním kolapsem jen sekundárně. Město si skutečně může zcela legálně postavit novou stanici MHD kde chce a za kolik chce (i když mediálně „nastřelená“ cena 200 milionů Kč v dnešních cenách je reálně velmi podhodnocená a teoreticky by stačila jen na velmi prostou dopravní stavbu). Přímých důsledků chybné lokalizace stavby do středu města bude mnohem více. Samozřejmě nemůže dojít k propojení s drážní dopravou, neboť stávající dráha K. Vary – M. Lázně je vedena na pozemních SŽDC s.o. a ČD a.s., MIMO vybranou lokalitu a tedy nelze o přestupním bodě či „terminálu“ nijak hovořit (naopak bude zakonzervován mnohaletý stav, kdy lidé jsou nuceni k pochodovému cvičení mezi Tržnicí a Dolním nádražím, respektive nově zvažovanou zastávkou). Případným svedením příměstských linek autobusové dopravy do lokality „Varšavská“ dojde ve špičkách k totálnímu, bezodvratnému zahlcení centra města silniční dopravou a to včetně a zejména mostů přes Ohři. Tento stav sice i dnes nastává na „Dolním“ nádraží, ovšem toto má vyšší absorpční a kapacitní možnosti, než relativně velmi stísněné poměry nové lokality. Analýzou rizik můžeme dojít i k dalším závěrům kontroverzní stavby – například neexistuje garance svodu linek příměstské dopravy k terminálu, natož pak linek dálkových. Z prostorových důvodů budou omezené kapacitní možnosti taxislužby. Existuje reálné riziko upozadění moderní rychlodrážní příměstské dopravy na úkor drážní dopravy regionální (stávajícího stavu), velmi reálné a vysoké riziko nárůstu přímých investičních nákladů. Další, sekundární náklady, bude stavba vyžadovat jaksi z definice – služby související s „terminálem“ nebyly dosud nikde zveřejněny, natož kalkulovány. V neposlední řadě je nutné zmínit riziko architektonické a městotvorné – v centru prostě může přibýt další betonová odporná stavba. V současnosti jsou nepochybně podnikány reálné kroky ke zhoršení dopravní situace v krajském městě a to bez jakékoliv diskuze s občany, politiky nebo krajem. Pro řešení generovaných kongescí město navrhuje pouze další přemostění řeky Ohře, což je zjevně nedostatečné a navíc se má jednat jen o lávku pro pěší, pro zajištění dostupnosti „horního“ nádraží. K dalšímu zhoršení dopravní situace dojde s výstavbou dalších objektů z projektů v oblasti dolního nádraží.

Nynější ústřední přestupní bod MHD – Tržnice – je pochopitelně nevyhovující, zastaralý, omšelý a světoznámému městu dělá ostudu. Nutnost moderního terminálu je zjevná. Musíme však konstatovat, že ze služební cesty do Manchesteru (za „terminály“, v podstatě však na fotbal Premier League za veřejné peníze) si radní nevzali žádné ponaučení. Investice mají život lidem zlepšovat a ne zhoršovat. Jistě i současný Terminál „dolní“ je v dezolátním stavu, nicméně plní funkce veřejné dopravy a to i přes jeho mnohaletou podinvestovanost. I zde by nastaly kapacitní problémy s odbavením silniční dopravy ve špičkách pracovních dní, nicméně jeho saturační a dispoziční funkce pro územní obsluhu jsou lepší než u chystaného „terminálu“ Varšavská.

 

Ing. Filip Kuliš - dopravní analytik

Miloslav Zítka - člen komise dopravy Karlovarského kraje, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě

Autor: Miloslav Zítka | pondělí 29.2.2016 8:01 | karma článku: 6,84 | přečteno: 235x
  • Další články autora

Miloslav Zítka

Špatný dárek dává Jihočeský kraj svým obyvatelům jezdícím vlakem na Šumavu

Jihočeský kraj se odhodlal soutěžit dopravce na tzv. Šumavských lokálkách. Jedním z cílů soutěže bylo ušetřit za platby na dopravní obslužnost. Kraj se raduje, že ušetří. Méně spokojení budou cestující, což politici tají.

7.12.2017 v 10:20 | Karma: 18,88 | Přečteno: 894x | Diskuse | České Budějovice

Miloslav Zítka

Dopravci v Karlovarském kraji zvyšují cenu o 20%

Po nátlaku řidičů autobusů rozhodla vláda v závěru roku 2016 o zvýšení mezd řidičům. Protože rozhodnutí nedoprovázelo opatření, kde na zvýšení platů vzít, řeší to dopravci sami. V Karlovarském kraji razantním zvýšením jízdného.

15.3.2017 v 8:53 | Karma: 9,47 | Přečteno: 377x | Diskuse | Karlovy Vary

Miloslav Zítka

Vláda sedla na lep, zastaralá modernizace Brno-Přerov je schválená.

Můžeme věřit odborníkům? V minulých dnech došlo k odhalení lží projektové organizace, které vedly vládu ke schválení studie proveditelnosti pro rekonstrukci železniční tratě Brno-Přerov ve variantě rychlosti na 200 km za hodinu.

13.6.2016 v 7:50 | Karma: 16,24 | Přečteno: 1078x | Diskuse | Brno

Miloslav Zítka

Běžecká sezóna v Karlovarském kraji začíná

Běžecký boom pokračuje, přibývá běhajících lidí. Motivaci mají různou, ale po určité době se chtějí porovnat s druhými. Vyrazí na závod. V Karlovarském kraji mají z čeho vybírat.

25.3.2016 v 7:38 | Karma: 8,03 | Přečteno: 116x | Diskuse | Pozvánky, akce

Miloslav Zítka

Brno musí mít moderní nádraží v centru

Snaha o odsunutí nádraží v Brně mimo centrum je politická hra která nebere ohled na potřeby cestujících. Nejspíš jde v první řadě o peníze do některých stranických pokladen a na osobní účty ovlivněných politiků.

18.3.2016 v 6:47 | Karma: 16,23 | Přečteno: 444x | Diskuse | Brno
  • Nejčtenější

Novinky na iDNES Premium: Rozdáváme kola za milion korun

15. července 2024

Členství v iDNES Premium má velkou spoustu výhod. Čtenáři se dostanou ke všem prémiovým článkům na...

Trumpa při pokusu o atentát trefili do ucha. Střílel mladý republikán, nepřežil

14. července 2024  1:01,  aktualizováno  14:56

Republikánský kandidát na amerického prezidenta Donald Trump přežil pokus o atentát. Na...

Francouzský volební šok. Vyhrála levicová koalice, Le Penová je až třetí

7. července 2024  14:25,  aktualizováno  8.7 6:05

Druhé kolo předčasných parlamentních voleb ve Francii překvapivě ovládla levicová Nová lidová...

Zemřela Shannen Doherty. Hvězda Beverly Hills 90210 podlehla rakovině

14. července 2024  15:17,  aktualizováno  17:04

Po téměř deseti letech boje s rakovinou zemřela americká herečka Shannen Doherty, informují média....

Padaly kroupy jak pingpongové míče. Bouřky se opět hnaly Českem

10. července 2024  8:02,  aktualizováno  22:52

Česko má za sebou další tropický den. Denní maxima byla ve středu překročena na 56 z celkem 167...

Pracovala jsem s migranty. Znám je, říká Bartůšek. Chce k nim změnit přístup

16. července 2024

Premium Nikola Bartůšek v úterý poprvé zasedne jako europoslankyně ve Štrasburku. Političku z hnutí Přísaha...

RECENZE: Nejen Vondruškovi vrahové jsou rafinovaní, trestu ale neuniknou

16. července 2024

Příjemné oddechové čtení na léto nabízejí tři nové detektivní romány české provenience. První...

Kdo zaplatí nadbytečné kontroly odlesňování? Nikdo se nehlásí

16. července 2024

Směrnice, kterou se Evropský parlament snaží bojovat proti odlesňování, naráží u českých úřadů....

„Už nebudeme říkat, že Trump je Hitler.“ Kampaň ve stylu spálené země končí

16. července 2024

Premium Atentátníka, který se pokusil zastřelit Donalda Trumpa, teď musí svorně proklínat stratégové,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 818x
Dopravní odborník. Člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Poskytovatel služeb pro sportovce 

mz-sport.cz

Atlet, běžec, maratonec. 

http://rozbehamevary.cz

 

Člen výkonného výboru Karlovarského krajského atletického svazu

Předseda atletického klubu ŠAK Chodov, člen volného sdružení ŠAK CHODOV MARATON TEAM