- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Ti, co útěk zosnovali, na to byli připraveni a věděli, co je čeká, ale obdiv zaslouží těch 36, kteří se rozhodli zůstat "na pas blind". Museli mít toho režimu opravdu plné kecky.
Moc nechápu, co bylo na vlaku svobody svobodného. Vždyť drtivou většinu cestujících zavezl jinam, než chtěli
To nic, pozadejte aby se ten kolotoc take obcas tocil na druhou stranu. Pak to nebude tak slozite pochopit.
Jsou paradoxy dějin. Úsměvné - mrazivé. Sedím s otcem na sodovce - "Synu tam se nedívej! Sedí tam letec RAF, Je zapovězený, nepřišel z Východu". V mém rodišti Krnov, byly 2 sběrné tábory Němců. Zpátky do "Říše"! První vlaky odjely do NDR. Ty následné, do Bavorska. Co si tak asi řekli, po 40 letech? No a "Krnované"? Ti, jako vítězové necestovali nikam. Odměnou jim bylo, že Východ přišel až k nim domů ! ...
Ti, co odjeli do budoucí NDR, museli být později pěkně naštvaní.
Nekdy koncem sedmedesatych let jsem cetl brozurku o Vlaku svobody (vydanou tehdy jednim exilovym nakladatelstvim. Exilovym sposivatelum se podle nich podarilo ziskat i duvernejsi informace z poza zelezne opony a StB vysetrovala v CSR pak par lidi z podezreni, ze tem spisovatelum poskytli informace. Ten utek znamenal velkou mezinarodni negativni publicitu pro bolsevizmus a udajne rozlitil i Stalina tak, ze zavolal Gottwaldovi a porucil pri nejmensim odvolat ministra vnitra a rozpoutat estebacky teror - dokonce i vzdaleni pribuzni tech jak puvodnich utekaru tak i tech co vyuzili prilezitosti a za zeleznou oponou zustali byli krute trestani a pronasledovani. Ti estebaci a pohranicnici, kteri ve vlaku taky byli (po zastaveni vlaku v Nemecku vyskakali z vlaku a utikali zpet do CSR), si to taky poradne "slizli" za to, ze uteku nezabranili, ale ty nikdo nelitoval. I ti navratilci to meli tezke, nekoncici vyslechy na StB a skrvny v kadrovem posudku, jelikoz v dusledku bolsevicke paranoidy byli povazovani za "skryte spiony". Jedno z opatreni po uteku bylo, ze na kolejich vlaku z CSR do Bavorska a Rakouska byly postaveny tezke betonove zatarasy, aby se podobnym utekum zabranilo. V roce 1967 sem v jedne restauraci ve Vidni nahodou potkal rakouskeho strojvedouciho v duchodu, ktery az do zacatku sedesatych let vozil vlaky do CSR (sice hlavne trat do Bratislavy, ale nekdy i do Breclavi) a ten mi rekl, ze prejizdeni hranic bylo pro nej vzdycky moc neprijemne, (pry mu to pripominalo ty nepriejemne nemecke kontroly vlaku na Rakousko-Svycarskych hranicich behem valky) nejenom ty opatreni na hranici, ale i prolezani lokomotivy ceskoslovenskymi pohranicniky a s trochou nadsazky rekl, ze by ti pohranicnici malem chteli, aby topic otevrel oheniste parni lokomotivy, jestli se tam neschovava nejaky uprchlik.
Škoda, že to nešlo udělat jinak. Posadit do vlaku komunisty a poslat je do SSSR.
Copak by se tak dlouhý vlak dal sehnat?
Rád bych si přečetl vyprávění všech, kteří tenkrát tím vlakem prchli. Kde nakonec skončili, jak se jim vedlo, čím se živili.
Potravinami, cim jinym pane Bicero?
Vcera byla v tomto platku take vzpominka.
Vzpomel jsem si na nekolikanasobneho mistra sveta v letecke akrobacii Ladislava Bezaka, ktery v prosinci 1971 nalozil do malinkeho letadelka manzelku, 4 deti a odletel s nim na zapad.Ssvuj um dokazal kdyz nedal zkusenemu kpt. Fiedlerovi v Migu ktery mel rozkaz za kazdou cenu znemoznit ulet zadnou sanci sestrelit ho.
Státní vyznamenání jim bývalý komunista a postkomunistický papaláš určitě neudělí!
Tohle vyčítejte buď všem třem polistopadovým prezidentům stejnou měrou, nebo ani jednomu z nich.
Každý z těch tří, tedy Havel, Klaus i Zeman, to mohl udělat do úplně stejné míry jako zbývající dva.