- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Pane Zieglere. Vyslovil jste naprosto stejný blábol jako komunista Filip. Akorát v opačném gardu. Katolická církev nestála jako instituce ani proti národu ani na jeho straně.
Ve své podstatě je katolická církev nadnárodní. Vyjma zneužití v době válek.
Pletete si pojmy s dojmy. Pokud jednotlivci mezi kněžími vykonávali pronárodní činnost, nic to nevypovídá o činnosti církve jako celku v této otázce.
Příklad, abyste pochopil. To, že je číslo 1 menší než číslo 7, nijak nedokazuje, že by každé číslo bylo menší než 7. Udělejte si v té své důkazní krkolomnosti trochu pořádek.
Chápu, že asi nejste středoškolsky vzdělán, nijak mi to nevadí, ale to, co zde předvádíte s pojmem důkaz, je něco příšerného. Jakoby jste napsal tvrdé y ve slově miluji nejen po m, ale i po písmenu j a ještě na tom trval.
Katolická církev je nadnárodní společnost ve smyslu, aby byla nezávislá v nauce i volbě osob do duchovního stavu. To neznamená, že nevede všechny lidi, aby byli dobrými občany své vlasti kdekoli na světě. Vždyť i základ naší moderní společnosti je na sv.Václavovi či Karlu IV., který si vlast své matky zamiloval. Máte snad dnes pocit, že arcibiskup Graubner nebo kardinál Duka prodávají svou zem Italům nebo moderním interbrigadistům?
On sám evangelík František Palacký prohlásil: "Katolická církev toho pro český národ víc dobrého než zlého udělala."
Kázání bylo česky. Zkuste si osvěžit paměť.
Tak podle vás ani nedošlo po roce 1620 násilnému pokatoličtění a Komencký nemusel utéct s České země
Trochu odbočím. V padesátých letech jsem jako dítko musel chodit do kostela.
Trvalo to hodinu a ničemu sem nerozuměl, kázání bylo v latině. Byla tam hrozná zima. Stal jsem se později zapřisáhlý ateista. Maminka byla silně věřící a dopřál jsem ji pohřeb se všemi církevními rituály.
Promiňte, jsem trošku mladší, a nevěřím, že kázání v 50.letech bylo latinsky. Mše ano, čtení z bible také ne. Zeptám se doma rodičů, na 100% se mýlíte.
Pane Zieglere, Vaše názory vycházejí z toho, že bitva na Bílé hoře byla vítězstvím, ne porážkou, našeho národa. Tuto myšlenku vyslovil jako první pan Kalousek. Mám na to zásadně jiný názor a pojetí pana Kalouska a Váš, považuji za neurvalý pokus zkreslování dějin.
Tuto myšlenku pane Slavíčku už vyslovili mnozí jiní.
Prosím Vás, když už se paní Pálková chce pouštět od diskuse, tak ať si nejdřív laskavě doplní základní vědomosti. Tak třeba latina byla až do 18. století obecně vyučující řečí na všech světových univerzitách. Latinsky proto přednášel studentům i mistr Jan Hus a latinsky tedy přednášeli všichni univerzitní učitelé, ne jenom kněží.
ale to té latině jsem psala už níže v diskuzi, takže než se pustíte do kritiky některého z diskutujících tak si alespoň přečtěte co zde už bylo řečeno- pokud to znova překopíruju budete se rozčilovat že tapetuji-to je pak těžká domluva s někým kdo si ani nepročte diskuzi pod vlastním blogem
Děkuji za svědectví Vašeho článku. Každý poctivý člověk stojí za svou rodinou i národem. Bohužel lidé, kteří odmítají Ježíšovo poselství, jsou zaslepení ve svém boji proti domnělému nepříteli a Marxovu opiu lidstva - katolickému náboženství.
Tak třeba Dobrovský kterého zmiňujete byl sice kněz ale spíš než horlivý katolík byl osvícenec takže ač on osobně k propagaci češství a vlastenectví přispěl byla to jeho osobní statečnost a ne zásluha katolické církve
Tuhá disciplína a těsné myšlenkové mantinely noviciátu se zcela neslučovaly s povahou kriticky uvažujícího mladého muže, který řádové povinnosti plnil s jistou ironií a nejraději se zde zabýval studiem a četbou. Na druhou stranu byla tehdy péče o novice svěřena mimo jiné literárně činnému Františku Azzonimu, který měl jako kazatel zkušenosti z pobytu v jihoamerickém Quitu. Dobrovský později zdůvodnil svůj motiv pro vstup do řádu v listu Bandtkemu takto: „Mé jezuitské smýšlení budete si moci vysvětlit z toho, že jsem u jezuitů v Brně strávil pouze jeden rok (1773). Ale tehdy jsem měl chuť jet do Indie jako misionář a jezuitou jsem se stal proto, abych viděl nový svět.“V nestarší biografické literauře se považovalo za jisté, že Dobrovský byl v 80. letech 18. století svobodným zednářem. Brandl např. uvádí, že náležel k Svatojánské zednářské lóži (Die sehr ehrwürdige Sanct Johannns Loga zur Wahrheit und Einigkeit im Orient zu Prag) založené v Praze v roce 1780, v jejímž znaku byli dva propletení hadi s korunou představující symbol věčnosti obepínající rovnostranný trojúhelník s nápisem: „Wahrheit und Eintracht“.[24] Pro Dobrovského členství skutečně existuje řada nepřímých indicií.[25] Tento druh filantropického náboženství, v jehož rámci bylo v úzkém kruhu vyvolených možné naplňovat osvícenské ideály, mu jistě imponoval. Na druhé straně si lze představit s jakým sebezapřením by dodržoval zednářskou zásadu podřízení se vyšší autoritě. Určité náznaky lze nalézt v jeho korespondenci, když byl např. ochoten přistoupit na „tajnou“ výměnu informací s jiným učencem. K zednářské symbolice pak inklinoval zvláště během manických epizod své nemoci. Přestože Dobrovský o svém (ať již skutečném či domnělém) zednářství zachovával „striktní observanci“, nelze vyloučit, ž
"byl sice kněz ale spíš než horlivý katolík byl osvícenec"
Není nutné dávat do protikladu osvícenství a katolicismus. Samozřejmě, že v rámci katolické církve existoval rigidní proud, ale stejně tak je osvícenství v našem prostředí nerozlučitelně spojeno s reprezentanty katolické církve, popř. školstvím (piaristé). Nejen Dobrovský, ale dejme tomu Ungar, Voigt, Dobner atd. atd.