- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
..AŤ SI SLAVÍ TRADICE KAŽDÝ PO SVÉM V POSLEDNÍ DOBĚ PŘIBÝVÁ CIZINCŮ A TAK BYLO BY ŠPATNÉ ZAKAZOVAT ,JAK MÁ SLAVIT..
Za mne.
Ono by to šlo tvůrčím způsobem propojit ke spokojenosti všech:
Děda Mráz po vzoru Santy leze na balkón s Ježíškem v pytli.
Dám si to rozmluvit, ale zatímco příběh Ježíška, který dary nikoli rozdával, ale hned zkraje inkasoval a dál celý jeho příběh se smutným koncem známe, tak Santa je hmatatelný a těžko popiratelný chlápek s pytlem, majitel fabriky na dárky propojený poštou a dopravou - jeho existence je nepopiratelná oproti Ježíškovi, kterého nikdo živý ještě neviděl (až na jeho stopy ve sněhu pod oknem vel. 45:-))
Já jsem hlavně rád že autor alespoň v této vánoční věci pochopil že u nás opravdu nepotřebujeme žádná západní ani východní moudra. Kéž by úplně to samé pochopil i v jiných věcech.
Nemáte pravdu s tou půlnoční mší. V Ostravě, což byl jeden z nejkomunističtějších regionu v zemi, se půlnoční konala snad v každém kostele. Rozhodně ne mimo město.
A s tím Santou, to všichni pláčete na nesprávném hrobě. Jde o obchod a komerci. Kdyby nebyla poptávka, nebyla by ani nabídka.
V Brně se po dobu komunistického režimu konaly půlnoční jen ve čtyřech kostelích mimo hlavní centrum.
Vidíte..a já jsem ještě zažila jeden školní rok Mikuláše a dědu Mráze...hlavně, že všichni donesli papírové pytlíky s buráky, jablko, pomeranč...nebyli jsme náhodou už napřed s tou integrací?
Zajímavé bylo, že i v tuhých dobách Dědy Mráze se běžně konaly mikulášské besídky a zábavy :-) Alespoň u nás.
Za mého dětství bývalo zvykem, že i stromeček nosil Ježíšek; ten se zdobil v tajnosti a děti ho viděly až po večeři. Doma jsme postáli před prosklenými dveřmi, za nimiž probleskovaly svíčky a prskavky a my zpívali Narodil se Kristus Pán, a pak teprve se dveře otevřely... a tam byl nazdobený stromek s dárky. Ten moment byl asi na mých dětských Vánocích nejkrásnější...
Dneska vídávám za okny ozdobené stromky už několik dní před Štědrým dnem.
U nás chodí Ježíšek, zpíváme koledy, chodíme na půlnoční atd., ale osobně jsem přesto k Santovi shovívavý, stejně jako k Valentinovi nebo Halloveenu a obnoveným sletům čarodějnic, které rád aktivně slavím.
Nechal bych to na lidech, at si každý zvolí co mu sedí.
Vám se divím, že zatímco ostatní importované svátky vítáte, tak se Santou máte problém. Vždyt i tradiční české Vánoce jsou směskou zvyků naprosto různého původu a i onen kýčovitý Santa se dřív nebo později stane tradicí.
Dal jsem karmu. Tomu, že se projevují různé aktivity i ,,aktivity" kohokoli za záchranu Jéžíška se ovšem poněkud usmívám. Ona tradice u nás přetrvává mnoho generací, a ani kom, stejně tak jako současná komerce, a i až diktát(!) trhu jí nezadusily. Vždy byla, je a bude. Ve všech směrech, a ne jen z hlediska duchovního, resp. církevního. Tím symbolem byla, je a zůstává rodina a onen JEJÍ společný stůl. Stůl, u kterého se rodina schází, a s ní tam jsou v oněch okamžicích i ti, kteří zde již fyzicky nejsou. Nejde přitom o to, jak je onen stůl bohatý, stejně tak jako o cenu/,,hodnotu" dárků pod stromečkem.
"Děda Mráz není náš, je to ruský šmelinář" zapěl spolužák a moudrý soudruh učitel hned přešel na zpívání koled.
a ještě k tomu vašemu tvrzení že za komoušů byla pouhá zmínka o betlému a svaté rodině zakazována -to je nepravdou-mám betlém z tvrdého papíru který byl vytištěn v roce 1983-tedy ještě za bolševika.
Já jsem nic takového nepsal. O betlémech tam nemá ani slovo. Jinak souhlasím komunistů prodávat mohly. Ale to bylo tak všechno.