- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Otec celý život učil na SOU stavebním v Rybitví. Odešel v 72 letech a jeho obory převzal někdo, kdo se ho vlastně začal učit. Jak to vypadá na učilišti dneska například v oboru zedník je totální katastrofa. Přitomk to učiliště je tak perfektně zařízené a vybavené, že se ho už pokusili celé ukrást. Problém je, jak tam dostat žáky. Všichni chtějí mít maturitu, ale takovou snadnou. Na tom učilišti mužete maturitu zamozřejmě získat také, asi ve všech oborech, ale to co se tam vyskytuje, to by dřív nešlo snad ani zvláštní školu. Čest vyjímkám. Školství se řítí do katastrofy a hospodářství s ním.
Sám mám VŠ školu strojírenského zaměření, a tak vím, že nedostatek pracovníků ve strojírenství opravdu je...Jenže příčinou spíš je,že za kvalifikovanou práci s jazykovými znalostmi dostanete menší mzdu než v jiných srovnatelných oborech při daleko vyšších nárocích! Tak proč by mladí měli jít studovat strojařinu,když jinde dostanou víc? Pokud nebudu brát Prahu a Mladou Boleslav, tak kluci radši půjdou na kamion, než dělat ve fabrice zámečníka nebo svářeče za minimální mzdu. Tak jak je chcete motivovat? Jsou to jen kecy, pokud chcete odborníka,musíte ho zaplatit...
Zvárač s minimálnou mzdou? Pred nedávnom susedná firma prijala cca 15 živnostníkov zváračov z Poľska, slovenskí zvárači na živnosť tam majú 8,5€/hod, pracujú tam denne pondelok až sobota často aj nedele 12 hodín.
S kvalifikovanými pracovníkmi v našom stredoeurópskom priestore je situácia zúfalá. Na Slovensku len zamestnávateľom v 150 nemeckých firmách chýba ročne 1750 kvalifikovaných pracovníkov, aj napriek tomu, že duálne vzdelávanie je na Slovensku zavedené. Do duálneho vzdelávania na Slovensku sa zapojili desiatky hlavne nemeckých, rakúskych a švajčiarskych firiem, záujem od žiakov o štúdium na týchto učňovkách je minimálny.
Aj preto sa od septembra 2015 do toho zapojil štát s motivačnými dotáciami pre žiakov, a pre firmy daňovými úľavami.
Pri štúdiu učňovského odboru dostanú žiaci s priemerom známok
do 1,8 každý mesiac od školy 58,77 eura,
od 1,8 - 2,4 každý mesiac 40,69 eura,.
od 2,4 - 3,0 každý mesiac 22,60 eura vyplatí štát učňom.
Motivačné štipendiá sú súčasťou systému duálneho vzdelávania, ktoré má žiakom odborných škôl zabezpečiť viac praxe v podnikoch.
Veľké súkromné firmy stredoškolákov odborných škôl motivujú pomocou peňazí priamo v ich podnikoch. Napríklad Žilinská automobilka Kia ponúka úspešným študentom stredných škôl finančnú podporu dvetisíc eur ročne kombinovanú s odbornou praxou priamo v továrni a ukončenú podpisom pracovnej zmluvy.
Žiaci navyše môžu v prípade výroby kvalitných súčiastok získať odmenu za produktivitu práce, to je za každú hodinu vykonanej produktívnej práce vo výške 50 až 100 percent z hodinovej minimálnej mzdy, čo je 2,023 eura.
Či sa navýši klesajúci počet žiakov na učňovských školách je otázne.
Autore, aby člvoěk mohl jít na učební obor, tak musí být manuálně zručný a musí mít k tomu řemeslu vztah, jinak nemá cenu aby tam chodil. A bez maturity se dnes mimo řemeslo neuplatníte kromě nekvalifikované práce
To ano,to ale autor nezpochybňuje.Já se domnívám,že máme hodně zručných lidí.Zručné lidi potřebujeme i medicině(operatéři).
Je pravda,že řada lidí řemeslem pohrdá,protože se po revoluci začali prosazovat pseudointelektuálové,kteří považovali řemeslo za ostudu.
Ale najít dobrého a poctivého řemeslníka,je dnes problém,někde.
...naše školství urazilo za čtvrt století dlouhou cestu všeobecného sestupu úrovně středního školství (ukončené maturitou) a učňovského školství...zavrhlo se vše co dobře fungovalo v totalitě, na spousta věcech se dalo dobře stavět, příkladem může být právě učňovské školství...klesla i úroveň maturitních zkoušek, úroveň si drží jen gymnázia...absolventi mnoho oborů VŠ nemají v praxi uplatnění, na VŠ technických směrů se hlásí málo studentů, důvodem je náročnost, naši studenti se vyhýbají matematice, fyzice, chemii...
A můžete mi říci, jak by byly ty školy podle Vás financovány do okamžiku, než se projeví jejich kvalita? On totiž každý nový vyučenec je na tom se svou odborností plus mínus stejně. Někteří jsou zručnější jiní ne ale to není zásluha školy. Tenhle způsob financování je nesmysl. Tady musí tyto školy financovat zejména ti,kterých se jejich přínos bytostně dotýká. Tedy podniky a řemeslníci,kteří tyto lidi potřebují a poptávají. A je jen na nich jak to vysvětlí a podpoří ve veřejném životě.
Souhlasím. Myslím si, že by bylo prospěšné, aby učni byli vzděláváni poněkud víceoborově, tj. aby tady byla určitá pružnost na poptávku trhu práce.
Před mnoha lety byla pro učně možnost nastoupit po vyučení do druhého ročníku průmyslovky. Ten druhý ročník byl takový překlenovací, shrnoval učivo prvého a druhého ročníku průmyslovky, které "chybělo" vyučencům. Poslední dva roky byly normální, ukončeny maturitou. Uspěli jen ti opravdu dobří. Vyučení byli kvalitně, teoretické vzdělání taky bylo v pořádku. To, co se děje dnes, kdy kdejaký obor je "s maturitou", přičemž ta maturita je maturitou jen podle jména, to spěje jen k tomu, že lidi nejsou ani pořádně vyučení, ani nemají teoretické znalosti na úrovni.
Jene, stačilo napsat. Pěkně jsme to učňovské školství zdrbali. Větší továrny měly svá učiliště a přesně věděli kolik učňů a v jakém oboru. Také se jim říkalo, pracovní zálohy.
Dobře napsáno. I když, pokud jde o ty učební obory, jsem dost skeptický. U nás stále převažuje zažitý názor "uč se, ať nemusíš makat". Všichni souhlasí s tím, že je potřeba podporovat učňovské vzdělávání, ale když jde o jejich dítě mají pro něj úplně jiné plány.