- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
....Kromě toho fanatičtí vyznavači kalicha topili, věšeli, upalovali a vůbec všemožnými nejkrutějšími způsoby vraždili řeholníky a řeholnice jen proto, že byli katolík
Zdroj: https://ziegler.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=774154
A jak se, probůh, ve středověkých náboženských válkách chovali katolíci?
Vraždění protivníků byť jen trochu odlišné víry a likvidace jeich svatostánků byla naprosto běžnou věcí, byť z našeho pohledu odpornou a nepochopitelnou.
Stovky v Chotěboři zajatých husitů byly zaživa upáleny ve stodolách nebo svrženy do kutnohorských šachet, přestože jim byl přislíben volný odchod. O hrůzném řádění slezských oddílů na Náchodsku ani nemluvě. Obé se událo ještě před krutostmi radikálních husitů zmíněnými v článku.
Z fanatiků šla hrůza a je dobře, že radikálové typu Želivského byli poraženi a posléze zlikvidováni, to souhlas. Ale nebyli záležitostí jen jedné strany.
I nejlepší český historik všech dob profesor Josef Pekař potvrdil, že brutalita husitů se vymykala i tehdejší obecně kruté době. Radikální část husitů byla neštěstím této země, sama žádné hodnoty nevytvořila, a svým ničením ji civilizačně vrhla o mnoho desítek let zpět.
Mám takový dojem, že pohled na Husitství podléhá modě. V době t.zv. Národního obrození byli Husité "IN" Potom ještě za první republiky. Fandil mu i TGM na rozdíl od jeho oponenta Josefa Pekaře. Prokop Drtina ve svých memoárech píše, jak za první sv. války bylo Husitství povzbuzením pro národ. Dle 'dneška' to byla banda lupičů. Při tom je na Vítkově socha toho lapky, jako národního hrdiny. Až přijdou na Čecha těžké doby, bude se národ zase vracet k Husitství. Počkejme si, jak tu dobu zhodnotí NEZAUJATÍ a objektivní historici. Ne pan Ziegler, který historikem není.. Předesílám, že v této otázce jsem naprosto neutrální a myslím, že máme v dnešní době akutnější problémy.
Nevím zda by Jan Hus souhlasil s brutalitou, vražděním a ničením kulturních hodnot všeho druhu, kterou páchali husité v jeho jménu. Jana Husa si lze vážit, u Jana Žižky (původem loupeživý rytíř) i dalších husitských vojevůdců je to už více méně problematické. Jen tak na okraj: Ve Slaném na náměstí jsou v dlažbě kříže, kde husité po dobytí a zplundrování města upálili městské konšely. Ne což, taková byla doba a Jana Žižku uctíváme jako národního hrdinu a světce, že!
Ano, taková byla doba, z dnešního pohledu odporné.
Ale napadá mě, kolik národních hrdinů z té doby by v Evropě obstálo, kdyby se hodnotili stejnými měřítky?
P.S. Jak se chovali tehdejší katolíci k chrámům a památkám jiné víry? S respektem?
myslím, že při této epizodní šarvátce, která nakonec skončila útěkem "vítězů" před Janem Žižkou za hranice, nebyla vozová hradba v bitvě vůbec použita. Nemohla tedy nějak ovlivnit výsledek boje.
O epizodní šárvatku nešlo. Most husité nedobyli.
Opravte si, v první větě máte: "....při obelhání Mostu...".