Republika a demokratické volby

Dlouho  se  zamýšlím  nad   problematikou  voleb, finacování  volebních  kampaní,  reklamy, prací PR agentur, volebních průzkumů. Také naší předvolební náladou, až se stalo, že  TO prožívám  na vlastní kůži. Že reklama nabírá na obrátkách, je stále agresivnější vidím, zarazil mě výraz "ODRAZUJÍCÍ KAMPAŇ". _____________________________________________________________________________________

  Forma "Odrazující kampaně" byla spojena s něčím jiným, nesouvisela s volbami, měla drastickou formou varovat před nebezpečím terorismu. Odrazující kampaní bylo i ono "Nemyslíš, zaplatíš". Co je ale kampaň? Kampaň je podle slovníku: "Bojové úsilí, tažení, propagační akce".

  Volby do Senátu jsou jedny z mála přímých voleb u nás v ČR. Mají tedy jistý demokratický prvek. Masívní kampaní  - bojovým úsilím - tažením - propagačními  akcemi, jejich demokratický charakter  uvadá. Do senátu se volí jednou za dva roky, pokaždé 27 senátorů. Senát je jedním z nástrojů demokracie, je komorou věcných řešení, místem upozorňování na problémy. Senát, senátor má být občanům nejblíže. Problémy mají lidé. Problémy státu má řešit vláda, pod dohledem Senátu a dalších institucí. Není to popsáno do do detailu, pro potřeby stručného vyjádření však dostačující.

  Poslední roky zažíváme volby jako velkolepé SHOW, reklamy se předhánějí v marketingových strategiích, PR agentuty mají žně, pod vlajkou "Chléb a hry" a skákacích hradů tóny demokracie zaznívají do ztracena. Chlácholíme se tím, že volby financuje stát, dává zavedeným stranám finance na základě jejich dřívějších výsledků. Ne tak zcela, volby nám zdražují téměř každý výrobek. Reklamní kampaně se musí z něčeho platit, platí je sponzoři, úspěšní podnikatelé. Stačí?  

  Jde to ale jinak? Nebo  přesněji: CO S TÍM? Lze to jinak, začít se stavět k přímým volbám občansky přímo a demokraticky. Jenže demokracie je chudá, utlačovaná, snad někde zatlačená do kouta, bez zájmu reklamy. Z uvedného vyplývá, že demokracii nelze koupit, je neúplatná, proto "na mizině". Snad by se pro ni měla začít sbírt víčka nebo vybírat do pokladniček.

Jde to jinak. Celkem velmi prostě:

  • Nepodléhejme reklamě - zdražuje výrobky, zvyšuje daně (zvýšení ceny= vyšší DPH)
  • Demokracie má budoucnost. Totalita, terorismus, násilí, rasismus, války nás drtí, reklama je nespraví, ani "odstrašující kampaně". Odstrašující kampaň je v překladu: odstrašující bojové úsilí, odstrašující propagační akce.
  • Vezměte volby 2014 jako DOBRÝ OBCHOD. Dobrý obchod je ten, kdy jsou spokojeny obě strany, dlouhodbě. Volič i zvolený, spokojenost je věcí dlouhodobé spolupráce. Ta spolupráce jednou musí začít, buďme průkopníky, nedejme se i nadále masírovat reklamami.
  • Vyberte si z nabídky to nejméně křiklavé, volíte-li harmonii, klid, pohodu a zdraví. 
  • Třeba TO přijede za Vámi.

  Demokracie se vyhýbá slovům volte-nevolte, volební kampaně-průzkumy, fandím-nefandím,  boj za-boj proti. Toto vše jsou věcí klamavé reklamy a kampaní, udělejme si volby po našem, milé, klidné, vlídné a hlavně lidské. Kolikrát jsem slyšela a četla: "Zrušit Senát!". Ano, zrušme si sami demokratický prvek, který tu byl už za 1. reubliky a po dlouhých letech opět existuje.  Návrh zrušit Senát je protiústavní myšlenka. Uvažujme reálně, je čas opustit staré totalistické myšlení, onu spirálu, co se mi nelíbí - zakážu, stanovím sankci, udělím trest. Ano, toto nám RE-KLAMY neřeknou - dodržujme Ústavu. Senát bude takový, nakolik demokraticky přistoupíme k volbě.

"Svět musí být zabezpečen pro demokracii", Woodrow Wilson

___________________________________________________________________________________

Závěr: O reklamách, jak se nám nelíbí bylo napsáno více, přesto stále skáčeme na špek jak myšky na sýr, co už sýrem není. O reklamách bylo řečeno mnoho, přesto čím dál víc plní všechen prostor, kam se podíváte, je reklama. Demokracie se krčí v koutě, odmítána, zavrhovaná občas vysmívána, zapomenutá jako svobody a lidská práva. Zdáli se text příliš úderny, stále je lidštější než odstrašující kampaně a méně vtíravý než různé klamy.

     Jedeme za REPUBLIKU ve dvojici: Mobilní Bilboard a Šíbr Šestky

Autor: Zdenka Wagnerová | neděle 7.9.2014 14:48 | karma článku: 4,64 | přečteno: 252x
  • Další články autora

Zdenka Wagnerová

Hody v Náměšti na Hané

9.6.2023 v 15:15 | Karma: 8,80

Zdenka Wagnerová

Blogeři, srazy a vlaky

26.5.2023 v 12:55 | Karma: 15,89