Radikální unschooling

Co je to zas za... radikalitu? Nestačí unschooling? To zní ale agresivně. Nic radikálního přece nemůže být svobodné...

Dokonce i mezi unschoolery jsem se setkala s tím, že je termín radikální unschooling vyděsil, neznali jej, nebo nechápali, co to vlastně je.

Začnu tím, že radix = latinsky kořen. Radikální pro mě v tomto smyslu znamená skutečně návrat ke kořenům. K tomu, co je pro mě a pro děti dle mého názoru přirozené. Vzájemný respekt, úcta, bezpodmínečné přijetí. Jsem dnes už přesvědčená o tom, že jen z takového přístupu k dětem může vyrůst skutečně tělesně i duševně zdravý dospělý.

Radikální unschooling je rozšíření svobodného přístupu k dětem z oblasti vzdělávání na všechny ostatní aspekty života.

Neurčujeme dětem, kdy mají jít spát.

Nerozhodujeme za ně, kdy a co mají jíst.

Nevnucujeme jim náš názor na to, jestli jim je zima a potřebují si vzít mikinu.

Prostě jim nebereme zodpovědnost za jejich životy, těla, duše.

Základem takového vztahu s dětmi je samozřejmě důvěra. V děti i v sebe. V život. Zřeknutí se role „toho moudrého”. Vzdání se touhy po moci a kontrole. Navrhování místo zákazů. Ptaní se místo příkazů. Komunikace místo nastavování limitů.

Jako svou rodičovskou úlohu vnímám to, že dětem tvořím bezpečné prostředí, přijímám je se vším všudy a pomáhám a podporuju je tehdy, když o to stojí. Odpovídám na otázky, komunikuju, sděluju svoje názory a naslouchám těm jejich. Nezakazuju, nepřikazuju, neomezuju. Žiju se svými dětmi. Starám se o naplnění jejich (o svých!) potřeb. Hlídám si vlastní hranice, nenastavuju jejich, neberu jim možnost, aby je zkoumaly a vytyčily si je samy. Tvoříme společný život, když se nám chce. Když máme touhu být sami nebo každý jinde, respektujeme to. Komunikujeme, smějeme se, hádáme se, omlouváme a usmiřujeme. Děláme chyby a věci, které dělat nechceme. A tak, když emoce vychladnou, znovu komunikujeme, sami se sebou i s dětmi. A snažíme se posouvat a být tou nejlepší verzí sebe samého. Tím, kým chceme být. Necháme děti pozorovat naši práci na sobě a ony si z toho vezmou, co uznají za vhodné. Pracujeme se svými očekáváními a více či méně skrytými či vědomými touhami a pnutími po tom mít svět a lidi okolo sebe pod kontrolou. Víme, že bez násilí to nejde, a tedy víme, že tohle nechceme. Nechceme očekávat a doufat, že nás děti budou následovat. Jejich životy patří jen jim. My jsme ochránci, průvodci, partneři - ve chvílích, kdy si to děti přejí.

Není naší rolí formovat děti. Jediní, koho skutečně můžeme formovat, jsme my sami.

„Není třeba děti vychovávat. Stačí pěkně žít, dítě se přidá.” - Ivan Štúr, dětský psycholog

Říkám o Lu, že je radikální unschooler taky proto, že termín unschooling začal v české kotlině dost devalvovat. Nicméně hlavní důvod je ten, že jsem se už dávno posunula k tomu, že svobodu pro děti neomezuju jen na vzdělávání.

Jasně, že není nutné se držet definic, ale když budu psovi říkat kočka, asi si spolu moc neporozumíme.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Zdeňka Šíp Staňková | sobota 1.5.2021 7:57 | karma článku: 8,47 | přečteno: 430x