O sdílené ekonomice a sociálních inženýrech
Na výše uvedeném citátu (zazní asi v čase 1:41:50) je asi nejzajímavější to, kolika omylů se lze dopustit v jedné větě. Za prvé: je velká otázka, zda je tempo naší spotřeby neudržitelné. Podle koho nebo podle čeho (pomíjím to, že si to část lidí myslela asi v každé době)? Asi nejlépe nám to může ukázat cenový systém. Při nedostatku nějaké komodity vyletí její cena nahoru. Ale děje se to dnes? Spíš ne, a pokud ano, je to vlivem omezení, které si sami dáváme. Cena ropy například je na tak nízké úrovni, jako už dlouho nebyla.
Za druhé: sdílení je prý novým modelem ekonomiky. Není. Sdílení tu je odpradávna. Díky sdílení lze mj. využít kapacitu nějaké věci daleko více, než je toho schopen její vlastník (omlouvám se za ten příklad, ale z tohoto pohledu je jednou z nejstarších forem sdílené ekonomiky prostituce). Například ve skoro každé domácnosti najdeme vrtačku. Ale ta domácnost jí údajně za dobu její životnosti v průměru využije asi 12 minut. Už dříve si lidé mohli vrtačky a jiné nářadí půjčovat, ale pouze v rámci malé komunity. Ale nyní díky internetu lze tyto formy sdílení dělat i mezi lidmi, kteří se nikdy neviděli.
Třetí omyl je asi nejhorší. Sdílená ekonomika prý přichází proto, aby nás zachránila, aby z nás udělala větší altruisty, donutila nás k větší askezi a přitom i vylepšila životní prostředí. Opět – sdílená ekonomika nepřichází za nějakým účelem, ale proto, že se na konci minulého desetiletí objevil chytrý mobilní telefon, díky kterému je sdílení daleko jednodušší (zkuste si projít vaše přátele na facebooku – většina z nich se k této síti připojila právě v letech 2009 nebo 2010). Ukázkový je z toho pohledu případ služby Blablacar - aplikaci na spolujízdu – s nápadem na ni přišel francouzský podnikatel Francise Mazzela v roce 2003, kdy se nemohl dostat za svou rodinou na vánoce, protože nesehnal jízdenku na vlak. Při pohledu na automobily na silnicích si ale uvědomil, že v nich je spousta nevyužitých sedaček a tak začal pracovat na způsobu, jak tyto prázdné sedačky propojit s lidmi, kteří potřebují cestovat. A kdy začal u této aplikace růst počet nových uživatelů? Ano – po roce 2010.
Sdílená ekonomika nepřichází proto, aby učinila svět lepší, i když ho nakonec lepším může udělat. Sdílená doprava ve městech vůbec nemusí znamenat méně aut – je možné, že jí začnou využívat lidé, kteří vlastní auto nemají a použijí jí místo MHD. Sdílená ekonomika přišla jen proto, že se nebývalým způsobem rozvinuly informační technologie. Přišla v mnoha podobách, které se mnohdy někomu nelíbí (Airbnb, Uber nebo sdílené koloběžky). Přišla s ní řada sociálních inženýrů, kteří by jí rádi protlačili všude možně. Má obrovský potenciál, ale zároveň také obrovské limity. A proto by mělo platit, že se musí rozvíjet spontánně, bez toho, aby ji politici jednou zakazovali (Uber) a jindy tlačili namísto soukromého vlastnictví.
Zdeněk Říha
O nových, mladých, nadějných soudruzích
Rád bych vám dnes představil jasnou rudou hvězdu mezi naší mládeží – je jím Tadeáš Žďárský. Pokud jste o něm ještě neslyšeli (já dodnes také ne), nezoufejte, není vyloučeno, že v blízké budoucnosti bude rozhodovat o našem životě.
Zdeněk Říha
Reality show u konce
Skončila reality show „Hledá se prezident“, všichni si můžeme vydechnout, marketingové týmy shrábnout vzhledem ke kvalitě kandidátů zasloužené peníze a možná je na čase se zamyslet, co jsme to vlastně viděli.
Zdeněk Říha
Bludné kruhy evropských soudruhů
Ekonomie má nový pojem, který nesporně vejde do dějin. Zastropování. Souvisí s přesvědčením evropských proletářů, že mohou libovolně zasahovat do ekonomiky. Cena za tyto zásahy bude velká.
Zdeněk Říha
O tržních selháních
Zuzana Kubátová to na Seznamu vzala pěkně od podlahy, když sepsala článek o tom, jak se vyvíjí ceny energií a do titulku hezky zostra napsala, že volný trh selhává.
Zdeněk Říha
Opačný pohled na vstup do eurozóny
Přestože je stále více a více evidentní, že projekt tzv. Evropské měnové unie (EMU) nejde tím směrem, který si jeho tvůrci vysnili, stále jsou v České republice politici, kteří usilují o přijetí jednotné měny.
| Další články autora |
Obluda smrdící sírou drtila vše, co jí stálo v cestě. Zemřelo přes 20 tisíc lidí
Sopka Nevado del Ruíz, jež leží v Andách asi 130 kilometrů západně od kolumbijské metropole Bogoty,...
Duku na pohřbu uctili prezidenti i herci. Na Hradě zněl zvon Zikmund, proletěla letadla
V katedrále sv. Víta na Pražském hradě se veřejnost, církev i představitelé státu rozloučili s...
OBRAZEM: Prezidenti, Turek i Kalousek s Babišem. Kdo nechyběl na Dukově pohřbu
S kardinálem Dominikem Dukou se v sobotu v katedrále sv. Víta na Pražském hradě rozloučily stovky...
OBRAZEM: Labská bouda slaví půl století, nahlédněte do kuchyně i wellness
Labská bouda v nadmořské výšce 1340 metrů severozápadně od Špindlerova Mlýna je i po padesáti...
Má Putin Trumpovy explicitní fotky? Bílým domem zatřásly Epsteinovy e-maily
Nové e-maily z kauzy okolo zemřelého odsouzeného sexuálního predátora Jeffrey Epsteina obsahují...
Pavla vítal hlavně potlesk, Babiše pískot. Národní třída si připomíná 17. listopad
Přímý přenos Pietními akcemi, happeningy, průvody a koncerty si Česko v pondělí připomíná 36 let od počátku pádu...
Opět ztrácíme svobodu. To, za co jsme kolem roku 1989 bojovali, řekl Okamura
Předseda SPD Tomio Okamura přišel v pondělí u příležitosti oslav 17. listopadu k Hlávkovým kolejím,...
USA označí venezuelský kartel za teroristy. V Karibiku je největší letadlová loď
Americké ministerstvo zahraničí uvedlo, že označí venezuelský Kartel sluncí (Cartel de los Soles)...
Trať mezi Varšavou a Lublinem poškodil výbuch. Tusk mluví o sabotáži
Železniční trať mezi Varšavou a Lublinem na východě Polska zničil výbuch, uvedl polský premiér...
- Počet článků 25
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 769x
Píšu to sem mj. i proto, aby nikdo nemohl říct, že "on to věděl a nic neřekl".
Autor není od dubna 2023 členem žádné politické strany, či hnutí.



















