O "čistých" vozidlech

Český parlament se zabývá zákonem o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Vše je jistě v režimu “musíme to schválit, protože se jedná o nařízení EU".

Už jsem o tom na tomto blogu kdysi psal – tady. Zákon, o kterém je řeč, lze dohledat zde a příslušné nařízení EU tady. Na celé věci je zarážející několik věcí, zkusme tedy některé z nich probrat.

  1. Je neskutečné, jak se představitelé EU drží jejich zeleného údělu i přes současnou koronavirovou krizi, kdy bude schopnost ekonomiky vytvářet zdroje na zavádění opatření proti změnám klimatu velmi omezená. Je možná také dobré vědět, že emise CO2 v EU klesají. Zásluhu na tom mají samozřejmě jiné obory než doprava, ale ani v ní není vývoj tak dramatický. A podíváme-li se na toto video, jednoznačně dojdeme k závěru, že EU to celosvětově s omezováním CO2 nijak nevytrhne. Těchto emisí nejvíce produkuje Čína, Indie, USA a Rusko. Mezi první patnáctkou je v roce 2018 ze zemí EU jen Německo, jehož emise CO2 setrvale klesají od roku 1987.  Upřímně nevím, co si tady chce EU dokazovat, ale pochybuji, že jí jde o ekologii nebo o čistší přírodu.
  2. Cílem nařízení je postupně současná vozidla s konvenčním pohonem nahrazovat tzv. nízkoemisními (zde je limit produkce CO2 50 g/km, což může splnit jen elektrický nebo vodíkový pohon – standardní osobní automobil produkuje dle spotřeby cca 140 – 250 g/km), resp. vozidly s nulovými emisemi a to v kategoriích N1, N2, N3, M1, M2 a M3. Opravdu na to máme technologie? N3 jsou nákladní automobily s hmotností vyšší než 12 tun. I u autobusů je to velmi problematické – u elektrobusů především z hlediska dojezdu. Aby dopravci a cestujícím vůbec k něčemu byl, musí mít dojezd určitě vyšší než 500 km. Elektrobusy ho budou mít nejvýše poloviční a to ještě za optimálních podmínek (rovinatý terén, příznivá teplota, aj.). Nabízí se otázka, jak můžeme zákonem nařizovat používání technologií, které nejsou dostatečně vyvinuté (elektrobusy) nebo v podstatě neexistují (nákladní elektromobily).
  3. Vše má samozřejmě i svou ekonomickou stránku. Elektrobus je cca o 100 – 150% dražší než klasický. To i při nižších nákladech na údržbu a provoz z něj činí nenávratnou investici. Musíme uvažovat také náklady na vybudování dobíjecí infrastruktury a velmi pravděpodobně bude nutné během doby životnosti vyměnit baterie. Elektrobus bude mít nižší dojezd, není tedy vyloučeno, že celkem bude autobusů potřeba zakoupit více. Zkusme si to uvést na následujícím příkladu Ústeckého kraje: tamní dopravní společnost chce koupit 161 autobusů za 1 mld. Kč, tedy cca 6 mil. Kč za autobus. Pokud bychom uvažovali, že 41% těchto vozidel – tedy 66 ks - musí být tzv. čistých, tak při dvojnásobné ceně budou náklady na tuto zakázku o 396 mil. vyšší. Pokud bychom uvažovali vodíkové autobusy, bylo by navýšení dramaticky vyšší, ale to je v současné době jen scifi. Zůstaneme-li v Ústeckém kraji, je dobré vnímat, že 396 mil. Kč je zajímavá suma např. na řešení zdravotní péče ve Šluknovském výběžku.
  4. V rámci tohoto zákona se uvažuje o podpoře vozidel jezdících na bioplyn. V autobusové dopravě se v posledních letech masivně přecházelo na CNG, proto je s podivem, jak je tento pohon opomíjen. Navíc je otázka, kolik bioplynu jsme schopni v naší zemi vyprodukovat. Alespoň dle těchto informací to v roce 2030 může být pouhých 6 % celkové spotřeby plynu.

Vždycky říkám, že  úvahy o elektromobilitě mají dvě úrovně. Ta nižší, to jsou otázky aktuálního stavu technologie, ekonomické efektivnosti, kvality a dalších hledisek. O tom je možné v podstatě donekonečna diskutovat. Ta vyšší a důležitější úroveň, to jsou úvahy teoreticko-ekonomické. Psal jsem o tom zde. Jde o to, že inovace má řídit trh, nikoli vláda, stát nebo jakákoli, např. evropská komise. To, co vznikne díky regulacím, dotacím, kvótám, aj. státním zásahům bude potřebovat tyto zásahy stále. A bude jen otázka, jak dlouho si to ekonomicky budeme moci dovolit.

Autor: Zdeněk Říha | čtvrtek 17.12.2020 22:57 | karma článku: 33,35 | přečteno: 1154x

Další články autora

Zdeněk Říha

O nových, mladých, nadějných soudruzích

Rád bych vám dnes představil jasnou rudou hvězdu mezi naší mládeží – je jím Tadeáš Žďárský. Pokud jste o něm ještě neslyšeli (já dodnes také ne), nezoufejte, není vyloučeno, že v blízké budoucnosti bude rozhodovat o našem životě.

26.5.2023 v 15:44 | Karma: 29,15 | Přečteno: 1305x | Diskuse | Ekonomika

Zdeněk Říha

Reality show u konce

Skončila reality show „Hledá se prezident“, všichni si můžeme vydechnout, marketingové týmy shrábnout vzhledem ke kvalitě kandidátů zasloužené peníze a možná je na čase se zamyslet, co jsme to vlastně viděli.

29.1.2023 v 12:49 | Karma: 7,54 | Přečteno: 165x | Diskuse | Politická aréna - pro politiky

Zdeněk Říha

Bludné kruhy evropských soudruhů

Ekonomie má nový pojem, který nesporně vejde do dějin. Zastropování. Souvisí s přesvědčením evropských proletářů, že mohou libovolně zasahovat do ekonomiky. Cena za tyto zásahy bude velká.

13.9.2022 v 21:41 | Karma: 26,00 | Přečteno: 574x | Diskuse | Politická aréna - pro politiky

Zdeněk Říha

O tržních selháních

Zuzana Kubátová to na Seznamu vzala pěkně od podlahy, když sepsala článek o tom, jak se vyvíjí ceny energií a do titulku hezky zostra napsala, že volný trh selhává.

29.8.2022 v 6:32 | Karma: 24,69 | Přečteno: 831x | Diskuse | Ekonomika

Zdeněk Říha

Opačný pohled na vstup do eurozóny

Přestože je stále více a více evidentní, že projekt tzv. Evropské měnové unie (EMU) nejde tím směrem, který si jeho tvůrci vysnili, stále jsou v České republice politici, kteří usilují o přijetí jednotné měny.

29.7.2022 v 6:58 | Karma: 29,07 | Přečteno: 791x | Diskuse | Ekonomika

Nejčtenější

Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?

25. dubna 2025  9:05

Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...

Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje

20. dubna 2025  8:48,  aktualizováno  13:55

Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...

Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií

21. dubna 2025  18:19

Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...

Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let

21. dubna 2025,  aktualizováno  12:07

Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...

Američané zadrželi na letišti mladé německé turistky. Musely se svléknout

22. dubna 2025  14:52

Americká pohraniční stráž zadržela na Havaji dvě mladé německé turistky, protože neměly vybrané...

Česká pošta sníží ztrátu, Balíkovna má potenciál, míní generální ředitel Štěpán

27. dubna 2025  14:16

V Otázkách Václava Moravce generální ředitel České pošty Miroslav Štěpán informoval, že se v...

K papežovu hrobu míří řady věřících. O začátku konkláve se rozhodne na začátku týdne

27. dubna 2025  10:23,  aktualizováno  13:59

Přímý přenos Na 200 tisíc lidí se v neděli opět sešlo ve Vatikánu na Svatopetrském náměstí a jeho okolí, aby...

Konflikt v baru skončil potyčkou. Dva lidé jsou pořezaní, čtyři zadržela zásahovka

27. dubna 2025  13:13,  aktualizováno  13:51

Policie vyšetřuje konflikt z Milevska na Písecku, kdy u baru Froll v neděli nad ránem zůstali po...

Muniční iniciativa bude pokračovat, mír na Ukrajině neohrožuje, řekla Černochová

27. dubna 2025  13:35

Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) v Otázkách Václava Moravce uvedla, že česká muniční...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 25
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 767x
Psaní zejména o opomenutých koutech ekonomie, ale sem tam také o historii nebo o věcech veřejných. 

Píšu to sem mj. i proto, aby nikdo nemohl říct, že "on to věděl a nic neřekl". 

Autor není od dubna 2023 členem žádné politické strany, či hnutí. 

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.