Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O "čistých" vozidlech

Český parlament se zabývá zákonem o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Vše je jistě v režimu “musíme to schválit, protože se jedná o nařízení EU".

Už jsem o tom na tomto blogu kdysi psal – tady. Zákon, o kterém je řeč, lze dohledat zde a příslušné nařízení EU tady. Na celé věci je zarážející několik věcí, zkusme tedy některé z nich probrat.

  1. Je neskutečné, jak se představitelé EU drží jejich zeleného údělu i přes současnou koronavirovou krizi, kdy bude schopnost ekonomiky vytvářet zdroje na zavádění opatření proti změnám klimatu velmi omezená. Je možná také dobré vědět, že emise CO2 v EU klesají. Zásluhu na tom mají samozřejmě jiné obory než doprava, ale ani v ní není vývoj tak dramatický. A podíváme-li se na toto video, jednoznačně dojdeme k závěru, že EU to celosvětově s omezováním CO2 nijak nevytrhne. Těchto emisí nejvíce produkuje Čína, Indie, USA a Rusko. Mezi první patnáctkou je v roce 2018 ze zemí EU jen Německo, jehož emise CO2 setrvale klesají od roku 1987.  Upřímně nevím, co si tady chce EU dokazovat, ale pochybuji, že jí jde o ekologii nebo o čistší přírodu.
  2. Cílem nařízení je postupně současná vozidla s konvenčním pohonem nahrazovat tzv. nízkoemisními (zde je limit produkce CO2 50 g/km, což může splnit jen elektrický nebo vodíkový pohon – standardní osobní automobil produkuje dle spotřeby cca 140 – 250 g/km), resp. vozidly s nulovými emisemi a to v kategoriích N1, N2, N3, M1, M2 a M3. Opravdu na to máme technologie? N3 jsou nákladní automobily s hmotností vyšší než 12 tun. I u autobusů je to velmi problematické – u elektrobusů především z hlediska dojezdu. Aby dopravci a cestujícím vůbec k něčemu byl, musí mít dojezd určitě vyšší než 500 km. Elektrobusy ho budou mít nejvýše poloviční a to ještě za optimálních podmínek (rovinatý terén, příznivá teplota, aj.). Nabízí se otázka, jak můžeme zákonem nařizovat používání technologií, které nejsou dostatečně vyvinuté (elektrobusy) nebo v podstatě neexistují (nákladní elektromobily).
  3. Vše má samozřejmě i svou ekonomickou stránku. Elektrobus je cca o 100 – 150% dražší než klasický. To i při nižších nákladech na údržbu a provoz z něj činí nenávratnou investici. Musíme uvažovat také náklady na vybudování dobíjecí infrastruktury a velmi pravděpodobně bude nutné během doby životnosti vyměnit baterie. Elektrobus bude mít nižší dojezd, není tedy vyloučeno, že celkem bude autobusů potřeba zakoupit více. Zkusme si to uvést na následujícím příkladu Ústeckého kraje: tamní dopravní společnost chce koupit 161 autobusů za 1 mld. Kč, tedy cca 6 mil. Kč za autobus. Pokud bychom uvažovali, že 41% těchto vozidel – tedy 66 ks - musí být tzv. čistých, tak při dvojnásobné ceně budou náklady na tuto zakázku o 396 mil. vyšší. Pokud bychom uvažovali vodíkové autobusy, bylo by navýšení dramaticky vyšší, ale to je v současné době jen scifi. Zůstaneme-li v Ústeckém kraji, je dobré vnímat, že 396 mil. Kč je zajímavá suma např. na řešení zdravotní péče ve Šluknovském výběžku.
  4. V rámci tohoto zákona se uvažuje o podpoře vozidel jezdících na bioplyn. V autobusové dopravě se v posledních letech masivně přecházelo na CNG, proto je s podivem, jak je tento pohon opomíjen. Navíc je otázka, kolik bioplynu jsme schopni v naší zemi vyprodukovat. Alespoň dle těchto informací to v roce 2030 může být pouhých 6 % celkové spotřeby plynu.

Vždycky říkám, že  úvahy o elektromobilitě mají dvě úrovně. Ta nižší, to jsou otázky aktuálního stavu technologie, ekonomické efektivnosti, kvality a dalších hledisek. O tom je možné v podstatě donekonečna diskutovat. Ta vyšší a důležitější úroveň, to jsou úvahy teoreticko-ekonomické. Psal jsem o tom zde. Jde o to, že inovace má řídit trh, nikoli vláda, stát nebo jakákoli, např. evropská komise. To, co vznikne díky regulacím, dotacím, kvótám, aj. státním zásahům bude potřebovat tyto zásahy stále. A bude jen otázka, jak dlouho si to ekonomicky budeme moci dovolit.

Autor: Zdeněk Říha | čtvrtek 17.12.2020 22:57 | karma článku: 33,35 | přečteno: 1154x
  • Další články autora

Zdeněk Říha

O nových, mladých, nadějných soudruzích

Rád bych vám dnes představil jasnou rudou hvězdu mezi naší mládeží – je jím Tadeáš Žďárský. Pokud jste o něm ještě neslyšeli (já dodnes také ne), nezoufejte, není vyloučeno, že v blízké budoucnosti bude rozhodovat o našem životě.

26.5.2023 v 15:44 | Karma: 29,15 | Přečteno: 1276x | Diskuse | Ekonomika

Zdeněk Říha

Reality show u konce

Skončila reality show „Hledá se prezident“, všichni si můžeme vydechnout, marketingové týmy shrábnout vzhledem ke kvalitě kandidátů zasloužené peníze a možná je na čase se zamyslet, co jsme to vlastně viděli.

29.1.2023 v 12:49 | Karma: 7,54 | Přečteno: 162x | Diskuse | Politická aréna - pro politiky

Zdeněk Říha

Bludné kruhy evropských soudruhů

Ekonomie má nový pojem, který nesporně vejde do dějin. Zastropování. Souvisí s přesvědčením evropských proletářů, že mohou libovolně zasahovat do ekonomiky. Cena za tyto zásahy bude velká.

13.9.2022 v 21:41 | Karma: 26,00 | Přečteno: 572x | Diskuse | Politická aréna - pro politiky

Zdeněk Říha

O tržních selháních

Zuzana Kubátová to na Seznamu vzala pěkně od podlahy, když sepsala článek o tom, jak se vyvíjí ceny energií a do titulku hezky zostra napsala, že volný trh selhává.

29.8.2022 v 6:32 | Karma: 24,69 | Přečteno: 824x | Diskuse | Ekonomika

Zdeněk Říha

Opačný pohled na vstup do eurozóny

Přestože je stále více a více evidentní, že projekt tzv. Evropské měnové unie (EMU) nejde tím směrem, který si jeho tvůrci vysnili, stále jsou v České republice politici, kteří usilují o přijetí jednotné měny.

29.7.2022 v 6:58 | Karma: 29,07 | Přečteno: 786x | Diskuse | Ekonomika
  • Nejčtenější

Putinův fotbalista. Čech strhává vlajky Ukrajiny a šíří propagandu. Je za hrdinu

31. října 2024

Premium Příběh Jaroslava Dolejše je ukázkou, jak funguje ruská propaganda a jak se z amatérského sportovce...

Obyčejně nikoho nepodporuji, ale teď musím, řekl Schwarzenegger k volbám

30. října 2024  18:03

Herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger oznámil, že v prezidentských volbách v USA...

Vraťte nám kus země, žádá Polsko. Spor by vyřešilo darování budovy ambasády

3. listopadu 2024

Premium Ačkoli se zdá, že má Česko s Poláky bezproblémové vztahy, pod povrchem doutná mnohaletý spor. Týká...

V Rakousku bojují o život dva Češi. Jeli na střeše metra, srazil je nadchod

31. října 2024  12:09,  aktualizováno  16:02

V rakouské nemocnici bojují o život dva Češi, kteří se v úterý ve Vídni vážně zranili při jízdě na...

Astronomická pokuta. Rusko žádá po Googlu už 2,1 kvintiliardy dolarů

30. října 2024  15:27

Rusko požaduje po americké společnosti Google uhrazení rekordní pokuty v souvislosti s blokací...

Při pátrání po miminku našli hledaného muže, příčinu smrti dítěte určí pitva

4. listopadu 2024  11:43

Muže, který se vyhýbal vězení za neplacení alimentů, vypátrali policisté, když v sobotu v Dobrušce...

D8 na Německo uzavřely tři nehody, několik zraněných. Policie odklání dopravu

4. listopadu 2024  11:16,  aktualizováno  11:37

Dálnice D8 je mezi exity Bílinka a Řehlovice ve směru na Německo uzavřená kvůli několika dopravním...

České písně ve zpěvníku EU? Lidovka, husitský chorál a hned dvě od Uhlíře a Svěráka

4. listopadu 2024  11:17

Po devíti letech příprav vychází první zpěvník Evropské unie. Obsahuje 164 písní. Za Česko je v něm...

Výzkum vesmíru pomohl Česku při povodních, řekl Pavel. V oboru vidí perspektivu

4. listopadu 2024  11:15

Česko by podle prezidenta Petra Pavla mělo kosmickým aktivitám věnovat velkou pozornost. Je v nich...

  • Počet článků 25
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 764x
Psaní zejména o opomenutých koutech ekonomie, ale sem tam také o historii nebo o věcech veřejných. 

Píšu to sem mj. i proto, aby nikdo nemohl říct, že "on to věděl a nic neřekl". 

Autor není od dubna 2023 členem žádné politické strany, či hnutí. 

Seznam rubrik