Elektromobilita a obecná ekonomie
To, na co bychom se měli zaměřit, jsou způsoby, jakými je prosazována a se kterými máme díky socialismu bohaté zkušenosti.
Jak už jsem napsal, pokud se podíváte do diskuzí pod články o elekromobilitě, najdete tam nekonečné debaty o tom, kolik máme (ale spíš nemáme) dobíjecích stanic, zda elektromobily jednou zlevní tak, že si je budou moci dovolit i lidé s průměrnými příjmy bez jakýchkoli daňových nebo dotačních stimulů (přiznejme si – to nikdo neví) nebo se řeší technické parametry samotného elektromobilu, zejména dojezd.
Klíčové jsou ale jiné věci, které spadají do toho, co řeší teoretická ekonomie. Přístupy, jakými jsou elektromobily zaváděny, nemají daleko k direktivně řízené ekonomice, kterou jsme tu měli před rokem 1989. Proto si k tomu dovoluji přidat následujících pár poznámek:
- nositelem inovací je podnikatel, ne stát, ne jakákoli podnikatelskému prostředí nadřazená centrální jednotka nebo skupina lidí,
- bude-li nositelem inovací stát, je nutné smířit se s distorzemi, které v důsledku toho budou v tržních vztazích vznikat,
- vlastnická práva jsou základním pilířem zdravé ekonomiky a jakékoli jejich omezování (tj. nařizování soukromým podnikům, co mají vyrábět) může vést k neefektivitám, které mnohdy není možné dopředu odhadnout a kvantifikovat,
- je třeba při všech zaváděných opatřeních respektovat svobodu jednotlivce a pečlivě zvažovat regulace, které se této svobody dotýkají a které ji mohou omezit,
- v dopravě (zejména v silniční nákladní dopravě) se setkáváme s velmi tvrdým konkurenčním prostředím, kde i malé zvýšení cen může znamenat ztrátu zákazníka,
- u jednotlivých dopravních módů je nutné uvažovat nikoli jen negativní externality, ale i pozitivní, kdy tou nejvýraznější je zajištění obchodu jako jednoho ze zdrojů „bohatství“ (komparativní výhody),
- otázkou je, jak zásadní vliv externality na ekonomický systém, resp. společnost, mají a zda tento jejich vliv není současnou vědou přeceňován,
- nové technologie (sdílení, autonomní vozidla, alternativní pohony, aj.) musí přicházet na evolučním principu při zachování základních tržních principů, legislativa musí na tyto technologie reagovat tak, aby jejich nástupu nebránila,
- z ekologického hlediska je velmi problematická těžba surovin, které s nástupem zejména elektromobility budou poptávány, zejména lithium, nikl, měď nebo kobalt. S tím souvisí i ekologické dopady takové těžby.
- úroveň dopravních technologií v budoucnosti v řádech desítek let nelze odhadnout,
- v neposlední řadě lze zmínit pojem rozptýlené znalosti, který do ekonomické vědy vnesl Fridrich August Hayek v roce 1945. Jedná se o specifické znalosti, které mají miliony lidí po celém světě. Tyto znalosti lze pak optimálně integrovat prostřednictvím tržního systému, ne prostřednictvím centrálně plánované nebo centrálně administrované ekonomiky, resp. jakékoli centrální autority.
Obecně se dnes děje to, že se levicové strany (byť se označení levicové zuřivě brání), které ovládají Evropskou unii, snaží stále agresivněji vnutit lidem svou představu, jak by společnost měla fungovat. Elektromobilita není jediný, ale zcela jistě jeden z nejviditelnějších příkladů. V historii tyto pokusy vždy vedly k nesvobodě a ekonomickému poklesu. Je dobré si to stále znovu a znovu připomínat.
Zdeněk Říha
O nových, mladých, nadějných soudruzích
Rád bych vám dnes představil jasnou rudou hvězdu mezi naší mládeží – je jím Tadeáš Žďárský. Pokud jste o něm ještě neslyšeli (já dodnes také ne), nezoufejte, není vyloučeno, že v blízké budoucnosti bude rozhodovat o našem životě.
Zdeněk Říha
Reality show u konce
Skončila reality show „Hledá se prezident“, všichni si můžeme vydechnout, marketingové týmy shrábnout vzhledem ke kvalitě kandidátů zasloužené peníze a možná je na čase se zamyslet, co jsme to vlastně viděli.
Zdeněk Říha
Bludné kruhy evropských soudruhů
Ekonomie má nový pojem, který nesporně vejde do dějin. Zastropování. Souvisí s přesvědčením evropských proletářů, že mohou libovolně zasahovat do ekonomiky. Cena za tyto zásahy bude velká.
Zdeněk Říha
O tržních selháních
Zuzana Kubátová to na Seznamu vzala pěkně od podlahy, když sepsala článek o tom, jak se vyvíjí ceny energií a do titulku hezky zostra napsala, že volný trh selhává.
Zdeněk Říha
Opačný pohled na vstup do eurozóny
Přestože je stále více a více evidentní, že projekt tzv. Evropské měnové unie (EMU) nejde tím směrem, který si jeho tvůrci vysnili, stále jsou v České republice politici, kteří usilují o přijetí jednotné měny.
Další články autora |
Putinův fotbalista. Čech strhává vlajky Ukrajiny a šíří propagandu. Je za hrdinu
Premium Příběh Jaroslava Dolejše je ukázkou, jak funguje ruská propaganda a jak se z amatérského sportovce...
Obyčejně nikoho nepodporuji, ale teď musím, řekl Schwarzenegger k volbám
Herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger oznámil, že v prezidentských volbách v USA...
Vraťte nám kus země, žádá Polsko. Spor by vyřešilo darování budovy ambasády
Premium Ačkoli se zdá, že má Česko s Poláky bezproblémové vztahy, pod povrchem doutná mnohaletý spor. Týká...
V Rakousku bojují o život dva Češi. Jeli na střeše metra, srazil je nadchod
V rakouské nemocnici bojují o život dva Češi, kteří se v úterý ve Vídni vážně zranili při jízdě na...
Astronomická pokuta. Rusko žádá po Googlu už 2,1 kvintiliardy dolarů
Rusko požaduje po americké společnosti Google uhrazení rekordní pokuty v souvislosti s blokací...
Rozhodující hodiny voleb. Trump navyšuje náskok, sčítají se swing states
Přímý přenos Americké prezidentské volby vrcholí, hlasy se aktuálně sčítají ve většině z padesáti států. Donald...
Svět staví obří baterie ve velkém, Česko zaostává i za Východem, říká expert
Premium Česko je poslední zemí v Evropské unii, jejíž zákony nepočítají s ukládáním energie. Kvůli tomu...
Kdysi byla slavná, nyní upadá. Vídeňskou Mariahilfer opouštějí obchodníci
Mariahilfer Strasse, jedna z nejvýznamnějších nákupních ulic ve Vídni a také v celém Rakousku se...
Nebuďme hloupí, Green Deal využijme. Ministr Vlček o autoprůmyslu i Dukovanech
Rozstřel Lukáš Vlček (STAN) se před měsícem stal ministrem průmyslu a obchodu. V příštím roce chce hlavně...
- Počet článků 25
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 764x
Píšu to sem mj. i proto, aby nikdo nemohl říct, že "on to věděl a nic neřekl".
Autor není od dubna 2023 členem žádné politické strany, či hnutí.