- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
@jakubhajek Hlavně pro křesťanskou filosofii má mnohem větší význam Sv. Tomáš Akv., než Sv. Augustin, ten je spíš slaměným panákem.
O osm se, vložil jsem svůj text z Twitteru, včetně adresy.
Křesťanství popisuje a určuje vztahy člověka k člověku, člověka ke společnosti a člověka k |Bohu a to na základě 3 tisíceletého zkoumání lidského nitra. Aby ovšem se lidé mohli orientovat v ostatních dimenzích, mimo tyto vztahy, třeba k přírodě, určila katolická církev jako závaznou Aristetolovu nauku - křesťané se v případě přírody řídili Aristotelem. To je také vlastně jeden z hlavních důvodů, proč byla tak komplikovaně přijímána Koperníkova nauka.
Aristoteles řekl, točí se kolem Země a platilo to dva a půl ticíce let.
Jinak Platon by z vás měl radost, ale nezapoměl jste na jeho ideu převtělování duší, nebo to vám nehodilo ?
Křesťanství je předně náboženstvím zjeveným a ne nějakým filozofickým systémem. Pilířem je evangelium a osoba Ježíše Krista a ne Platóna. To je ten neměnný základ a ne to co o čem píšete. A pokud jde o oblast filozofie pak křesťanství prizmatem vlastní optiky převzalo některé prvky jak z Platónské filozofie tak i Aristotelské.
Na otázku zda je křesťanství socialistické či kapitalistické je jasná odpověď ani jedno, protože křesťanství není ekonomickým systémem. Snahy o spojení křesťanství se socialismem byly a jsou odsouzeny církví. Už na úrovni filozofie přístup ke společnému dobru je odlišný u socialismu a křesťanství. Křesťanství odmítá myšlenku kolektivního dobra jako dobra abstraktního celku.
Sice žijeme v době relativního blahobytu, takže nás zimní nedostatek tepla, světla a potravy nemusí tolik tížit jak naše prapředky, ale stejně má ta pohanská oslava slunovratu větší smyl než "naroubované" křesťanské Vánoce. Stále je konec roku dobou sebevažd, depresí a úmrtí zapříčiněných zimním úbytkem světla a tepla. Možná, že i sám autor naposled vydechne ze stejného důvodu v době kolem zimního slunovratu.
A Křesťasné uctívání vyšších bytostí ( nic proti tomu) lze klidně "naroubovat" na jakýkoliv jiný termín během roku . Ale chápu, proč to "věrozvěsti" termínově nastavili tak jak to nastavili. Bylo teba pohanské svátky slunovratu něčím nahradit. Nebo spíš zakrýt a vytlačit.
Vy jste "polyhistor" jako B. Engels. Ten napsal, že Zjevení (Apokalypsa) je nejprimitiv-
nější křesťanskou knihou, protože v ní Ježíš Kristus vystupuje jako netvor se 7 očima
a 7 rohy. Přitom je to krásná symbolika - 7 je číslo plnosti, 7 rohů znamená plnost moci,
7 očí plnost poznání.
Chce to více pokory i studia původních pramenů. Jinak děláte ostudu sobě i Svobod-
ným.
Člověk má šest smyslů. 5 fyzický a šestým je intuice, napojení na vědomí.
Pokud se takto začnete dívat na člověka, spousta věcí vypadá jinak. Nemusíte věřit, stačí poznávat.
Křesťanství je velice nešťastný kříženec židovské mystiky s nejpokleslejší spiritualitou starověku - se "spiritualitou" římskou.
Jinak ovšem zajímavé a podnětné zamyšlení.
Bla, bla, bla. To nemá autor nic skutečného na práci, než se vyžvanit na dvě stránky k něčemu, co je celé banální - neboť - pokud by opravdu byl souznělý s idejemi Svobodných - by neměl potřebu řešit něco, co je tak silně spjato s individuální volbou? Hromada zbytečných slov. Raději jste měl, autore, pořádně agitovat a udělat v Berouně lepší výsledek.
Autor posuzuje celé křesťanství podle (ex-)hříšníka Augustina a jeho filozofie, která je samozřejmě ovlivněna vlastním životem Augustina. Přičemž už za jeho života se tato filozofie nesetkávala s pochopením současníků. Ale pro mnohé zlobry, kteří se ke křesťanství hlásí ze všelijakých pohnutek, je Augustinův koncept dědičného hříchu a z toho vyplývajícího "slzavého údolí" vítanou výmluvou pro páchání dalšího a dalšího zla.
Pokud chcete posuzovat křesťanství, posuzujte ho prosím podle života a skutků Ježíše Krista. Všichni jeho následovníci byli jen obyčejní lidé, kteří nedokázali porazit ďábla ani smrt.
Křesťanství není určitě založeno na na tom, co napsal Augustin. Je založeno na Ježíši Kristu, který je popsán v Bibli, a pak také na životech a skutcích mnoha miliard křesťanů, kteří sice nic nenapsali, ale o to více stihli vykonat.
Kristus by Vás za názory ve vašich článcích určitě nenapadal, neokřikoval ani nehnal na hranici. Řekl by Vám jednu větu, možná i více vět, ze kterých byste si sedl na zadek a nebyl schopen odpovědi. Následkem toho byste se stal buď jeho následovatelem, nebo pronásledovatelem (pokud máte tvrdou hlavu i srdce).
Zkuste příští článek napsat jako polemiku s Kristem. Co byste udělal a řekl líp než on?
"Přičemž už za jeho života se tato filozofie nesetkávala s pochopením současníků."
To mne zajímá, můžete být trochu konkrétnější?
"Ale pro mnohé zlobry, kteří se ke křesťanství hlásí ze všelijakých pohnutek, je Augustinův koncept dědičného hříchu a z toho vyplývajícího "slzavého údolí" vítanou výmluvou pro páchání dalšího a dalšího zla."
S tím jsem se tedy ještě nesetkal ...
Křesťanství, resp. teologie - dogmatika, má své kořeny také v aristotelismu. Křesťanské myšlení je ovlivněno nejen Augustinem ale i Akvinským, a to jste v článku jaksi opomněl..