- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Některé ty vaše požitky jsou umožněny tím, že jste platil státu.
A kdybych mu neplatil, tak bych si je mohl koupit sám. A ještě bych si mohl vybrat co opravdu chci.
Vzhledem k tomu, že jsem vždy byl a stále jsem kriticky uvažujícím člověkem, tak k tomu pojednání řeknu jediné: Bylo by skvělé, kdyby si všichni obdivovatelé Ayn Randové mohli na chvilku vyzkoušet, co říkají... Možná by to pak neříkali...
Jenže asi uvažujete v dimenzích, které vám nastavil stát svým systémem vzdělání.
Možná bychom to mohli zjednodušit, když tenhle článek je podložen programem SSO, který je čirým extraktem neoliberální ideologie, tak jak se v 70.letech začala prosazovat. V USA Reagan, ve Velké Británii Thatcherová, u nás Klaus.
Je velmi prostá až prostinká a je možno ji shrnout do 3 bodů:
1) vše vyřeší trh (i ekologické a sociální problémy)
2) stát je vždy ten špatný (a tak ho ořežme nebo zlikvidujeme)
3) individualizovaný jednotlivec se vždy rozhodne racionálně (tak hlavně ne žádné odbory nebo něco podobného, každý přece musí stát zcela svobodně sám proti zbytku světa a výsledkem jednání dvou svobodných subjektů - třeba General Dynamics a občana - bude prvotřídní pracovní smlouva)
Protože už to není jen ideologie, ale výsledky její aplikace můžeme ve zmíněných zemích vidět a nejsou zrovna nijak úchvatné, myslím si, že je to ideologie špatná a že je tedy třeba odmítnout i program, který je na ní založený.
Problém Vámi uvedených politiků (Reagan, Thatcher a Klaus) byl, že o tom sice mluvili, ale přitom sami ten (špatný) stát řídili a pomáhali ho tak udržovat v chodu, místo aby se ho snažili zlikvidovat.
Z Vašich dosavadních reakcí usuzuji, že to vlastně chápete, jen považujete sám sebe (ať už vědomě či podvědomě) za jednoho z těch, kteří z té agrese / predace profituí
S článkem v zásadě souhlasím.
Problémem je to, že občan prakticky nemá žádnou možnost ovlivnit daňové směřování a jejich praktické využití. Možná bych v sobě pociťoval jistý stupeň altruismu a rozdělil bych se o svůj výdělek s tím, který OPRAVDU nemá možnosti mít tolik co já. /nemocní , invalidé apod./
Řečeno jinak, v každém státě existuje skupina jedinců, pro něž jsou daně zdrojem příjmů. Tito budou vždy - ve svém volném čase, zatímco producenti daní musí pracovat - bojovat za jejich buď zachování či ještě větší výběr. Racionalita využití daní je na velmi nízké úrovni a nikdo není ochoten píchnout do vosího hnízda. Sliby o úpravě daňové zátěže a jejich lepším využití patří k předvolebnímu folklóru, který žádná strana nemyslí vážně.
No, já si sice taky nedokážu představit současnou společnost bez státu a daní, ale jsem všemi deseti pro, aby se vliv státu a přerozdělování skrze daně omezil na nejnižší možnou míru. A kde je ta míra? Funkční policie, obrana a soudy. Státní správu posunout co nejblíže občanům tedy obecní záležitosti nechť řeší obec a státní stát, kraje by myslím být nemusely vůbec. Na obecní záležitosti není třeba aby stát vybíral daně, ať si je vyberou obce podle toho jak budou chtít jejich občané bohatou obec. Zřejmě pak bude spousta obcí na úrovni osad na východním Slovensku, ale to bude věc těch co tam žijí.
Tak k daním trochu vážněji - je to totiž to, čím platíme za civilizaci - i když na konci března to hodně lidí rozčiluje a jak vidno i z tohoto článku nejen a konci března...
Daně plnily a plní různé funkce, ale o jedné z nich se autor nezmiňuje (ani o funkci cenotvorné cestou spotřební daně, ale to není pro tuhle úvahu významné) - je to pojítko mezi občanem a státem. Když platím daně, mám právo od státu něco požadovat.
Existují i dnes státy, kde občané neplatí žádné daně - a nemusí to být jen ropné státy, což vidíme na některých afrických zemích, kde roli příjmu z ropy nahrazuje "rozvojová pomoc".
Kupodivu to nevede ke stabilitě a spokojenosti občanů - jak vidíme z pokusů o převraty a puče. Státní aparát má příjem zajištěný odjinud, tak proč by měl naslouchat občanům - oni je neplatí? Stát bez podpory občanů je také slabý - občané se s ním neidentifikují, uvedené pojítko chybí a tak se se silnou zahraniční podporou k moci dostávají i režimy bez jakékoliv legitimity.
Opravdu si přejeme neplatit žádné daně a vše co budeme potřebovat si budeme platit ze svých - nezdaněných příjmů?
ano, já si to přeju.
pokud podle Vás někde existují státy, kde se neplatí daně (myslíte asi Somálsko, nebo co?), potom si musíte uvědomit, že samotná absence daní není klíčovou charakteristikou svobodné společnosti. I kdyby v nějaké zemi vládl ropný šejk a z nějakého důvodu neuvaloval na občany daně, ale přitom by šlo o islámskými zákony ovládaný stát, tak samozřejmě nejde o svobodnou společnost, stejně jako není svobodnou společností Somálsko, kde (v některých částech) neexistují státní struktury, ale přitom tam vládne chaos a kmenové války. Pokud bychom odvrhli altruistickou etiku, potom odstranění daní by bylo jenom jedním z kroků - vedle toho bychom se rozloučili s celou řadou dalších státních zásahů, a hlavně: protože egoistická etika je založena na rozumu, nedočkali bychom se žádných kmenových válek a zločineckého chaosu, protože racionální egoisté spolu jednají na principu obchodu.
od státu nemáte za placení daní právo požadovat vůbec nic. nemáte se státem žádnou smlouvu, a stát může jedním jediným zákonem Vaše údajné nároky okamžitě popřít.
Etika, dane, konfiskace. Urcite zajimavy clanek, nejen nazev. Karma.
Tak fajn.
Právě jsme se osvobodili od všech daní - v teorii - ať můžeme v úvahách pokračovat.
Co dál?
Jak si představujete, že bude naše společnost fungovat?
Mimochodem - už někdy taková společnost existovala a fungovala?
Právě tak společnost vždy fungovala, mírové soužití a dobrovolná spolupráce jsou podstatou civilizace. Dokonce funguje i navzdory masivní agresi státu, které musí odolávat. Ta bohužel sílí, což působí morální a ekonomický úpadek
Obávám se, že když započítáme zcela všechny daně a daně z daní, tak se to zdanění ve skutečnosti pohybuje (podle spotřeby daného jedince) až někde kolem 70%