Ekonomická krize je především příležitostí pro další rozvoj

V posledním roce jsme svědky dalších a dalších negativních zpráv o vývoji evropské a potažmo i české ekonomiky. Zdá se, že pokles růstu a možná i recese se nevyhnou ani malé české ekonomice, nejsme izolovaným ostrůvkem uprostřed Evropy a ani největší optimisté již raději vývoj české ekonomiky nekomentují. Přesto vnímám některé kroky podniků nikoliv za důsledek ekonomické krize, ale nutné kroky pro další rozvoj, které již měly přijít dávno a podniky by je musely přimout dříve nebo později. Ani evropské dotace nezakryjí skutečné chyby managementů a nenahradí výpadky v tržbách. Současná krize je tak často jen dobrou záminkou omluvit své manažerské nebo vlastnické chyby .

flickr.com

Krize není důvodem uzavření nesmírně medializovaných skláren, důvodem jsou spíše dlouhodobé chyby managementu a výmluvy na čínské plagiáty působí dnes opravdu legračně, copak manažeři v těchto krachujících podnicích (přesto dobře placení) nevěděli o existenci levných asijských výrobců? Proč jsou tak překvapeni? Takové podniky nemají na trhu co dělat a je dobře, že existuje zákon o konkurzu a zbaví českou ekonomiku těchto energeticky nenasytných a marketingově impotentních "dinosaurů".

Přesto čekají těžké časy i podniky, které jsou řízeny mnohem lépe. Pokles poptávky v řadě odvětví je již neodiskutovatelným faktem a především automobilový průmysl se ocitá ve skutečně svízelné situaci. To se projeví i na dalších sektorech a všichni budeme bojovat s důsledky nezodpovědných investičních pobídek socialistů, které zaměřily českou ekonomiku tak masivním způsobem právě na automobilový průmysl.

Je tato krize skutečně novou zkušeností? Myslím, že ne. Jen nesmíme dělat stejné chyby, jaké se dělaly v devadesátých letech v privatizaci a poté v době bankovní krize na konci devadesátých let, především pak bezhlavé propouštění zaměstnanců a nezodpovědné zastavení všech investic.

Jaké jsou staronové recepty pro období recese?

Především se poučme s vlastních chyb v minulosti a považujme recesi nebo pokles poptávky za příležitost k dalšímu rozvoji a případně i k růstu. Každá krize ve světě přinesla řadu nových nápadů, přístupů, úspěšných příběhů. Přesto musíme přijmout řadu nepopulárních opatření, zkusme je však trochu jinak, než tomu bylo v devadesátých letech.

a) Snižování stavu zaměstnanců se řada podniků včetně těch menších nevyhne. Celý proces propouštění zaměstnanců je však potřeba dělat novými způsoby, aby si podnik uchoval pověst atraktivního zaměstnavatele. Vytvořte systém pomoci propouštěným zaměstnancům, inovujte systém benefitů pro stávající zaměstnance, využijte situace, kdy je méně práce, k tomu, aby se zaměstnanci vzdělávali, namísto obvyklého posílání domů za 60% platů a populistického propouštění pracovníků v administrativě podniku, neboť ti přece nepřinášejí hodnotu (proč tam tedy seděli ?) ...

b) Snižování nákladů určitě není nic nového. Tento krok by měl platit vždy, nejen v recesi a pokud se tak nestalo, pak je to v době recese jen důkazem toho, že management tuto stránku řízení zanedbával (dříve jste na to neměli čas ?). Přesto je možné více dbát na implementaci staronových manažerských přístupů, například zavádění štíhlých procesů, štíhlé administrativy a štíhlé výroby, pokud jste tak již učinili dávno, věřte, že tady jsou vždy obrovské rezervy a období recese je ideální dobou pro takové úsilí. Není náhodou, že Baťovy závody zaváděly tyto postupy právě v období 30.let minulého století ...

c) Inovace byly, jsou a vždy budou jedním z pilířů podnikatelského úspěchu a růstu. Jsou také tím, v čem jsme byli vždy lepší než levní plagiátoři z Asie. Méně práce na zakázkách znamená více času na inovační projekty. Zastavíte-li inovační projekty, dříve nebo později "sklidíte ovoce svého počínání". Současná bankovní krize brzdí přísun peněz do podnikové sféry a může tak znamenat, že se české podniky nedostanou k úvěrům, které pro inovativní investiční projekty potřebují. Tady musíme využít šancí poskytnutých evropskými dotačními fondy, byť osobně na dotace příliš nevěřím a dobrý projekt dotace nepotřebuje, dotace je jen třešničkou na dortu, způsobem, jak dostat část zaplacených daní zpět do firmy ...

d) Není lepší čas na akvizice než v době ekonomické krize. Pokud si to jen trochu můžete dovolit, nakupujte firmy s budoucím potenciálem růstu ! Nejen u nás nebo v Evropě, ale i v Číně již pociťují důsledky ekonomické krize a tak je to pro nás všechny obrovská příležitost pro akvizice na těchto trzích, získejte kontrolu nad podniky, které jsou pro Vás důležité, nebo převezměte moc nad svými konkurenty. I malá a střední firma má šance rozšířit své podnikání do Maďarska, Litvy, Ruska nebo dalších zemí, kde se nyní v krizi ocitá řada zajímavých firem ...

I tady u nás v českých zemích jsou tisíce schopných manažerů a podnikatelů a věřím, že se ve světě neztratíme. Držme si palce.

Hodně štěstí v novém roce 2009 !

Autor: Libor Witassek | středa 31.12.2008 11:45 | karma článku: 9,93 | přečteno: 740x