- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Česká otázka (1895)
https://web2.mlp.cz/koweb/00/03/95/21/43/ceska_otazka.pdf
Jan Hus. Naše obrození a naše reformace (1896)
Nová Evropa: Stanovisko slovanské (1920)
https://web2.mlp.cz/koweb/00/03/99/99/13/nova_evropa.pdf
Světová revoluce (1925)
Čechoslovakismus není Masarykův výmysl. Čechoslovakismus tady byl dřív než se Masaryk narodil. Česká a slovenská inteligence už od Kollára považovala Čechy, Moravu a Slovensko za jeden kulturní prostor a dosud tomu tak je. Málokdo považuje Slováky a slovenské umělce za představitele cizí kultury.
Od r. 1993 jsme rozdělení, ale to bylo politické rozhodnutí. Obnova Československa je v budoucnu možná.
Karel Havlíček Borovský, 1851: „Čechoslovanské země, Čechy, Morava, část Slezska a Slovenska v Uhřích jsou již dávno v literárním a duševním životě jedním národem, a větší část jejich byla již i jedním státem. Znamenitější duchové jak z Čech, tak z Moravy, tak i ze Slovenska od jakživa směřovali k úplnému spojení těchto zemí jednoho národu, a považovali sebe vždy za údy jednoho kmene, na co svědčí jména a spisy nejznamenitějších mužů ze všech těch krajin.“
Je úsměvné, ale i velmi trapné, když mnozí z těch, kdo se odvolávají na odkaz TGM, jsou schopni nazývat nacionalistou a označovat "neevropanem" každého, kdo má na českou "otázku" v kontextu současného vývoje Evropských dějin, stejný názor jako měl on.
Takto pejorativně jsou většinou označováni lidé, kteří se hlásí k husitství a obecně k české reformaci.
Masaryk, Světová revoluce:
„Od dětství jsem cítil své češství konkrétně v pochopení charakteru, názorů a života svých krajanů tam na Slovácku a na Slovensku a postupem doby na Moravě a v Čechách. Praha zajisté má stejné oprávnění jako Čejkovice nebo Bystřička, ale v Praze je příliš mnoho lidí, kteří nežijí nerudovskou malostranštinou, nýbrž kavárenskou abstraktností a hospodskou fantastičností. To ovšem platí o všech městech a také u jiných národů, ale proto to není méně odporné. Své češství a slovenství cítím, řekl bych, venkovsky, dialekticky, filosoficky cítím s Husem, Chelčickým, Žižkou atd. až po Havlíčka.“
„Hus a jeho následníci jsou nám vzorem mravní odhodlanosti, pevnosti a náboženské opravdovosti. Hus začal boj se světskostí církve a národ šel za ním; jeho boj o vyšší mravnost a zbožnost, zpečetěný obětí života, byl bojem proti mravní dekadenci církve, kněžství a papežství. Žižka dovedl Husův boj o životní zásady doplnit obranou železem, když Řím proti našemu národu vyhlásil tažení Evropy ve jménu kříže. Chelčický poznal, že boj proti tehdejšímu světskému panování kněžstva důsledně vede k boji proti státu, opírajícímu se o církev, proti násilí církevnímu a politickému zároveň a podjal se boje humanity proti násilí s energií v pravdě žižkovskou; Chelčický přestřelil, ale tím nepadá jeho veliká idea. Komenský, poslední biskup české Jednoty bratrské, nám ujasnil, že pronikavá náboženská a mravní reforma nemůže být bez světla vzdělanosti a bez pečlivé výchovy. Hus a Žižka jsou nám vzorem, že život bez pravdy a přesvědčení, spravujícího celý život, je bezcenný; Chelčický a Bratrství učí, že život, založený na násilí, násilí státním a církevním, je špatný; Komenský nám ukázal cestu k jasnosti, všeobsáhlé moudrosti a lidskosti: v duchu těchto národních učitelů musíme pokračovat a podávat jejich světlo budoucím pokolením.“
Přes všechny klady se TGM dopustil fatální chyby, která možná předurčila i osud ČSR v době nástupu Hitlera k moci. Nazvat stát, ve kterém žilo více Němců než Slováků, "státem Čechů a Slováků" a postupovat podle toho, nemělo s demokracií nic společného.
Nedopustil se žádné chyby. Vytěžil z minima max. možného! Tzv. Sudety byly historicky součástí koruny české, žádné Slovensko před vznikem ČSR ani neexistovalo.Toliko Horní Uhry, coby součást R/U. TGM za podpory a ve spolupráci s M.R.Š. a E.B. dohodli s tehdy vítěz. mocnostmi I.WW podobu nového státu v hranicích, jež byly akceptovány! A zásadní roli tam hrála i geografie všech území(pohoří i vodní toky). Navíc, tzv. Čs. legie byly též nemalým ,,argumentem"!
Jakemu odkazu?! Vytvoreni umeleho statu na vylhanych zakladech, ktery dvakrat padl? Stat, ktery si dodnes nechce priznat a napravit sve historicke preslapy? Masaryk je nadhodnoceny!
Masarykovi je možné leccos vytknout, ale jeho úloha v českých dějinách je přesto vysoce pozitivní. Rakousko si vykopalo hrob samo svou rigidní národnostní politikou. Když se Karel pokusil o nápravu, byly věci v pohybu, který nebylo možné zastavit.
Rodiče měli krásnou knihu o T.G. Masarykovi, ale chodily k nám "požární" hlídky, proklepávaly zdi, dívaly se i pod uvolněné dlaždice, zkrátka byly tak důkladné, že tatínek raději tu knihu odnesl neznámo kam. Škoda.
A proč tu knihu neměl dejme tomu někde vzadu ve své knihovně. Tak jako mojí rodiče. Od r. 1968 jsme doma měli také Českou otázku, vždy Hovory Čapka s TGM atd.
Česká otázka - překrásná kniha o nás samých. O našem národě i jeho vývoji připomínajíc a rozebírajíc také postoje a myšlenky dalších našich předních myslitelů, jako byli Palacký, Borovský, Kollár a mnozí další. Určitě se v ní mnozí najdou. A především nám usnadní pochopit nás samotné - náš národ - a nalézt své místo v tomto pošetilém světě. Naše postavení, náš vývoj i naše postoje a cíle. To, pro co naši předkové žili i umírali. Onu dnes již zapomenutou, ale přesto důležitou linii našeho vývoje i směřování.
Zdroj: http://wiltsch.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=623865
Ano, do toho bychom měli začít. Pak se dá pochopit i vize T.G.M., KTEROU DOKÁZAL AŽ ZHMOTNIT do podoby SUVERENNÍHO, SAMSTATNÉHO A MEZINÁRODNĚ UZNÁVANÉHO STÁTU! To vše vybudované na troskách Evropy po I.WW. A to vše natolik silné, že to převzala vetšina obyvatelstva tohoto státu za své a nezničila to ani II.WW jako taková. Bohužel to však velmi deformovaly dohody vítěz. mocností této války dělbou ,,sfér" svých vlivů a zájmů.
Ještě si přiznejme,že vývoj šel vskutku do leva (JM) a že jsme sami cítili potřebu přimknout se k mohutnému slovanskému dubisku.