- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Před časem jsem na reklamních panelech, které bývají na skleněných přístřešcích u zastávek tramvaje, viděl velký fotografický portrét herečky Selmy Hayekové. Fotografie její hlavy byla na výšku veliká asi metr, takže na snímku byla vidět každá podrobnost. Překvapilo mne, že jsem v jejích očích viděl odraz čtvercového světelného panelu, jaké dnes fotografové v ateliérech používají pro dosažení rozptýleného světla a tím také neostrého stínu. A před tím světelným panelem byla vidět trojnožka stativu a nad ní skloněný fotograf, jak se dívá do fotoaparátu. Fotografem byl zřejmě Američan a určitě za tu fotku dostal balík peněz. Že se nestyděl.
Když jsem já před padesáti lety fotografoval módu pro časopis Vlasta, musel jsem předložit své fotografie a diapozitivy 6x6 komisi DILIA, kterou tvořili starší a významní fotografové. Pamatuji se, že nezkoumali jenom osvětlení snímku, stín za modelkou, ale jeden z nich měl silnou lupu a zkoumal, zda v oku nejsou vidět dvě světla nebo odraz fotografa. Dnes o tom zřejmě nerozhoduje žádná umělecká komise a zákazníkovi je zřejmě fuk, jak fotografie vypadá.
Před několika dny jsem v MF DNES viděl dvakrát stejnou reklamní fotografii firmy Kaufland, na které tři vysmátí modelové cení své úsměvy do fotoaparátu. Pominu nesmysl v podobě dnes módních úsměvů vždy, všude a za každou cenu, pominu i staršího muže, jak cení svůj nehezký chrup, ale pozastavím se nad chrupem uprostřed stojící modelky. Má krásné bílé zuby, které na levé straně nahoře končí tmavými zuby, které vypadají jako zkažené a zanedbané. Toho si nikdo nevšiml?
Za tuhle „reklamu“ si fotograf dal jistě od Kauflandu dobře zaplatit. Jen nechápu, že to bez problémů prošlo rukama šéfa příslušné reklamní agentury a také nikoho z Kauflandu, kdo to dal udělat a zaplatil. Chtěl jsem napsat o úpadku dnešní reklamní fotografie, tak v tomto ho vidím.
Další články autora |
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Praha