- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Zkusím to ještě jednou a polopaticky. Položte si před sebe na stůl 100 zrníček čehokoliv. Pak je rozdělte na dvě hromádky po 50 kusech.
V které polovině bude padesáté zrníčko? A ve které bude 51. zrníčko?
Takto by se dalo uvažovat v nepoziční číselné soustavě (např. v římských číslicích), ve které chyběl výraz pro nulu, ovšem v poziční soustavě počítáme s nulou, tedy naše číselná řada (desítková soustava) se odvíjí od 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9. Pokud to rozdělíte, pak číslo 5 patří do té druhé poloviny. Stejně v hexadecimální soustavě (v počítačích) je číslo 10 reprezentováno znakem A. Ne že by nešlo něco stanovit pro zaokrouhlování - viz v příspěvku někde dole, ale jde o to rozdělování hromádky, které zcela jistě dobře fungovalo v době "římské" matematiky a třeba zaokrouhlovali dle Vaší úvahy, ovšem v desítkové poziční soustavě, na které stály už mechanické pokladny v minulém a předminulém století, logicky vyplynulo zaokrouhlování čísla 5 výše. Stejně to tak "cítí" naše výpočetní technika z výše uvedeného.
Je to nesmysl. Matematika zřejmě není autorova silná stránka.
Píšete: „Haléře první až padesátý patří do spodní poloviny koruny, haléře 51 až sto patří do horní poloviny koruny.“
OMYL! Vycházíte z mylného předpokladu, že existuje například hodnota 1 koruna a 100 haléřů (ten výš haléř sto), které se zaokrouhlují na 2 koruny. Nebo snad chcete tvrdit, že
1,99 + 0,01 = 1,100
Ve skutečnosti je sto setin rovno jedné, tudíž nejde o zaokrouhlení, ale o hodnotu n + 1:
1,99 + 0,01 = 2
bez jakéhokoli zaokrouhlování.
..
Správně je to takhle:
1,00 až 1,49 patří do spodní poloviny
1,50 až 1,59 patří do horní poloviny
Jsou opatření našich vlád, která se zdají být výhodná. Po čase se ale zjistí, o jaký nesmysl jde. Neumíme ani žít v souladu s přírodou a tak jedné vrstvě populace nevadí, že od března do října spíme o hodinu méně. Zvláště školáci musí, ano musí denně vstávat o hodinu dříve a nikdo neví proč. Vinou změn času na hodinách (čas jako takový posunout nelze) nastupují i do mateřských škol děti v 6.00 hod. na hodinách, což je v 5.00 hod. normálního času, který nám ukazuje 15.poledník.
Ta pravidla, paní Beránková, jsou špatná a je škoda, že jste to nepochopila. Ono se to tak učí na prvním stupni, ale to neznamená, že je to v pořádku.
Je to v pořádku, těch setin je celkem 99, nelze nastavit systém tak aby se setiny nebo jiná suma rozdělily naprosto přesně (platí i pro desetiny, tisíciny...)a proto platí pravidlo, že 5 se zaokrouhlí na horu, stejně jako 50, a dále 500....
Obávám se, že toho chytráka, který vymyslel používané zaokrouhlování, se už vyhodit nepodaří.
V nějakých speciálních případech se preferuje zaokrouhlování 5. na tzv. sudou - týká se to převážně zaokrouhlování setin či tisícin. Běžně však vždy 5 nahoru. Stejně jako začátek milénia, podobně je to i s rokem 0, který nikdy neexistoval, protože už to byl rok 1.
Ve skutečnosti neexistoval ani rok 1, protože počítání našeho letopočtu vzniklo až někdy v 6. století. Všechny roky od počátku letopočtu jsou tedy pouze zpětně dopočítány a proto existuje i rok nula.
Který jiný rok by se měl podle vás počítat před rokem 1? Jedna minus jedna je podle vás kolik?
Bohužel, počítat neumíte jen Vy. Zeptejte se nějakého školáka z prvního stupně, on Vám jistě rád vysvětlí pravidla zaokrouhlování.
Zatím budete muset věřit mně. 1-4 se zaokrouhluje dolů, 5-9 nahoru.
Autor vám dal minus; asi to považuje za dostatečný argument.
Vám ode mne palec