Jez na Labi u Děčína

Stále hrozí, že vláda souhlasí v budoucnu s tím aby se za přibližně 40 miliard Kč postavil jez na Labi u Děčína. O tom, jaký to je nesmysl, napsal do ústeckého krajského Deníku předseda společnosti Přátelé přírody.

Se souhlasem autora pana Mariana Páleníka uvádím zde stručně jeho námitky a názor, proč by stavba jezů nepomohla přepravě nadměrných nákladů.
1) Investičních celků se přepravuje naprosté minimum a je absurdní kvůli přepravě několika (desítek) kusů ročně utrácet ze státního rozpočtu desítky miliard korun na stavbu kontroverzních jezů.
2) Loď po Labi uveze cca 2 000 tun sypkých substrátů (štěrk, písek, uhlí apod.), investiční celky váží kolem 200 tun. Nadrozměrné náklady jsou relativně velmi lehké, lodě je přepravující nepotřebují větší hloubky. (Občas je dokonce třeba lodě s takovými náklady kvůli bezpečnosti plavby dodatečně zatížit!)
3) Přeprava nadrozměrných nákladů mívá naopak problém s podjezdnou výškou, tj. s podjezdy mostů. Vadí jim tedy spíše více vody než méně vody v řece.
4) Doprava nadrozměrných nákladů není urgentní a je-li v řece méně vody, lze přepravu o pár dní i týdnů odložit.
5) Pokud je v řece málo vody dlouhou dobu, lze situaci velmi snadno vyřešit tzv. vlnováním, kdy se upustí voda z nádrží ležících výše po proudu (například střekovské zdrže) a po této cca 1 km dlouhé vlně s dostatečnou hloubkou se loď s nadrozměrným nákladem nechá splout do místa určení. (Totéž platí pro čluny vyrobené například v děčínských loděnicích.)
6) Jelikož jsme členy EU, jsme současně také součástí tzv. Jednotného ekonomického prostoru, což v praxi znamená, že nadrozměrný náklad není nutno dopravovat do českého přístavu. Třeba z Brna do Vídně k Dunaji je to blíže než do Pardubic, z Ostravy to není o mnoho dál. Dunaj je navíc mnohem spolehlivější vodní cesta propojená jak se Severním, tak Černým mořem.
Budovat jezy kvůli přepravě investičních celků je naprostá absurdita.
7) Pokud jde o Německo, opak je pravdou toho, co tvrdil pan Babiš. Dohoda s Německem byla iniciována českou stranou, protože bez adekvátních úprav německého Labe ztrácí jezy na českém Labi smysl. V žádném případě není pravda, že bychom se zavázali jezy stavět a už vůbec neexistuje požadavek německé strany, abychom jezy stavěli.
K tomu přidávám za sebe: Pan předseda vlády Babiš je rozumný a rentabilně uvažující člověk. Jistě pochopí, že nemá smysl, abychom investovali tolik peněz pro několik provozovatelů lodní nákladné dopravy, kteří jsou soukromými firmami a velice rádi by využili stát, aby jim umožnil za státní peníze rozvíjet jejich soukromé podnikání. To by se v žádném případě nemělo stát.

 

Autor: Karol Wild | sobota 9.6.2018 23:34 | karma článku: 15,52 | přečteno: 676x
  • Další články autora

Karol Wild

Otevřený dopis panu primátorovi

30.12.2023 v 14:59 | Karma: 6,17

Karol Wild

Zelenskyj a Putin podruhé

12.12.2023 v 23:43 | Karma: 32,30

Karol Wild

Nakoupíme 24 letadel F-35

26.11.2023 v 18:52 | Karma: 33,47