Profil cestujících ČD z roku 1997 a letošní navazující zkušenost

V roce 1997 jsem došel k závěru, kdo je podle mínění Českých drah jejich cestující. Upozorňuji, že se tehdy ve vlacích IC platil příplatek 60 Kč. Také nebyl regulován počet hracích automatů.

1. Osoby, které nikam nepospíchají a čas příjezdu je jim lhostejný, s ujetím přípojů se bez problémů vyrovnají
2. Zámožní - pivo, cola v jídelním voze IC nad 100 Kč
3. Kladný vztah k alkoholu - počet prodejen na nádraží
4. Držící hladovku nebo dietu - nabídka jídel na nádražích
5. Gambler - nádraží s velkým výběrem hracích automatů
6. Odpor k vodě - žádná možnost sprchování či důkladnějšího mytí
7. WC bez komentáře
8. Cestující včetně matek s dětmi nejraději tráví čas na peróně nebo v nádražní hale, proto jsou poněkud čistější čekárny v noci uzamčeny
9. Rádi přebírají odpadky, proto se pro ně tyto nechávají na mnoha místech a v dostatečném množství
10. Za stejné služby ochotně zaplatí více a nehledají jiné možnosti dopravy nebo nezůstanou doma

Zkušenost z roku 2017

V červenci jsem využil služeb ČD pro cestu z Otrokovic do Prahy. Použil jsem spoj Rx 892 Šohaj, který byl představen jako vlak vyšší kategorie. Vagóny byly mnohem hlučnější než u RegioJetu nebo LEO expressu. Dvířka kupé při zavření vibrovala, nedalo se komunikovat, neboť nebylo slyšet, co spolucestující říká. Průvodčí nám doporučila, ať necháme dveře otevřené, aspoň budeme mít čistý vzduch.
Vlak „vyšší“ kategorii neměl klimatizaci, nebylo slyšet hlášení a na WC se rozpadla skříňka s papírovými utěrkami.

Za dvacet let k výraznému pokroku v kvalitě přepravy cestujících u ČD nedošlo. Byly modernizovány vagóny, kterým by bylo lepší ve vysoké peci. Možná ČD říkají o těchto vagónech spoje Rx 892 Šohaj „pro Moraváka dobré“, asi jak říkají vinaři o nejhorším vínu: „pro Pražáka dobré“. Za oplácení jsou v hokeji dvě minuty, nějaký trest by měl být i pro přepravce.

Autor: Vratislav Kozak | úterý 26.9.2017 16:19 | karma článku: 13,87 | přečteno: 620x