Je sponzoring nejvyšší fotbalové a hokejové ligy pivovary smysluplný?

Tento příspěvek byl odpřednášen na konferenci v Bratislavě v roce 1999. Ukazuje, že se ve vrcholovém sportu spotřebovává hodně prostředků, výsledky reprezentace tomu však neodpovídají.

NEBYLO BY VHODNĚJŠÍ, ZVÝŠIT PODPORU MLÁDEŽNICKÉHO SPORTU? JEDNÁ SE O ZDRAVÍ NÁSLEDUJÍCÍ GENERACE.

Staropramen extraliga ledního hokeje

"Vidíme hokej jako sport, který se vyznačuje řadou vnitřních atributů, jež zapadají přesně do komunikační strategie značky. Jde o rychlý, moderní sport, který je divácky atraktivní. Loňská návštěvnost se podle našich informací zvýšila o 20 %, a to jsou signály, které nás přesvědčují o tom, že potenciál hokejových fanoušků je u nás stále velký," uvedl M. Tovaryš z pivovaru Staropramen.
Podle průzkumů pražské společnosti International Business a Research Services sleduje výsledky hokejové extraligy více než 57 % respondentů, většinou však méně často než jednou za měsíc (20,1 %). Více než 13 % dotázaných uvedlo, že sleduje zápasy a výsledky extraligy asi jednou týdně. Nejvíce prostřednictvím televize - přes 60 % dotázaných. Dále pak v novinách (téměř 40 % respondentů). Výsledky a zápasy hokejové extraligy sledují výrazně častěji muži než ženy (82 % mužů, 34 % žen) a jde spíše o mladší a střední generaci.

Fotbalová Gambrinus liga

Jen pro ilustraci uvádíme informaci prezentovanou v tisku (Abacus - monitoring tisku), že Gambrinus, jako hlavní sponzor, zaplatí Fotbalovému svazu prostřednictvím agentury STES cca 54 milionů korun českých za jednu sezónu.
Hlavní sponzor prvního fotbalového klubu AC Sparta Praha německá firma Opel vyrábějící automobily, zaplatí ročně do klubové pokladny cca 40 milionů korun.
"Výhradní právo na fotbalové televizní vysílání má u nás NOVA. Výběr televize byl ovlivněn sledovaností té které stanice. Bylo rozhodnuto podle práce s věrnostními diváky, kteří některou televizi sice nesledují, ale pustí si ji, je-li tam fotbal. Fotbal se stává fenoménem vyšší třídy lidí," řekl na závěr Jan Kinda.“ Zdroj Abacus monitoring, článek z 1. 4. 1998 Sponzoring sportovních utkání láká. Průměrný počet diváků sledujících zápas byl v minulé sezóně době 6 236

Negativní aspekty sponzorování sportu

Sponzoring je v očích veřejnosti stále něčím, co nemá a nebude mít jasná a transparentní pravidla, něčím, co dělá ze sportu velký a ne vždy docela čistý byznys. Bez sponzoringu by náš sport ale pouze pokulhával za světem a doživotně fungoval pouze v nějaké "třetí divizi". Společnost, která se rozhodne spojit své jméno se sportem, zdá se, uvažuje podobně: "Lidem se líbí, pokud jsou stadiony dobře vybavené, pokud zde hrají nejlepší světoví hráči, mají rádi přímé televizní a rozhlasové přenosy. To samozřejmě nejde pokrýt pouze ze vstupného - to musí někdo platit. Na druhé straně víme, že sponzoring nepřináší okamžitý efekt, je součástí dlouhodobého procesu budování značky. Jestliže však divák vidí, že naše podpora hokeje je dlouhodobá, získává samozřejmě důvěru i ve značku samotnou," tvrdí zástupci Staropramenu.

 

Autor: Vratislav Kozak | čtvrtek 21.9.2017 17:51 | karma článku: 10,26 | přečteno: 290x