Dva živly na jednom pódiu
Koncert, který se uskutečnil v rámci prvního společného turné obou hvězd, se soustředil jednak na skladby Mozartovy a jednak na klasický belcantový repertoár. To samo o sobě by slibovalo příjemné zážitky. Ovšem jak Bartoli, tak Villazon jsou hvězdami především pro tu spoustu energie, kterou v sobě mají. Na vizuálu k turné jedou spolu na motocyklu se sajdkárou, a dění na jevišti se řítí podobným tempem.
Nejdřív pár slov k orchestru. Zpěváky doprovázel výborný curyšský orchestr La Scintilla, zabývající se především historickou interpretací hudebních děl. Pražské publikum trochu zaskočil tím, že nejen hraje bez dirigenta, ale po příchodu na pódium ani nezačal nejdřív ladit, jak je v kraji zvykem. Koncertní mistryně Ada Pesch musela tudíž chvíli stát a čekat, až to sál pochopí a uklidní se, trochu jako když profesorka významně vyčkává, až se studenti konečně usadí. Po bouřlivém potlesku, kterého se orchestru dostalo zvláště po Belliniho Koncertu pro hoboj a orchestr E dur, jehož hobojový part skvěle interpretoval člen orchestru Pier Luigi Fabretti, nám ale snad tu nekázeň odpustila.
Rolando Villazón zpíval ve zjevné indispozici. Musel se dokonce uchýlit k jedné změně programu (Nemorinova árie „Una furtiva lagrima“ z Donizettiho Nápoje lásky místo původně avizované Salviho árie „Angelo casto e bel“ z opery Vévoda z Alby) a po celý koncert bojoval s chrapotem. Samozřejmě že tady by se nabízela nějaká jedovatá poznámka k Rolandovým fanynkám plnícím přední řady, které přesto div neomdlévaly při pouhém vstupu zpěváka na jeviště. Jenže… jenže by nebyla na místě. Na živých koncertech, stejně jako v divadle, není nejdůležitější technicky dokonalý výkon, ten můžete mít konzervovaný a sterilizovaný na cédéčku. Někteří zpěváci ale okolo sebe šíří magnetickou atmosféru, a Villazón k nim patří, což prokázal i tentokrát.
Cecilia Bartoli je diva v pravém slova smyslu. Se zahanbením přiznávám, že to bylo poprvé, co jsem ji slyšela živě, zatím jsem ji znala jen ze skvělých nahrávek a záznamů. A stejně jako u Villazóna je to něco docela jiného. Její typické rozsvícené oči nutí do úsměvu i ty diváky, kteří jsou rozhodnutí se na „vážné“ hudbě taky vážně tvářit, a snad víc než nekonečné belcantové ozdůbky vyrážejí dech její znělá a nikdy nezanikající piana.
A když se na pódiu sejdou zpěváci oba, vzniká doslova výbušná směs. Jak v duetu Adiny a Nemorina z Nápoje lásky, tak ve scéně Fiordiligi a Ferranda z Mozartova Cosi fan tutte se člověk pod dojmem jejich hereckých výkonů přestával bát i o indisponovaného Villazóna.
Nejsilnějším zážitkem, aspoň pro mě, byl ale závěr koncertu – árie o jívě, Desdemonina modlitba a scéna Desdemoniny smrti z málo hraného Rossiniho Otella. Ačkoli v programu byla čísla uvedena zvlášť, ve skutečnosti se hrála bez pauzy, stejně jako v opeře, a dojem byl ohromující. Skoro se dalo na chvilku zapomenout, že jsme na koncertě a ne v divadle. Což mě pochopitelně znovu nutí k starému stesku: škoda, že za světovými pěveckými hvězdami musíme výhradně do zahraničních divadel. Koncert je hezká věc, ale opera je zkrátka něco docela jiného. Pro mě byla tahle scéna jasným vrcholem večera, a to i přes temperamentní přídavky včetně Rossiniho „La Danzy“, která by nejspíš horkokrevnější publikum, než je to české, roztancovala v uličce.
A hlavní dojem? Obě zpěváci jsou spolu na pódiu zjevně rádi a tím, co dělají, se sami baví. A publikum to cítí. Několikeré „standing ovation“ by si nejspíš vysloužili i bez těch skalních fanynek vyzbrojených kyticemi, bonboniérami a dárky. Bravi!
Koncert Cecilie Bartoli a Rolanda Villazóna, doprovázel Orchestra la Scintilla, koncertní mistr Ada Pesch. Smetanova síň Obecního domu Praha, 6. prosince 2015
Veronika Volhejnová
Bez zákona, bez morálky

Je dnes vhodná doba hrát Dona Juana? A pokud ano, jak a o čem? Režisér Michal Lang v Divadle pod Palmovkou na tuhle otázku odpovídá poměrně jednoznačně: o všech drzých a bezohledných Juanech, kterých je kolem nás víc než dost.
Veronika Volhejnová
Gala(ntní) Mozart

Do pražského Kongresového centra se na vážnou hudbu moc nechodí. I když – vážnou: on ten Mozart není tak úplně seriózní, ani když jde o dílo žánru "opera seria". A neztratí se ani v tom velikém neosobním sále.
Veronika Volhejnová
Opravdu Mrtvý dům

Uvedení poslední Janáčkovy opery Z mrtvého domu je od Národního divadla rozhodně dramaturgicky správný počin. Jestli ale současná inscenace Janáčkovi u publika pomůže nebo spíš ublíží, je otázka.
Veronika Volhejnová
Audience u královny Ivy I.

Dějiny od války po současnost v kostce, tak by se dala shrnout divadelní hra Audience u královny. Britská královna Alžběta II. v ní přijímá každý týden své ministerské předsedy, aby ji informovali o vývoji politické situace – což je na první pohled téma, které nemůže publiku mimo Británii nic říct. Až na ta nejslavnější jména (jako je třeba Margaret Thatcherová) český divák patrně britské premiéry znát nebude. Ale ono na tom překvapivě tak moc nezáleží, a největší zásluhu o to nemá autor.
Veronika Volhejnová
Tragikomedie nikoli odjinud

Ve dvaceti letech mají ideály. V padesáti si namlouvají, že se svým ideálům nezpronevěřili. V osmdesáti už dávno zapomněli, že kdy nějaké ideály měli. Až potud nic nového pod sluncem. Jenže... jeden z nich je Odjinud.
Další články autora |
Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje
Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...
Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií
Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...
Bílá rakev, věnec od Gottové. Na rozloučení se Slováčkovou dorazil i prezident
Rodina a přátelé se v kostele v centru Prahy rozloučili Annou Julií Slováčkovou. Zpěvačka a...
Trump si hraje s vojáčky. Stažení by Evropu bolelo, na výběr jsou jen špatné varianty
Premium Je to jen pár dní, co Donald Trump vyslal směrem k Evropě poněkud nepříjemnou zprávu. USA mohou ze...
Dan Bárta si traumaticky poškodil sluch, J.A.R. přesouvají vyprodané koncerty v Lucerně
Populární kapela J.A.R. musela přesunout na jiný termín dva vyprodané koncerty v Lucerna Music Baru...
Záchrana před ptačí chřipkou. V USA roste obliba veganských vajec
Výrobci rostlinných náhražek vajec v USA rozšiřují výrobu a doufají v prudký nárůst cen slepičích...
Celní válka se blíží konci. Trump věří, že se dohodne s Pekingem
Americký prezident Donald Trump předpokládá, že se dohodne s čínským protějškem Si Ťin-pchingem o...
Brutální šikana dívky v Hodoníně. Inspekce zveřejní výsledky kontroly na školách
Ministerstvo školství (MŠMT) svolalo na středu tiskový brífink, na kterém představí výsledky...
Trumpův mírový plán: Ukrajina má přijmout ruskou okupaci a vzdát se NATO
Spojené státy chtějí, aby Ukrajina přijala mírové plány prezidenta Donalda Trumpa a uznala ruskou...

PRODUKTOVÝ MANAŽER (55-65.000 Kč)
Advantage Consulting, s.r.o.
Praha
nabízený plat:
55 000 - 65 000 Kč
- Počet článků 16
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 373x