Reklama jako nebezpečný nástroj rozkladu společnosti
Maslowova pyramida
Manipulace a lži nejsou zdaleka jediným nebezpečím reklamy. Její schopnost vetřít se všude, vytváří pro společnost smrtící koktejl. Reklamně nejde uniknout. Je všude: v televizi, na internetu, v obchodě, v tramvaji, v poštovní schránce, v rádiu, v časopisech. Reklama je promyšlený systém propagandy, který je propojen s médii, umělci a sportovci. Jako každá propaganda pracuje podle jednoduchého a léty prověřeného hesla: „Stokrát opakovaná lež se stává pravdou.“ Na základě tohoto hesla fungovaly a fungují také všechny politické propagandy. Tak se podařilo natlouct obyčejným lidem do hlavy dogmata např. o tom, že vyhlazení židů je nutné pro zachování německého národa, že černoši jsou podřadná rasa, která musí sedět v zadní části autobusu (USA až do roku 1955), nebo že bombardování iráckého civilního obyvatelstva je nutnou daní za nalezení zbraní hromadného ničení (dosud se žádné nenašly). Rozdíl mezi politickou propagandou a reklamou je jen v tom, že reklama neslouží k propagaci světonázoru, ale k maximalizaci prodeje výrobku jehož je předmětem. Jak polická propaganda tak reklama vedou k vymývání mozku. Přestože to není hlavním posláním reklamy, její dlouhodobé působení má za následek rozklad morálních hodnot.
Abychom pochopili rozkladné vlivy reklamy je dobré vědět, co je to tzv. Maslowova pyramida potřeb a hodnot (viz. obrázek). Laskavý čtenář mi jistě odpustí malou odbočku do základů psychologie. Maslowova pyramida hodnot je jakousi mapou, resp. schématem potřeb člověka a má několik pater (úrovní). Základnu tvoří fyziologické potřeby (potrava, střecha nad hlavou atd.). Další patro tvoří potřeby jistoty a bezpečí (stabilita materiálního prostředí a mezilidských vztahů). Vrchol pyramidy pak tvoří tzv. potřeby vyššího řádu (láska, přátelství, respekt, sebeúcta, potřeba rozvíjet se atd.).
Trh chce neustále expandovat, jenže všechny základní potřeby člověka jsou již uspokojeny a láska, přátelství nebo sebeúcta jsou těžko směnitelnými předměty na trhu výrobků a služeb nebo na trhu výrobních faktorů. Snahou trhu je tedy zbourat vrchol Maslowovy pyramidy a nahradit jej tzv. umělými resp. infantilními potřebami. Tyto potřeby nejsou vyžádány ze strany poptávajícího, nýbrž jsou mu násilně vnuceny psychologickým nátlakem. Právě k tomu slouží reklama. Jak tento mechanizmus funguje konkrétně?
Nejprve je nutné vytvořit kult tedy jakousi modlu nové infantilní potřeby. Pokud je například potřeba uspět na trhu s kosmetickými přípravky, vytvoří se kult krásy. Jeho nositelem mohou být filmové hvězdy nebo slavné zpěvačky. Potom už stačí bombardovat potenciálního zákazníka nekonečným přívalem lží v podobě reklamy říkající, že pokud chcete být tak šťastný, krásný a úspěšný jako ty či ony filmové hvězdy je nutné používat ty či ony výrobky. Kult krásy a mládí dnes živí majitele solárií, fit center, kosmetický průmysl, plastické chirurgy, pisálky článků o tzv. zdravém životním stylu a další. Přitom jen málo která z těchto aktivit je skutečné zdraví prospěšná a některé jdou přímo proti zdraví. Zaručeně však stojí spousty času a peněz.
Rozkladné procesy společnosti vlivem reklamy lze pozorovat ve všech oblastech lidské činnosti, kosmetický průmysl je jen dobrým příkladem za všechny. Je přirozené, že se ženy i muži chtějí líbit. Je však nutné si položit otázku, co je rozumná potřeba a co už patogenní obsese. Několika hodinové vystávání před zrcadlem už dnes není jen doménou žen. Je jen velmi těžké představit si muže, který bude mít zodpovědné životní postoje k rodině, výchově dětí, ke své partnerce a práci, pokud dvě hodiny denně tráví přerovnáváním nagelovaných vlasů. Stáří jako symbol důstojnosti a životní moudrosti bylo zadupáno do země. Lidé zestárnout nechtějí ani neumějí. Každá žena, která nemá míry 90 – 60 – 90 je společenským outsiderem, stejně jako každý muž, který nemá na hrudníku „vánočku“ a pevnou erekci v sedmdesáti. Priority si už společnost neurčuje sama, ale jsou ji diktovány reklamní totalitou nadnárodních firem, kterým projde cokoli. Jen v EU je pro potřeby kosmetického průmyslu utýráno 40.000 zvířat ročně [2], [3]. Mezi koncerny, které testují své přípravky na zvířatech patří L`Oréal, Protect & Gamble, Schwarzkopf & Henkel, Wella a řada dalších [3]. Ve jménu kultu krásy jsou zvířatům kapány do očí agresivní roztoky a kůže potírány koncentráty způsobujícími hluboké krvavé boláky. Abraham Maslow se právě obrátil v hrobě při pomyšlení, jak bude jeho pyramida potřeb vypadat díky masáži reklamy za sto let.
Zdroje:
[1] http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Maslow's_hierarchy_of_needs.svg
[3] http://www.svobodazvirat.cz/obetikrasy/obetikrasymaterialy.htm
Vojtěch Dostál
Protidemokratické názory Romana Jocha
Ředitel občanského institutu se stal poradcem premiéra Petra Nečase a jeho příspěvek na blogu internetového zpravodaje www.idnes.cz je značně kontroverzní i pro ideu konvenčního pravična.
Vojtěch Dostál
Absolutní svoboda a život na vlastní pěst jsou utopií
Představa lidí, kteří si myslí, že si mohou dělat co chtějí a žít na vlastní pěst bez ohledu na společnost ve které vyrůstají a která je obklopuje je utopií.
Vojtěch Dostál
Kapitalistická normalizace
Každý kdo upozorní na negativa současné konzumní kapitalistické společnosti je většinovou společností označen za hlupáka, chudého závistivce, komunistu, stalinistu, vyvrhele nebo potencionálního vraha...bohužel.
Vojtěch Dostál
Náboženství je nemoc…
...kterou, vyléčí jen Třetí (jaderná) světová válka. 21. století je posledním stoletím, kterou křesťanská Evropa počítá od data narození Krista.
Vojtěch Dostál
CHKO Poodří
Chráněná krajinná oblast Poodří je tvořena údolím řeky Odry s každoročním zaplavováním nivy Odry.
Další články autora |
Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média
Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Obsese zbraněmi, morbidní porno a stres. Vrah z fakulty střílel už na střední
Premium Čtyřiadvacetiletý muž ze středostavovské rodiny bez ekonomických problémů a se slibně rozběhlou...
Malý Vilík prohrál svůj boj s rakovinou. Sbírka pomohla rodině strávit čas spolu
Rodiče malého Vilíka na stránce Donio v červenci vybírali peníze, díky kterým se mohli plně věnovat...
Za zpackanou digitalizaci mimořádné odměny. Bral je i obviněný z Dozimetru
Premium Ministerstvo pro místní rozvoj zaplatilo za digitalizaci stavebního řízení k 9. září letošního roku...
Největší česko-polská konzultace. Fiala a Tusk jednali o migraci, povodních i Turówě
Česko a Polsko jsou skuteční spojenci, kteří mají podobné postoje na celou řadu otázek, řekl...
Dospělí si mohou legálně koupit lehké drogy kratom či HHC, schválil Senát
Naposledy ještě ve svém předvolebním složení se sešel Senát. Schválil změnu zákona o návykových...
Hurikán má teď přednost. Schůzku v Ramsteinu kvůli absenci Bidena ruší
Kvůli zrušení návštěvy amerického prezidenta Joea Bidena v Německu se neuskuteční ani schůzka...
Zapomeňme na historii, je potřeba nová dávka proti covidu, řekl Prymula
Počty nakažených koronavirem v Česku stoupají. Epidemiolog a bývalý ministr zdravotnictví Roman...
Prodej stavebního pozemku 1891 m2, Struhaře
Spálené Poříčí, okres Plzeň-Jih
3 575 881 Kč