Šance pro regionální železnice?
Nedávno se rozhořel zajímavý politicko-obchodní spor mezi politickou administrativou krajů a soukromou firmou, která chce provozovat železniční dopravu v krajích. Na jedné straně je zájem udržet dlouhodobý vztah se současným provozovatelem (České dráhy, a.s.) formou zajištěných plateb, na straně druhé je požadavek, aby provoz na regionálních tratích byl "tendrován" mezi všechny subjekty zájmu. Političtí zástupci krajů za základem svého řešení vidí nutnost udržet komplexní a integrovaný dopravní systém regionální žel. dopravy spravovaný jednou firmou.
Regionální žel. doprava má svá specifika, a na přikladě země, která se vyznačuje její vysokou kvalitou (Švýcarsko), se ukazuje, že samotné vlastnické uspořádání do značné míry podmiňuje kvalitu a přínos daného provozu zúčastněným stranám (cestující veřejnost, zástupci regionálního rozvojového plánování a provozovatel). Důležité jsou její další přidané hodnoty (turistika, integrace s dalšími dopravními systémy menších měst a obcí). Ve Švýcarsku vlastně regionální železnice spravují konsorcia, kde se shlukuje kapitál z daňových výnosů hospodaření regionů a měst daného regionu, ale i společností, které se snaží využít příslušné přidané hodnoty (reklama na ubytovací komplexy, lázeňství aj.). Získávají výhody tak, že díky majetkové účasti v konsorciu získávají pravidelnější přístup k zákazníkům využívajícím regionální dopravu. Spojení mezi velkými městy je ve Švýcarsku zajištěno státně - společností SBB (ačkoliv stát je pojem ve Švýcarsku komplikovaný vzhledem k velkému respektu a autonomii jednotlivých kantonů). Pracovníci velké části regionálních železnic jsou smluvně svázany s politikou poskytování výhod zajištěné mezinárodní železniční odborovou organizací (FIP). Sjednocující odborové dokumenty představují pro řadu regionálních železnic samozřejmou doložku k různým typům smluv. Plánování dopravy a hledisko její efektivity je kapitolou jinou, ale i v tomto smyslu se švýcarské regulační instituce snaží vyjít švýcarským občanům vstříc. (provázanost spojů, integrovaný nákup jízdenek atp., snad i vyžádování plnění ISO normy). Jednotlivé společnosti si nepřekážejí, což je dlouhodobým důsledkem kvalitní regionalistické politiky. Švýcaři se soukromým investicím nebrání, správní konsorcia jsou schopny si poradit s příležitostmi, které trh svázaný s regiony nabízí, na druhou stranu se opirájí spíše o stabilní kapitál.
Jak k tomu ale přistoupit u nás? Rizika tendrováni jsou jasná : hledání pouze zisku na základě kalkulu mezní efektivity, s malou snahou hledat dobrou vůli na dlouhodobějších koncepcích , které spravuje příslušná politická reprezentace, a která má klíčový význam pro rozvoj regionů. Ano, kritizovat prvek dezintegrace je oprávněný - a kapitalismus firem, které rádi hubnou na úkor státu, aby byly pohyblivější, rychlejší a konkurenceschopnější je něco, co je pro dnešek typické. Na druhou stranu je věcí odpovědných politických správních institucí, aby škody z dezintegrace minimalizovaly formou kvalitních smluv a požadovaných závazků. Přiznám se, mám pocit, že firmy jako Viamont či Student Agency jsou k tomuto dialogu přistupni (ale to je jen můj názor), a že jejich vylučování není fair a nese rizika ze strany postihu ústředních orgánů EU (viz dále).
Je to tedy otázka dohody o pojistkách, které by měly být součástí dlouhodobějších smluv. Důležité jsou i dohody s ČD (odborové zabezpečení zaměstnanců vyňatých z režimu ČD, hledání dohod s ČD na spolupráci v řadě oblastí, jízdní řády, vzájemný prodej jízdenek, bezpečnost práce, dohoda o technické normalizaci vzájemně sdílených prostor aj.). Takové smlouvy by měl zajistit ve své patronaci správní soud jako objektivní dozorovatel, aby byla respektována práva zúčastněných tří stran (ČD, vlastní provozovatel, správce regionu). Protože dvě ze tří stran mají silnější administrativní zázemí, je hledisko fair-play o to důležitější. Jinak by nemohl vlastní provozovatel splnit slibovanou lepší službu cestujícím za konkurenční ceny.
Vynechat mimo hru alternativní dopravce, tak jak to správci regionů učinili nyní, je riskantní, a to zejména pro regiony samé. Lze předpokládat různá dovolání soukromých dopravců na revizní orgány EU, které mohou kontrolovat přidělování evropských devizových prostředků. Jejich restrikce ve výši potenciálních úspor ze soutěže by znamenala určité omezení rozvoje regionálních železnic u nás, a to by byla určitě škoda.
Přemysl Vlček
Tramvají za 32 Kč?
Hlavní město se rozhodlo přehodnotit jednotlivé jízdné v pražské MHD. Předkládám malou úvahu reflektující toto rozhodnutí. V prvním bloku analyzuji smysl dopadu rozhodnutí na neabonenty a uvažuji nad rozdělením jednotlivého jízdného, které by umožnilo nákup sady levnějších jízdenek pro držitele OpenCard.
Přemysl Vlček
Není deficit jako deficit
Jaký má smysl vnímat roční deficit státního rozpočtu? Nebyla by lepší volba delšího horizontu (např. 5 let) pro přeryvy momentálních výpadků? Proč se mlčí o rozsáhlejším soukromém dluhu? Proč nevnímat dluh jako současné státní investice do mimotržních sektorů, které pomohou k většímu zrychlení skrze privátní sektor v budoucnu (energetika, "měkký" průmysl aj.)?
Přemysl Vlček
Názor k zavedeným poplatkům u lékaře
Poplatky u lékaře nejsou ničím příjemným, ale jsou nutným zlem. Menší vstupní částky jsou nepoměrné k obrovským výdajům za některé úkony. Má-li být kvalitní zdravotní péče přístupná i bez zdražování již tak vysokého pojištění, nelze se bez těchto poplatků obejít. Ačkoliv otázka poplatků rozděluje pravicové a levicové voliče, je skutečností, že v řadě tradičně levicových zemích vstupní poplatky v různých podobách rovněž existují.
Přemysl Vlček
Příliš drahé nehody
Podle navrhované novely zákona o pozemních komunikacích by měla dopravní policie vyšetřovat nehody, u nichž vznikla škoda „alespoň“ 250 000 Kč. Vzniklé sporné úspory zřejmě draze zaplatí pojišťovny a následně samotní řidiči. Opomíjí se přitom ztráta údajů z levnějších nehod, a tím i prevence před nehodami vážnějšími.
Přemysl Vlček
Budoucnost Kosova je v hlubší integraci Srbska do EU
Odtržené Kosovo nemusí znamenat automaticky prosperitu. Albánci by spíše vydělali na Evropou podporované integraci Srbska do EU.
Další články autora |
Putinův fotbalista. Čech strhává vlajky Ukrajiny a šíří propagandu. Je za hrdinu
Premium Příběh Jaroslava Dolejše je ukázkou, jak funguje ruská propaganda a jak se z amatérského sportovce...
Obyčejně nikoho nepodporuji, ale teď musím, řekl Schwarzenegger k volbám
Herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger oznámil, že v prezidentských volbách v USA...
Vraťte nám kus země, žádá Polsko. Spor by vyřešilo darování budovy ambasády
Premium Ačkoli se zdá, že má Česko s Poláky bezproblémové vztahy, pod povrchem doutná mnohaletý spor. Týká...
V Rakousku bojují o život dva Češi. Jeli na střeše metra, srazil je nadchod
V rakouské nemocnici bojují o život dva Češi, kteří se v úterý ve Vídni vážně zranili při jízdě na...
Astronomická pokuta. Rusko žádá po Googlu už 2,1 kvintiliardy dolarů
Rusko požaduje po americké společnosti Google uhrazení rekordní pokuty v souvislosti s blokací...
Při snaze dostat se z Afriky na Kanárské ostrovy zemřelo přes 50 lidí
Při snaze se dostat z Afriky na Kanárské ostrovy zemřelo podle svědků 48 lidí. Napsala to v neděli...
Izrael se odvrací od UNRWA. O ukončení spolupráce už informoval OSN
Sledujeme online Izrael oficiálně oznámil OSN, že ukončuje spolupráci s agenturou pro palestinské uprchlíky UNRWA...
Přicházejí mlhavá rána i ochlazení, odpolední teploty klesnou i k 6 stupňům
Podzimní počasí v republice se zatím nese v pohodovém duchu. V nadcházejících dnech však...
Prezidentské volby v Moldavsku vyhrála stávající prezidentka Sanduová
Nedělní druhé kolo prezidentských voleb v Moldavsku vyhrála stávající prezidentka a prozápadní...
- Počet článků 11
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1049x
Absolvoval jsem cestu k andragogice a pokouším se ještě o postgrad. sociologii.