Šance pro regionální železnice?

Půjde najít kompromis ohledně rozdělování zakázek na provozování vlakové dopravy v krajích?

Nedávno se rozhořel zajímavý politicko-obchodní spor mezi politickou administrativou krajů a soukromou firmou, která chce provozovat železniční dopravu v krajích. Na jedné straně je zájem udržet dlouhodobý vztah se současným provozovatelem (České dráhy, a.s.) formou zajištěných plateb, na straně druhé je požadavek, aby provoz na regionálních tratích byl "tendrován" mezi všechny subjekty zájmu. Političtí zástupci krajů za základem svého řešení vidí nutnost udržet komplexní a integrovaný dopravní systém regionální žel. dopravy spravovaný jednou firmou.

Regionální žel. doprava má svá specifika, a na přikladě země, která se vyznačuje její vysokou kvalitou (Švýcarsko), se ukazuje, že samotné vlastnické uspořádání do značné míry podmiňuje kvalitu a přínos daného provozu zúčastněným stranám (cestující veřejnost, zástupci regionálního rozvojového plánování a provozovatel). Důležité jsou její další přidané hodnoty (turistika, integrace s dalšími dopravními systémy menších měst a obcí). Ve Švýcarsku vlastně regionální železnice spravují konsorcia, kde se shlukuje kapitál z daňových výnosů hospodaření regionů a měst daného regionu, ale i společností, které se snaží využít příslušné přidané hodnoty (reklama na ubytovací komplexy, lázeňství aj.). Získávají výhody tak, že díky majetkové účasti v konsorciu získávají pravidelnější přístup k zákazníkům využívajícím regionální dopravu. Spojení mezi velkými městy je ve Švýcarsku zajištěno státně - společností SBB (ačkoliv stát je pojem ve Švýcarsku komplikovaný vzhledem k velkému respektu a autonomii jednotlivých kantonů). Pracovníci velké části regionálních železnic jsou smluvně svázany s politikou poskytování výhod zajištěné mezinárodní železniční odborovou organizací (FIP). Sjednocující odborové dokumenty představují pro řadu regionálních železnic samozřejmou doložku k různým typům smluv. Plánování dopravy a hledisko její efektivity je kapitolou jinou, ale i v tomto smyslu se švýcarské regulační instituce snaží vyjít švýcarským občanům vstříc. (provázanost spojů, integrovaný nákup jízdenek atp., snad i vyžádování plnění ISO normy). Jednotlivé společnosti si nepřekážejí, což je dlouhodobým důsledkem kvalitní regionalistické politiky. Švýcaři se soukromým investicím nebrání, správní konsorcia jsou schopny si poradit s příležitostmi, které trh svázaný s regiony nabízí, na druhou stranu se opirájí spíše o stabilní kapitál.

Jak k tomu ale přistoupit u nás? Rizika tendrováni jsou jasná : hledání pouze zisku na základě kalkulu mezní efektivity, s malou snahou hledat dobrou vůli na dlouhodobějších koncepcích , které spravuje příslušná politická reprezentace, a která má klíčový význam pro rozvoj regionů. Ano, kritizovat prvek dezintegrace je oprávněný - a kapitalismus firem, které rádi hubnou na úkor státu, aby byly pohyblivější, rychlejší a konkurenceschopnější je něco, co je pro dnešek typické. Na druhou stranu je věcí odpovědných politických správních institucí, aby škody z dezintegrace minimalizovaly formou kvalitních smluv a požadovaných závazků. Přiznám se, mám pocit, že firmy jako Viamont či Student Agency jsou k tomuto dialogu přistupni (ale to je jen můj názor), a že jejich vylučování není fair a nese rizika ze strany postihu ústředních orgánů EU (viz dále).

Je to tedy otázka dohody o pojistkách, které by měly být součástí dlouhodobějších smluv. Důležité jsou i dohody s ČD (odborové zabezpečení zaměstnanců vyňatých z režimu ČD, hledání dohod s ČD na spolupráci v řadě oblastí, jízdní řády, vzájemný prodej jízdenek, bezpečnost práce, dohoda o technické normalizaci vzájemně sdílených prostor aj.). Takové smlouvy by měl zajistit ve své patronaci správní soud jako objektivní dozorovatel, aby byla respektována práva zúčastněných tří stran (ČD, vlastní provozovatel, správce regionu). Protože dvě ze tří stran mají silnější administrativní zázemí, je hledisko fair-play o to důležitější. Jinak by nemohl vlastní provozovatel splnit slibovanou lepší službu cestujícím za konkurenční ceny.

Vynechat mimo hru alternativní dopravce, tak jak to správci regionů učinili nyní, je riskantní, a to zejména pro regiony samé. Lze předpokládat různá dovolání soukromých dopravců na revizní orgány EU, které mohou kontrolovat přidělování evropských devizových prostředků. Jejich restrikce ve výši potenciálních úspor ze soutěže by znamenala určité omezení rozvoje regionálních železnic u nás, a to by byla určitě škoda.

Autor: Přemysl Vlček | středa 9.12.2009 14:44 | karma článku: 6,45 | přečteno: 619x

Další články autora

Přemysl Vlček

Tramvají za 32 Kč?

Hlavní město se rozhodlo přehodnotit jednotlivé jízdné v pražské MHD. Předkládám malou úvahu reflektující toto rozhodnutí. V prvním bloku analyzuji smysl dopadu rozhodnutí na neabonenty a uvažuji nad rozdělením jednotlivého jízdného, které by umožnilo nákup sady levnějších jízdenek pro držitele OpenCard.

14.5.2011 v 7:41 | Karma: 7,66 | Přečteno: 1685x | Diskuse | Ostatní

Přemysl Vlček

Není deficit jako deficit

Jaký má smysl vnímat roční deficit státního rozpočtu? Nebyla by lepší volba delšího horizontu (např. 5 let) pro přeryvy momentálních výpadků? Proč se mlčí o rozsáhlejším soukromém dluhu? Proč nevnímat dluh jako současné státní investice do mimotržních sektorů, které pomohou k většímu zrychlení skrze privátní sektor v budoucnu (energetika, "měkký" průmysl aj.)?

17.9.2009 v 18:25 | Karma: 8,42 | Přečteno: 649x | Diskuse | Ostatní

Přemysl Vlček

Názor k zavedeným poplatkům u lékaře

Poplatky u lékaře nejsou ničím příjemným, ale jsou nutným zlem. Menší vstupní částky jsou nepoměrné k obrovským výdajům za některé úkony. Má-li být kvalitní zdravotní péče přístupná i bez zdražování již tak vysokého pojištění, nelze se bez těchto poplatků obejít. Ačkoliv otázka poplatků rozděluje pravicové a levicové voliče, je skutečností, že v řadě tradičně levicových zemích vstupní poplatky v různých podobách rovněž existují.

14.4.2008 v 15:49 | Karma: 19,03 | Přečteno: 1281x | Diskuse | Ostatní

Přemysl Vlček

Příliš drahé nehody

Podle navrhované novely zákona o pozemních komunikacích by měla dopravní policie vyšetřovat nehody, u nichž vznikla škoda „alespoň“ 250 000 Kč. Vzniklé sporné úspory zřejmě draze zaplatí pojišťovny a následně samotní řidiči. Opomíjí se přitom ztráta údajů z levnějších nehod, a tím i prevence před nehodami vážnějšími.

25.3.2008 v 16:29 | Karma: 11,88 | Přečteno: 1532x | Diskuse | Ostatní

Přemysl Vlček

Budoucnost Kosova je v hlubší integraci Srbska do EU

Odtržené Kosovo nemusí znamenat automaticky prosperitu. Albánci by spíše vydělali na Evropou podporované integraci Srbska do EU.

18.2.2008 v 13:15 | Karma: 17,25 | Přečteno: 1241x | Diskuse | Ostatní

Nejčtenější

Tragicky zahynul moderátor počasí v České televizi Jan Šrámek

19. května 2025  12:44,  aktualizováno  13:37

V sobotu odpoledne při nehodě v italských Alpách zemřel dlouholetý meteorolog a moderátor počasí...

Cizinec zaplatil za jízdu taxíkem v Praze přes 200 tisíc, zjistil ráno s hrůzou

13. května 2025  17:07

O více než 200 tisíc korun málem přišel v Praze cizinec, který se v noci vracel na hotel taxíkem,...

Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije

18. května 2025

Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie....

Němcová ve studiu zahodila brožurku od Konečné. Nenávist, reagovala komunistka

18. května 2025  12:41,  aktualizováno  14:19

Nesete historickou vinu a podporujete miliardáře Andreje Babiše, zaútočila senátorka Miroslava...

Umučil studentský pár kvůli nepořádku. Brutalita vražd šokovala 1. oddělení

19. května 2025

Premium Spousta krve a dvě těla na posteli. Místo činu v roce 2013 připomínalo spíš jatka než byt...

Kapka v moři. Do Gazy dorazily po dvou měsících kamiony s pomocí

19. května 2025  18:53,  aktualizováno  20:21

Do Pásma Gazy v pondělí po dvou a půl měsících izraelské blokády tohoto palestinského území...

Rusko a Ukrajina dle Trumpa míří k jednání o příměří. Musí vyhovovat všem, míní Putin

19. května 2025  18:57,  aktualizováno  20:17

Rusko je připraveno s Ukrajinou pracovat na memorandu o budoucích mírových rozhovorech, řekl v...

Brusel jásá, nacionalista v Rumunsku neprošel. Proč ale neslavit příliš hlasitě

19. května 2025

Premium Rumunské prezidentské volby skončily vítězstvím centristického primátora Bukurešti Nicošura Dana –...

Kvůli žalobě Dětí Země se Baťův kanál zatím rozšiřovat nebude, uvedl spolek

19. května 2025  19:15

Krajský soud v Brně přiznal odkladný účinek žalobě Dětí Země podané kvůli rozšiřování přístaviště...

  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1049x
Občas mě zaujmou některé zajímavosti ze současného dění, tak o nich tu a tam něco písnu.
Absolvoval jsem cestu k andragogice a pokouším se ještě o postgrad. sociologii.

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.