Zrušme ředitelství VC

Ministerstvo životního prostředí 29. května 2012 již podruhé vrátilo Ředitelství vodních cest (VC) dokumentaci posuzování vlivů (EIA) Plavebního stupně Děčín (PSD) pro celou řadu nedostatků. Ředitelství přitom na dokumentaci pracovalo 7 let (!) a za přípravu PSD utratilo z peněz daňových poplatníků stovky miliónů korun!

 Tato situace se podobá známým kauzám PromoPro či rekonstrukce zámku Buštěhrad. S tím rozdílem, že práce ředitelství připomíná Potěmkinovu vesnici - pro řadu firem je řediteství zdrojem stálých a celkem pohodlných příjmů. Sazby za hodinu práce pro ředitelství jsou astronomické a  omračující. Nedávno například ředitelství vypsalo výběrové řízení pro externího ekologického poradce za 120 miliónů Kč.

Aby tuto neudržitelnou situaci ředitelství maskovalo, dezinformuje vládu i veřejnost ČR. Například polopravdivým tvrzením, že bez výstavby PSD nebude mít ČR "jako jediný evropský stát spolehlivý přístup k moři po vodní cestě". ČR je přitom členem EU, součástí jednotného ekonomického prostoru a "Schengenu", přístup k mořím tedy má jednak přes Dunaj k Černému moři (přístav Constantja je bezmála 4× blíže Suezu než Hamburk), jednak přes kanál Dunaj - Mohan - Rýn do Rotterdamu.

Dalším prohřeškem je zamlčování, že z Labe spolehlivou vodní cestu nelze udělat, protože německá strana slíbila na Labi jen 150 cm plavební hloubku, tedy 130 cm plavební ponor, kdežto na českém Labi chce ředitelství nelogicky zajišťovat 140 cm plavební ponor (a 190 cm plavební hloubku). Ředitelství také zamlčuje, že je na některých úsecích českého Labe možné zúžit plavební dráhu z 50 metrů na 30 až 35 metrů a naopak plánuje stávající úžiny rozšiřovat. Velmi podobná situace panuje u VD Přelouč, kde se rovněž utrácejí desítky miliónů korun na přípravu akce

Vedoucí představitelé ředitelství zkrátka nepostupují jako státní úředníci, ale spíše jako lobisté prosazující stůj co stůj tu nejdražší variantu vyhovující jistým firmám . Kdyby ředitelství netrvalo jižosm let na jediné variantě, ale bylo přístupné diskusi, plavební podmínky na Labi se mohly dávno zlepšit. Za tuto situaci a za úpadek lodní dopravy v ČR nese ředitelství hlavní odpovědnost, z čehož by měly být vyvozeny důsledky, včetně personálních.

Pokud máte podobný názor, můžete podepsat příslušnou petici např. na stránkách Přátelé přírody

 

Autor: Mojmír Vlašín | úterý 5.6.2012 14:07 | karma článku: 20,34 | přečteno: 1046x
  • Další články autora

Mojmír Vlašín

Chvála bláznovství

27.12.2022 v 10:10 | Karma: 5,44

Mojmír Vlašín

Proč nechci ohňostroje

30.1.2019 v 9:22 | Karma: 22,83

Mojmír Vlašín

Větrné elektrárny a miliony

28.1.2019 v 22:59 | Karma: 21,32

Mojmír Vlašín

Sucho a zakopaný pes

6.10.2018 v 18:09 | Karma: 17,50

Mojmír Vlašín

Proč kandiduji za Zelené?

2.10.2018 v 21:18 | Karma: 15,13