Některá fakta o dálnici na Mikulov

Zrušení územního plánu Břeclavsko včetně podvodně naplánované dálnice na Mikulov vzbudilo četné emoce. Rozhodl jsem se předložit některé fakta, která mnohým stále unikají. Případné diskutéry bych poprosil, jestli by místo neustálého obsedantního sdělování, že jsem ekoterorista se pokusili (pro jednou aspoň) argumentovat věcně. Děkuji.

1.V Česku jsou tři desítky rizikových silnic. Na Moravě k nim patří např. silnice Pohořelice - Znojmo anebo silnice I/54 v okolí Kyjova a Veselí nad Moravou. Stávající silnice mezi Pohořelicemi a Mikulovem mezi ně nepatří.

 

2.V Česku je celá řada silnic, které  jsou přeplněné a současný provoz je vyšší než plánovaná kapacita této komunikace. Jako příklad by na Moravě zase mohla posloužit silnice  Pohořelice - Znojmo a nebo dálnice D1 v okolí Brna. Stávající silnice mezi Pohořelicemi a Mikulovem mezi ně nepatří. Stávající silnice je kapacitně dostačující, řeší obchvaty obcí  a není třeba ji nahrazovat dálnicí.

 

3.Dálnice  se u nás staví nejdráž v Evropě. Náklady se vyšplhaly až na 227 milionů  na kilometr. Ekonom Michal Mejstřík podle Práva  vidí   jako hlavní důvod korupci. To ostatně  potvrdil i Mirek Topolánek svým, dnes už slavným, prohlášením v Parlamentu ČR: "Nakonec budou uspokojeny obě lobbistické skupiny. I ta, která nakoupila pozemky pod Mikulovem, i ta, která nakoupila pozemky pod Břeclaví." Tedy plánovaná dálnice na Mikulov k nim rozhodně patří.

 

4.Vládou schválená Politika územního rozvoje (PUR) zahrnuje i čtyřpruhovou komunikaci R55 okolo Břeclavi až na rakouskou hranici (se směrováním na Vídeň)  Přitom pro  pořízeni Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje ( něco jako územní plán) je shora zmíněná PUR závazná a nedodržení souladu s PUR je důvodem pro jejich neschváleni nebo  zrušení.  Tedy ten kdo říká, že ochránci přírody chtějí  zničit lužní les u Břeclavi, ten se mýlí. Čtyřpruh  v dálničních parametrech je zde plánován tak jako tak!

 

5.Soudní rozhodnutí o zrušení územního plánu Břeclavsko  nespadlo z nebe. Špatný postup územního plánovaní v Jihomoravském kraji kritizovali mimo jiné  :

a) ombudsman (upozorňuje na nezákonnosti při schvalování stávajícího územního plánu)

b) Česka komora architektů (pořízení  stávajícího rychlokvašeného územního plánu   prováděl člověk bez autorizace architekta)

c) Ministr kultury (upozorňuje na nedodržení podmínek ochrany Světového přírodního a kulturního dědictví v Lednicko- valtickém areálu)

d) Nejvyšší kontrolní úřad

Tedy plánovaná dálnice na Mikulov rozhodně patří ke stavbám, které mají už dlouho máslo na hlavě.

 

6.Při schvalování  nyní už zrušeného územního plánu došlo k tomu, že jedna jeho část chyběla, a nikdo z 65 zastupitelů kraje ji předem neviděl. To se rovná situaci, kdy by například Parlament ČR schvaloval zákon  o státním rozpočtu a jeho přílohu  č.1 :"Úhrnná bilance příjmů a výdajů státního rozpočtu"  by nikdo předem  neviděl. Přesto byl takový zmetek schválen.

 

7.Je pravda, že na rakouském území je schválena trasa dálnice A5 ve stopě Wien-Poysdorf-Mikulov -Brno.Vždy je ještě možno z Rakouskem jednat a smlouvu o nápojném bodu vyjednat odlišně. Zrušení územního plánu Břeclavsko je jeden z důvodů, proč by se to mohlo udělat. Realizován  je pouze úsek do Schricku, který je pro všechny varianty shodný.

 

Autor: Mojmír Vlašín | středa 2.12.2009 17:43 | karma článku: 17,16 | přečteno: 2057x
  • Další články autora

Mojmír Vlašín

Chvála bláznovství

27.12.2022 v 10:10 | Karma: 5,44

Mojmír Vlašín

Proč nechci ohňostroje

30.1.2019 v 9:22 | Karma: 22,83

Mojmír Vlašín

Větrné elektrárny a miliony

28.1.2019 v 22:59 | Karma: 21,32

Mojmír Vlašín

Sucho a zakopaný pes

6.10.2018 v 18:09 | Karma: 17,50

Mojmír Vlašín

Proč kandiduji za Zelené?

2.10.2018 v 21:18 | Karma: 15,13