- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Vladimír Voráček
Když se doneslo až k žabímu králi, co se povídá mezi zvířaty, neváhal ani vteřinu. Rozhodl se okamžitě jednat. Našel jednoduché, a jak v tu chvíli i věřil, i účinné řešení. Zakázal žábám kuňkat.
Jenže - zakažte někomu to, co mu je přirozené. Proto žáby kuňkaly i přes zákaz. Sem tam byl na některou z nich povolán čáp, aby ji za kuňkání potrestal. Ale přes to všechno se žabí kuňkání ozývalo dál...
Co však bylo zvláštní a zdálo se přinejmenším nepochopitelné, nejvíc a nejhlasitěji se zakázané kuňkání ozývalo v okolí rybníka, kde sídlil i sám žabí král.
Čáp, pamětlivý pravidla, že kuňkající žáby smí ztrestat, se tam vydal. Zjistil, že nejvíc porušují stanovené pravidlo zrovínka ty nejvybranější žáby z královské družiny, kterými se žabí král obklopil. I ptal se znovu žabího krále, zda zákaz dál platí a jestli opravdu může zakázané kuňkání trestat podle zásady „padni komu padni“.
„Jistě“, pravil žabí král. „Pravidla mnou stanovená jsou pro všechny žáby zákonem. A kdo je porušuje, protiví se mé vůli a zaslouží potrestání“. Když byl čáp takto ujištěn, povolal více čápů, vydal se s nimi jedné letní noci přímo do rybníka žabího krále, a pokusil se učinit jejich kuňkání přítrž.
Zle však pochodil. Nastal křik, že čáp překročil svá oprávnění. Sešel se lesní soud, a usnesl se, že zákaz kuňkání se vztahuje sice na všechny žáby bez výjimky, ale ty žáby, co kuňkaly, byli vlastně žabáci. Soud poukázal zejména na to, že v zákazu kuňkání nikdy nestálo nic o tom, že by se vztahoval nejen na žáby, ale i na žabáky. Protože když prý kuňkají žabáci, jedná se o záslužnou a pro celé lesní společenství potřebnou činnost.
„To byly přece žáby,“ křičel čáp, „měl jsem to dobře zjištěné. A nebyli to žádní žabáci, to je naprosto zcestné tvrzení…“
Marné bylo jeho volání. Marné jím shromážděné důkazy, že se jednalo o zakázané žabí kuňkání a že kuňkaly skutečně žáby. Marně nad výrokem soudu nevěřícně vrtěli hlavou všichni, kdo něco věděli o pravidlech v lese.
Někteří odborníci trvali na tom, že zákaz kuňkání byl nemoudrý a byl navíc nešťastně formulován. Všichni se ale shodovali v tom, že se měl vztahovat na žáby i žabáky. Bez ohledu na pohlaví.
„Šlo o žáby, ne o žabáky“, trval si na svém čáp.
„Jsi hloupý, čápe,“ vzkázal mu žabí král. Copak nevíš, že žáby mají samčí i samičí pohlavní buňky? A že když chtějí, tak se stanou žabákem?
A jaké z toho plyne poučení?
Pro čápy rozhodně to, že ujištění žabích králů, že všichni jsou si rovni a platí pro ně stejná pravidla, není možné brát až tak doslova. A zvlášť ne, když se to má týkat těch, kteří když se sami rozhodnou, stanou se z žáby žabákem.
A pro nás? Že je lépe v české kotlině než v žabí říši. U nás se přece nic takového nemůže stát. Nebo ano?
Další články autora |