Uprchlíci, sirotci...my a milosrdný Samaritán

Vyřeší milosrdný Samaritán problém podivných uprchlíků a padesáti sirotků? Nebo k tomu máme přispět i my? Bible dává mnoho návodů pro život - i ten současný, ale skoro nikdo ji nezná nebo jsou používány velmi podivné výklady...  

O milosrdném Samaritánovi

Jedná se o příběh z Nového zákona, kdy Ježíš vysvětluje židům, kteří jsou pod nadvládou Říma, kdo je jejich bližní a jak by se měli zachovat. Jedná se o podobenství a nikoliv skutečný příběh, takže si i my můžeme přesunout příběh do našeho prostředí.

Předehrou příběhu je přepadení Žida, jeho ztlučení a ponechání na cestě... Poté přichází kněz a následně levita (služebník boží v chrámě) - oba jsou židé, ale potlučeného spoluobčana nepovažují za "bližního" a takticky se mu vyhnou, jak dokazuje skrytá kamera. Následně se k místu blíží pro židy nepřátelský samaritán, tedy bývalý spolubratr, který se zraněnému nevyhne, ale považuje jej za svého bližního. Nebere jej sice na svou cestu možná do Evropy (neposílá jej ani do sídelního města - Říma), ale přesune jej do nejbližšího hostince (nemocnice teprve vzniknou), kde mu poskytne první pomoc, předplatí mu následnou péči a přislíbí případný doplatek při cestě zpět. Žádný příslib toho, že si jej vezme domů nezazní. Tak to jsou fakta z příběhu Žida a Samaritána.

Biblické poznámky

Bible sice často popisuje konání milosrdenství, ale zároveň varuje před zneužíváním milostí, a nikde není jediný příběh, že by někdo pomoc vyžadoval. I vracející se Židé z Egypta si chtěli potřebné věci nakoupit. Tradice vznikajícího křesťanství sice ukazuje vzájemnou pomoc, v rámci města, i sbírky pro "bližní" vzdálené chudé křesťany, v tomto případě se vždy jednalo o zdroje příslušné "městské" církve, ze sbírek (třeba za prodané pole) a nikoliv ze státních příspěvků a získaných polí...prvotní církev nebyla hospodářským centrem, ale cestou ke spáse...

Výklad tehdy...

Takže z příběhu plyne, že židé se málo starají o "bližní" které mají okolo sebe a nejsou schopni poskytnou lásku ani pomoc svým spoluobčanům, kteří jsou spíše závislí na pomoc zvenčí. Výklad je založen na tom, že vlastně existují dvě přikázání na cestě ke spáse. Jednak milovat boha a za druhé milovat svého "bližního" jako sám sebe. Přičemž "bližního" máme vždy okolo sebe. 

a nyní...

Z uvedeného jasně plyne, že není pro pomoc nutno cestovat napříč kontinenty, ale pomoc by měla být poskytnuta v blízkém okolí. A i když islám považuje Ježíše pouze za jednoho z proroků, tak má dost dobrý důvod stejně jako křesťané pomoci "svým" bližním a nikoliv je posílat na cestu kolem světa, tedy spíš na žebrotu do vyspělého civilizovaného světa. I když pravda nejspíš bude někde jinde, většina turistů, kteří dorazili ke břehům Evropy nebo se dostali na její území neměla jiný důvod k cestě než si tu chytit nějakého toho pečeného holuba.

Jedním z hlavních důvodů migrace je budování "americké" demokracie v zemích kde o to nikdo nestojí, takže je jen otázkou kam psychopati z amerického velení ukážou a kde se zvedne další vlna "turistů". Faktem zůstává, že pokud se má stát "právo na migraci" jedním ze základních práv a svobod, přičemž USA se z tohoto vyloučily, tak je otázkou, kteří psychopati to vlastně vymysleli.

Závěrem...

Křesťanské výzvy ke konání milosrdenství pro bližní jsou zcela jistě správným směrem k vyspělé společnosti. Není však nutno se dívat daleko, v mnoha případech by se stačilo podívat do sousedství, potřebných je kolem nás opravdu dost. Copak máme málo bezdomovců, nemocných, starých, a skutečně si mám myslet, že u nás nejsou sirotci? Možná je problém v tom, že tato pomoc bližním se nedostane do televize a možná nebude ani na internetu. Ale tato pomoc má být poskytována skrytě, neboť Ti co dostávají veřejnou "odměnu" již žádnou další nedostanou. Možná by právě naše největší církev mohla jít příkladem a místo hromadění investic a dalšího majetku pustit nějaký chlup, protože z informace, že Charita žádá o zvýšení příspěvku státu na její činnost jsem měl co dělat abych tu odluku státu od církve rozdýchal. Ale jedna farnost v naší republice přece jen jde na cestě ke spáse a žije ze sbírkové činnosti, stejně jako tomu bylo na počátku, tedy nejspíš jen do doby než jí to vrchnost zakáže...

a co se sirotky?

Pro tento případ existuje jedno velmi jednoduché řešení, které musí uspokojit všechny předvolební bojovníky. Mnoho našich papalášů, celebrit a dalších podvodníků má své haciendy v Řecku, Itálii, Francii, Švýcarsku, Monaku, Španělsku či na Floridě, takže v zápalu "lásky k bližnímu" si mohou nějaké ty podivuhodné sirotky vzít, domnívám se, že jich bude rozhodně víc než padesát...a všichni budou spokojeni...

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Vladimír Veverka | neděle 23.9.2018 3:40 | karma článku: 32,94 | přečteno: 760x