- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Už tomu skoro nevěřím... Představte si, že se mi ještě neozvali! ;)
i nějaký důchodek? skvěle psáno. doufám, že Krumlovští radní si s takovým PR letos naplní kasu a dají vědět, co všechno za ten "skandál" vylepšili.
Nebude, jsemť kejklířem chudým. Takže pokud Krumlovským něco zbude, tantiémy neodmítnu. ;o)
Objevil jsem ho dnes v novinách a musím říct, že tím zkrácením ho připravili o to nejlepší! Umíte psát čtivě a vtipně. Budu k vám chodit číst častěji.
Tak jsem si to dohledal, a oni mi u toho článku opravdu v tisku nenechali pointu - eh kletě!
Za pochvalu ovšem děkuji, je mi ctí a moje ješitnost si taky mlaská, jsouc drbána za ušima... ;o)))
S Vaším hodnocením Slovanské epopeje celkem souhlasím. Moravský Krumlov jsem navštívil v 90. letech a obrazy jsem byl zklamán. Zámek se tehdy renovoval. Prováděl nás vynikající student historie. Říkal to, co měl říkat, ale pak to svými slovy komentoval. Např. u obrazu Slovanských ctností, kde je mimo jiné personifikace Svornosti, dodal, že v historii však Slované moc svorni nebyli. Obávám se, že většina Čechů dobře neví, kde je hranice mezi historickými fakty a mýty a pověstmi. A to je škoda. Je správné, když Češi jsou na sebe, svou kulturu, historii a atd. hrdi. Tato hrdost by však měla být založena na faktech a ne na mýtech.
Pochopitelně je Slovanská epopej důležitý kulturní odkaz své doby (tj. doby kdy ji Mucha maloval) a méně obraz dávné historie Čechů a Slovanů.
V roce 2004 byla pěkná a obsáhlá výstava obrazů Alphonse Muchy v Rotterdamu. Na ní byly vystaveny Muchovy obrazy v Jugendstilu, ale také z doby před ní. Takže výstava podala dobrý obraz celé Muchovy tvorby, kromě obrovských obrazů Slovanské epopeje.
http://www.kunsthal.nl/22-293-Alphonse_Mucha_1860-1939.html
http://www.galeries.nl/mnkunstenaar.asp?artistnr=16818&vane=1&em=&meer=&sessionti=728398957
No, je zajímavé, že téměř nikdo z diskutujících (četl jsem jen aktuální stránku diskuze) nepíše, že by Epopej VIDĚL na vlastní oči, přesto na ni mají všichni názor. Možná by byli zklamaní, možná nadšeni. Přitom mnoho z nich o její existenci před půl rokem ani nevědělo.
Já ji viděl, speciálně jsem na ni do Krumlova jel (je to asi tři roky, tedy před vypuknutím mediálního humbuku kolem). Samozřejmě mám také názor, ale nechám si jej pro sebe, nechci opakovat stokrát omílané argumenty jedné strany a vyvracet stokrát vyvrácené argumenty strany druhé. A naopak.
A dokonce si ani nemyslím, že můj subjektivní názor musí být objektivně správný.
Za sebe jen poznámečku - já jsem ji viděl, a to hned několikrát. Ale i kdybych i ji neviděl, asi bych se pozastavil nad extrémy typu "je to to nejlepší, co kdy bylo namalováno" (to je jen příklad, napsáno jsem to nikde neviděl), jakož i "je to kýč tisíciletí" (to jsem napsáno viděl).
Praha na to mela 100 let, aby pripravila dilu jeho stanek. Mucha je ve svete pojem a scela urcite si to zaslouzi, at je nazor prumerneho cecha jakykoliv. Praha ale dilo ignorovala. Proto Moravsky Krumlov jako Muchovo rodiste si ho zaslouzi. Coz kdyby tak visela po dobu vystavy plaketa v Praze o zapuceni dila z Moravskeho Krumlova.
To by asi chtělo modifikovat, když Moravský Krumlov dílo nikdy nevlastnil a nevlastní. - V takovém případě by při případné pražské expozici byla namístě spíš cedule s díkem Moravskému Krumlovu za péči, s níž o Slovanskou epopej pečoval a dlouhá desetiletí umožňoval její zhlédnutí. ;o)
a ještě k tomu stěhování - vlastně by se stěhovat nikam nemusela, stačí promítat na orámovanou zeď a nikdo nic nepozná :) Teda lidi by navštívili obě místa (rozvoj turismu) a mohli by hádat, která je ta pravá
...je skvělý nápad. Ale vyžaduje od svých laureátů jistou úrověň. A tak nevím, nevím, jestli s ní pochodíte...
Díky za článek a samozřejmě KARMA
Taky mám pochybnosti, přinejmenším jsem se však alespoň pokusil. ;o)
že mistr Mucha nepředpokládal, že v Praze bude za 88 let bydlet cca 37% Čechů, zbývající procenta tvoří imigranti, kterým je doba Českého Obrození cca v letech 1880--1920--- úplně a zcela lhostejná, nepochopitelná a místy i k pousmání !!
Je to UMĚLE vytvořené téma--- které má zamlžit skutečné problémy !!!
S tím, že je to téma nadmíru medializované a v mnoha případech pojímané povýtce spíše zástupně, a to vesměs ke škodě věci samé, s tím určitě souhlasím.
S Vaší datací Českého obrození se však již ztotožnit nemohu. Evidentně pod tímto pojmem míníte něco jiného, než v jakém smyslu je vnímán termín respektive "České obrození" (viz např. Vladimír Macura) - které probíhalo zhruba o století dříve než uvádíte, a jako jeho završení bývá již ustáleně vnímán rok 1948).
Jistě, nějaké české obrození může probíhat v podstatě kdykoli (v novinových titulcích dokonce i letos v souvislosti s hokejovým šampionátem). ;o) Pokud však chcete pro období 1880-1920 užívat nějaký specifický termín, pravděpodobně by bylo vhodnější nalézt nějaký jiný, který by jednak nebyl zaměnitelný a zavádějící, jednak lépe vystihoval tuto dobu, již spíš než české obrození charakterizují tendence o obnovení české státnosti.
Vaše tvrzení o pouhých ca 37% Češích v Praze pak, promiňte, pokládám za údaj navýsost prstocucný. ;o)
by jednali rozumní lidé a ne bojovníci o hlasy v blízkých volbách--- nic lepšího je napadnout ani nemohlo, melou už ze slámy. Já bych navrhnul ještě něco k tomu vašemu::: zastavte na 14 dnů stavbu metra===to nikdo nepozná!!!== a ušetřený peníz věnujte na opravu moravskokrumlovskému zámku, před tím vykopte vyčúrané==t.j. vypočítavé prý bratry Slováky i s tou jejich Inchebou-- doporučuji tak učinit i v Praze, kde možná i zapříčinili zfajrování "svojí" půlky paláce, nebo neé??
Neví, nebyl jsem tam tou dobou, a tak jsem nikoho se zápalkami nezahlíd, abych se ho zeptal, jestli to má sirky nebo švabliky. ;o)